تهیه طرح کسب و کار برای 2100 روستا در خراسان رضوی

به گزارش سفر به کیش، دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه قوانین فعلی با شرایط مالی موجود همخوانی ندارد و نمی توان توسعه مالی ایجاد کرد، گفت: تاکنون برای 2100 روستای استان طرح کسب و کار تهیه شده است.

تهیه طرح کسب و کار برای 2100 روستا در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر لبافی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان بردسکن اعلام کرد: تبصره و بندهایی که خودمان در نظام اداری کشور برای سرمایه گذاری و گرفتاری هایی که برای سرمایه گذاران به وجود آوردیم، موجب خودتحریمی هایی شد. این خودتحریمی ها که ناشی از قوانین و مقررات موجود به وجود آمده موجب افزایش بروکراسی ها شده است، متاسفانه اکنون در صدور مجوزها و قوانین و مقررات موجود گرفتاری های بسیاری داریم.

او اعلام کرد: با توجه به اینکه بسیاری از قوانین موجود مربوط به سال های 52 و 53 است و موجب بروز مسائلی شده به همین دلیل و برای برطرف مسائل از سوی استاندار خراسان رضوی طرح مثلث توسعه اقتصادی مطرح شد که براساس آن ارکان حاکمیت هر شهرستان در کنار هم قرار می گیرند و از تمام ظرفیت ها برای سرمایه گذاری های جدید و توسعه سرمایه گذاری استفاده می گردد.

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اعلام کرد: هیچ کدام از مشخص ها به اجبار به عنوان مشخص اقتصادی انتخاب نشدند، هرکدام که نتوانند ادامه دهند کنار رفته و مشخص های دیگری که در نوبت هستند، ادامه کار را خواهند داد.

وی اعلام کرد: تاکنون در استان خراسان رضوی 100 مشخص اقتصادی فعال شدند که 93 درصدشان بخش خصوصی و تنها 7 درصد مشخص های اقتصادی بخش دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی هستند.

وی گفت: در گام اول که انجام مطالعات بود برای 2100 روستا از 2400 روستای استان طرح کسب و کار تهیه شد و بر اساس آن دیگر نیازی به سند آمایش و اسناد بخشی نیست.

لبافی اظهار کرد: براساس آنچه در شورای فرهنگ عمومی مصوب شده تندیس مشخص اقتصادی که موجب توسعه و آبادانی روستا گردد در ورودی روستا نصب می گردد، یکی از خیابان ها یا میادین شهر به نام مشخص اقتصادی نام گذاری خواهد شد و خواهند توانست قبل از خطبه های نماز آدینه سخنرانی نموده و ضمن اینکه خادم حرم امام رضا(ع) می شوند در هفته یک ساعت در برنامه تلویزیونی حضور یافته و به بیان عملکرد خود خواهند پرداخت.

نرخ اشتغال بردسکن 88.6 درصد است

در این جلسه فرماندار بردسکن گفت: این شهرستان با نرخ اشتغال 88.6 درصد و نرخ بیکاری 11.4 درصد دارای 42 واحد صنعتی و 33 واحد معدنی فعال با سرمایه گذاری بیش از هشت هزار و 500 میلیارد ریال و بیش از سه هزار و 500 نفر اشتغال است.

مجتبی شاکری اضافه کرد: 282 واحد فراوریی کشاورزی با سرمایه گذاری یک هزار و 320 میلیارد ریال و اشتغال 730 نفر و 41 واحد گردشگری فعال با سرمایه گذاری 14 میلیارد و 600 میلیون ریال و اشتغال 63 نفر در شهرستان بردسکن فعال هستند.

وی با اشاره به وجود 461 منبع آبی با استحصال 138 میلیون متر مکعب در این شهرستان اظهار کرد: 383 منبع آبی در حوزه کشاورزی، 75 منبع آبی در حوزه خدمات و 21 منبع در حوزه صنعت و معدن وجود دارند.

او اضافه کرد : بردسکن دارای 27 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی با فراوری بیش از 117 هزار تن انواع محصولات باغی شامل پسته، انار، انگور، زعفران، انجیر و... همچنین محصولات زراعی شامل پنبه، زیره، گندم و جو و فراوریات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی، شیر و تخم مرغ، عسل و... است.

فرماندار بردسکن گفت: بیشترین سطح زیرکشت شهرستان، مربوط به کشت پسته با 10 هزار هکتار و فراوری 9 هزار و 600 تن و میانگین 960 کیلو در هر هکتار است.

وی همچنین اعلام کرد: دو هزار و 500 هکتار انار با فراوری 50 تن و متوسط فراوری 20 تن در هر هکتار، یک هزار هکتار انگور با 20 هزار تن و دو هزار و 500 هکتار زعفران با فراوری 5 تن زعفران خشک و 200 هکتار انجیر با فراوری 800 تن محصول از دیگر ظرفیت های این شهرستان به شمار می رود.

وی اظهار کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق فراوری، برای ایجاد مجتمع گلخانه ای در مساحت 15 هکتار و ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر، مجوز حفر چاه اخذ و زمین مورد نظر جانمایی شده است.

شاکری گفت: با انعقاد تفاهم نامه با پنج مشخص اقتصادی شهرستان 30 روستای بردسکن در اجرای طرح های اشتغال تحت پوشش آن ها قرار گرفته اند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه های سرمایه گذاری به ارزش شش هزار و 680 میلیارد ریال با اشتغال یک هزار و 422 نفر اضافه کرد: در این راستا 25 صندوق خرد محلی در روستاهای شهرستان تشکیل و پنج صندوق از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات اشتغال در زمینه دامداری، خیاطی طیور و قالیبافی اخذ نمودند.

فرماندار بردسکن گفت: تعداد 13 روستا به منظور برخورداری از 120 میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات اجتماع محور بنیاد برکت برای ایجاد 300 شغل جدید مشخص شده اند.

وی اظهار کرد: مبلغ 199 میلیارد ریال تسهیلات توسعه پایدار روستایی از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه در سامانه کارا به 316 طرح و با اشتغال 596 نفر پرداخت شده که با توجه به سهمیه ابلاغی 95 میلیارد و 470 میلیون ریالی شاهد تحقق 208 درصدی آن هستیم.

شاکری اضافه کرد: در این راستا 117 طرح به بانک کشاورزی به مبلغ شش میلیارد و 10 میلیون ریال، 109 طرح به مبلغ 51 میلیارد و 630 میلیون ریال توسط پست بانک و 58 طرح به مبلغ 57 میلیارد و 170 میلیون ریال توسط بانک توسعه و 21 طرح به مبلغ 29 میلیارد و 570 میلیون ریال به صندوق کارآفرینی امید معرفی و پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تعهد اشتغال شهرستان در امسال یک هزار و 197 نفر است که تاکنون 44 درصد تحقق یافته و 523 نفر ثبت سامانه رصد شده اند.

وی به طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار اشاره و اعلام کرد: در این زمینه تعهد 58 نفر بوده که با 33 نفر عملکرد، 57 درصد محقق شده است.

شاکری گفت: با توجه به وضعیت موجود شهرستان مسائل عمده ای در بحث فراوری و اشتغال وجود دارد که تامین برق معادن بردسکن یکی از آن هاست.

وی افزایش حق بیمه تامین اجتماعی در کارگاه های بالای پنج نفر کارگر را مشکل ساز ذکر کرد و گفت: این مشکل برای کارگاه های قالی بافی شهرستان مسائلی ایجاد نموده که به وسیله استان در حال پیگیری هستیم.

وی اظهار کرد: عدم وجود نقدینگی و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت، مشکل دیگری است که به وسیله کمیته تامین اقتصادی استان ذیل شورای هماهنگی بانک های استان در حال پیگیری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 496

به "تهیه طرح کسب و کار برای 2100 روستا در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه طرح کسب و کار برای 2100 روستا در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید