واکنش های جهانی به اقدام جنجالی ترامپ

به گزارش سفر به کیش، ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آلمان در پی اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در قطع کمک های کشورش به سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد تقویت این سازمان یکی از بهترین سرمایه گذاری ها محسوب می شود.

واکنش های جهانی به اقدام جنجالی ترامپ

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حالی که آمار تلفات کروناویروس جدید در دنیا همچنان رو به افزایش است، گفت که به دلیل انتقادش به مدیریت سازمان دنیای بهداشت در بحران شیوع این ویروس، کمک های کشورش به این سازمان را قطع می کند. این اقدام ترامپ با محکومیت از جانب کارشناسان بیماری های عفونی در دنیا روبرو شد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در توییتر نوشت: تقصیرها را متوجه دیگران کردن کمکی نمی کند. این ویروس هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

او در ادامه این توییتش نوشت: ما باید با یکدیگر برای مقابله با ویروس کووید 19 همکاری نزدیک داشته باشیم. یکی از بهترین سرمایه گذاری ها تقویت سازمان ملل و به ویژه سازمان دنیای بهداشت است که درگیر کمبود بودجه به خصوص در زمینه توسعه و توزیع کیتهای تست و واکسن شده است.

چین نیز امروز از آمریکا خواست به وظایف خود در قبال سازمان دنیای بهداشت عمل کند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پی قطع کمکهای آمریکا به سازمان دنیای بهداشت از سوی دونالد ترامپ، در یک نشست خبری روزانه مطرح کرد: شرایط مربوط به بحران شیوع کروناویروس جدید در دنیا که تا به امروز نزدیک به دو میلیون نفر را آلوده کرده در مرحله ای حساس به سر می برد و تصمیم آمریکا برای قطع کمک هایش به این سازمان بر همه کشورهای دنیا تاثیر خواهد گذاشت.

از سوی دیگر دیگر دکتر پاتریس هریس، رئیس انجمن پزشکی آمریکا این تصمیم ترامپ را یک گام خطرناک در راستا اشتباه خواند که به هیچ وجه شکست دادن ویروس کووید 19 را آسان تر نخواهد کرد. او از ترامپ خواست در این تصمیم تجدید نظر کند.

در عین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در واکنش به این تصمیم ترامپ گفت: حالا زمان آن که منابع را برای عملیات های سازمان دنیای بهداشت کاهش دهیم، نیست. او گفت: حالا زمان اتحاد و زمان آن است که جامعه بین الملل همبستگی داشته و همکاری کند تا این ویروس و تبعات گسترده آن را متوقف سازد.

دکتر آمش آدالجا، مقام ارشد مرکز امنیت سلامت دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا و یک کارشناس بیماریهای عفونی نیز گفت: این اقدام ترامپ پیامی اشتباه را در بحبوحه شیوع بیماری میفرستد. او گفت: سازمان دنیای بهداشت نیز قطعاً تصمیمات اشتباهی را می گیرد همان طور که در سال های 2013 و 2014 با تأخیر در پاسخ به شیوع ابولا در غرب آفریقا مرتکب اشتباه شد. او تاکید کرد که شاید نیاز به اصلاحات در این سازمان باشد اما این اصلاحات باید بعد از گذشتن از بحران شیوع کروناویروس صورت بگیرد.

وی افزود: نباید این نوع از کارها را در میانه بحران شیوع یک ویروس انجام دهید. آدالجا گفت: سازمان دنیای بهداشت اقدام به جمع آوری اطلاعات درباره کانونهای شیوع ویروس در هر کشوری می کند و آمریکا هم باید به هدایت تصمیم گیری ها در این مورد به هنگام باز شدن مرزها کمک کند.

همچنین لسلی داچ، کسی که به عنوان هماهنگ کننده دنیای ابولا در وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا خدمت کرده است نیز گفت: این تصمیم ترامپ تلاشی آشکار از سوی وی برای کمرنگ کردن سابقه اش در کم اهمیت شمردن شدت بحران کروناویروس و همچنین شکست های دولتش در آماده سازی کشور ما است. او گفت: مطمئناً سازمان دنیای بهداشت بدون اشتباه نیست اما قطع کردن اعتبارات آن در زمان اوج شیوع دنیای یک ویروس فراتر از کاری غیرمسئولانه است. این اقدام بی تردید امنیت آمریکایی ها را کاهش خواهد داد.

دکتر ویلیام شافنر، یک کارشناس دیگر بیماری های عفونی در آمریکا نیز گفت: این ویروس هیچ نیازی به پاسپورت ندارد. این ویروس در عرض تنها چند ماه به همه کشورهای دنیا بجز حوزه قطب جنوب سفر کرده است. اتفاقی مهم تر از این نمی تواند به ما اهمیت لزوم همکاری با یکدیگر به عنوان یک جامعه دنیای را نشان دهد.

الیوت انگل، یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با گذشت هر روز از بدتر شدن این بحران، رئیس جمهور آمریکا نیز بیشتر دستور کار سیاسی خود را به ما نشان می دهد، دستور کاری شامل مقصر دانستن چین، مقصر دانستن سازمان دنیای بهداشت، مقصر دانستن مخالفان سیاسی خود و مقصر دانستن روسای جمهور قبل از خود. او هر آن چه که لازم باشد انجام می دهد تا از این حقیقت که دولتش در این بحران سوء مدیریت داشته فاصله بگیرد و هم اکنون این بحران دارد به قیمت جان هزاران آمریکایی تمام می شود.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند نیز گفت: در زمان هایی مثل الان که لازم است ما اقدام به اشتراک اطلاعاتمان کنیم و نیاز به مشورت داریم سازمان دنیای بهداشت این اطلاعات و مشاوره ها را ارائه کرده است. ما به حمایت از آن و به تداوم مشارکت هایمان در این سازمان ادامه خواهیم داد.

در عین حال اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا نیز در واکنش به تصمیم ترامپ گفت، با انتقادهای ترامپ از سازمان دنیای بهداشت به ویژه در ارتباط با حمایت این سازمان از بازگشایی به اصطلاح بازارهای خیس در چین که در آنها گوشت حیوانات به صورت تازه کشتار شده به فروش می رسند و به عنوان منبع اولیه شیوع ویروس در شهر ووهان شناخته شدند، همذات پنداری می کند. موریسون ادامه داد: اما به رغم این گفته ها سازمان دنیای بهداشت سازمانی است که کارهای مهم فراوانی از جمله این جا در منطقه ما در حوزه اقیانوس آرام انجام داده است و ما با آنها همکاری نزدیک را حفظ خواهیم کرد. وی افزود: ما نمی خواهیم به کل زیر همه چیز بزنیم اما آنها در سازمان دنیای بهداشت نیز از انتقاد مصون نیستند و از اشتباه نیز مصون نیستند.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 956

به "واکنش های جهانی به اقدام جنجالی ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش های جهانی به اقدام جنجالی ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید