لاوروف: باید در قره باغ صلح بان مستقر گردد، با موضع ترکیه مخالفیم

به گزارش سفر به کیش، بعد از آن که ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز چهارشنبه یکدیگر را متهم به نقض آتش بس کردند، روسیه مجددا از دو طرف خواست درگیری ها را در داخل و اطراف قره باغ متوقف نمایند.

لاوروف: باید در قره باغ صلح بان مستقر گردد، با موضع ترکیه مخالفیم

جهت دریافت خدمات طراحی خانه باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درخواست از سوی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و در گفتگوی تلفنی او با وزرای دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان مطرح شد. او از این کشورها خواست به تعهداتشان بر اساس آتش بس انسانی که با میانجی گری مسکو در روز شنبه حاصل شد، کاملا پایبند باشند.

هر یک از طرفها نقض آتش بس در درگیری بر سر قره باغ را که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده اما تحت اداره ارمنی ها است، رد نموده اند؛ هر چند که الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان بعدا گفت نیروهای نظامی کشورش به عملیات ها ادامه می دهند.

وزارت دفاع در قره باغ نیروهای جمهوری آذربایجان را متهم به دست زدن به حملات راکتی و توپخانه ای در چند منطقه کرد. مقامهای نظامی در این منطقه گفتند نیروهای آنها یک جنگنده Su-25 جمهوری آذربایجان را سرنگون نموده اند اما جمهوری آذربایجان آن را رد کرد.

همچین به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، باید نیروهای صلحبان در قره باغ با هدف حفظ آتش بس حضور یابند.

لاوروف در مصاحبه با رسانه های Sputnik ،Komsomolskaya Pravda و Govorit Moskva گفت: در مرحله اول علاوه بر آزاد کردن دو منطقه، ضروری است که ما ارتباطات، روابط مالی و خطوط حمل و نقل را از حالت بلوکه بودن خارج نموده و صلحبان ها را وارد کنیم تا اطمینان حاصل نمایند خصومتها از سر گرفته نمی شوند.

وی همچنین خواهان مذاکرات نظامی فوری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شده و اضافه نمود، به اعتقاد او همچنان حل سیاسی بحران قره باغ امکانپذیر است.

او گفت: البته، حل سیاسی مساله ممکن است. طرحهای پیشنهادی که روسای گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا تهیه نموده و همچنان رویشان کار می نمایند، روی میز مذاکرات می مانند.

همچنین وزیر امور خارجه روسیه تاکید نمود، مسکو با موضع ترکیه در مورد درگیری قره باغ موافق نیست و راهکار نظامی برای آن غیر قابل قبول است.

لاوروف تاکید نمود: ما با موضع ابراز شده از سوی ترکیه که همچنین چند بار از جانب الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان بیان شد موافق نیستیم. این پنهانی نیست که ما نمی توانیم با بیانیه ای مبنی بر اینکه راهکار نظامی برای این نزاع مجاز است، موافق باشیم.

لاوروف اضافه نمود، استقرار ناظران نظامی روسیه در خط تماس در قره باغ کار درستی است اما تصمیم دریافت درباره آن به عهده ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال متعهد شد، کشورش متقابلا به تحریم های اتحادیه اروپا علیه مسکو از بابت پرونده مسمومیت آلکسی ناوالنی، مخالف سرشناس کرملین پاسخ دهد.

این صحبت بعد از آن از سوی لاوروف مطرح شد که اتحادیه اروپا در جهت اعمال تحریم علیه شش مقام و یک سازمان روسیه در ارتباط با پرونده ناوالنی اقدام نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1207

به "لاوروف: باید در قره باغ صلح بان مستقر گردد، با موضع ترکیه مخالفیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: باید در قره باغ صلح بان مستقر گردد، با موضع ترکیه مخالفیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید