بودجه وام ودیعه مسکن 10 هزار میلیارد تومان مشخص شد

به گزارش سفر به کیش، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه شنبه 22 خرداد ماه، مصوبات سال گذشته این ستاد در مورد حمایت از مستأجران را تمدید کرد که بر اساس آن، 3 برنامه مهم تمدید اتوماتیک قراردادهای اجاره مسکن، مشخص سقف اجاره بها برای قراردادهای تمدیدی در امسال و هم اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به خانواده های مستأجر به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شد.

بودجه وام ودیعه مسکن 10 هزار میلیارد تومان مشخص شد

آنگونه که در مصوبه ستاد ملی کرونا آمده است، برای پرداخت وام ودیعه مسکن در امسال مبلغ 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

در مصوبه 72 ام ستاد ملی مقابله با کرونا آمده:

1. مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات یاری ودیعه اجاره مسکن تا سرانجام شهریور ماه 1400 تمدید می گردد

2. بانک ها و مؤسسات اعتباری موظفند حداکثر تا سرانجام آذرماه امسال تسهیلات مذکور را پرداخت نمایند

3. سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران 70 میلیون، سایر کلان شهرها 40 میلیون تومان و سایر شهرها 25 میلیون تومان مشخص می گردد

4. شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال 1399، در امسال هم به قوت خود باقی است

5. تا سقف مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال 1400 به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می گردد

وزیر راه و شهرسازی: اندازه اجرای مصوبه سال گذشته ستاد کرونا در حمایت از مستأجران، 85 درصد بود

وزیر راه و شهرسازی درباره مصوبه ستاد ملی کرونا در حوزه اجاره مسکن گفت: با توجه به آنالیز پیامدهای جابه جایی مستأجران در شرایط تنگنای مالی و همه گیری کرونا در جلسه ستاد ملی کرونا، اندازه افزایش نرخ اجاره بها همانند مقادیر سال گذشته، به منظور تمدید اتوماتیک و بدون مراجعه به دفاتر املاک، مجدداً مورد تأکید و تصویب مجدد نهاده شد. بر این اساس، اندازه افزایش اجاره بها در شهر تهران، حداکثر 25 درصد، دیگر کلان شهرها 20 و سایر منطقه ها شهری کشور 15 درصد مشخص شده است.

امسان وام ودیعه مسکن به کسانی که پارسال گرفته اند، داده نمی گردد

اسلامی اضافه نمود: آنالیز ها حاکی از تمدید بیش از 85 درصد قراردادهای اجاره بر مبنای مصوبات ستاد ملی کرونا در سال گذشته است. البته در حوزه تسهیلات ودیعه مسکن هم اندازه وام دهی بانک ها برای سال 1400 اندکی افزایش پیدا کرد تا افزایش اجاره بها، به نحو موثرتری جبران گردد. بعلاوه دریافت کد رهگیری، صرفاً برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات ودیعه مسکن از بانک ها مورد احتیاج است و وام تسهیلات مسکن به مستأجرانی که سال گذشته از این وام استفاده نموده اند، تعلق نخواهد گرفت.

بر اساس آنچه مطرح شد، در جریان برگزاری هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی کرونا، با پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران به منظور حمایت از خانوارها برای تمدید قرارداد اجاره املاک مسکونی موافقت شد.

رقم وام ودیعه مسکن + مبلغ اقساط ماهانه

بر اساس مصوبه ستاد کرونا، بانک ها و مؤسسات اعتباری موظفند، حداکثر تا سرانجام آذرماه امسال تسهیلات مذکور را تا سقف مبلغ 70 میلیون برای شهر تهران، سایر کلان شهرها 40 میلیون تومان و سایر شهرهای کشور 25 میلیون تومان به واجدین شرایط پرداخت نمایند.

بعلاوه پیگیری ها حاکی است، نرخ سود تسهیلات مذکور 13 درصد و بر مبنای بازپرداخت 5 ساله برای مستأجران تهرانی، اقساط ماهیانه 1.6 میلیون تومانی و برای 2 گروه هدف دیگر، با بازپرداخت 3 ساله، به ترتیب اقساط 1.3 میلیون تومانی و 842 هزار تومانی منظور شده است.

پارسال چند نفر وام ودیعه گرفتند؟ پیش بینی تعداد دریافت نمایندگان در امسال

خاطرنشان می گردد سال گذشته پس از ثبت نام 920 هزار سرپرست خانوار، نهایتاً این تسهیلات به حدود 200 هزار خانواده داده شد که مجموع ارقام پرداختی به نزدیک 4 هزار میلیارد تومان رسید.

با توجه به افزایش رقم این تسهیلات در امسال (70، 40 و 25 میلیون تومان برای مستأجران تهرانی، کلانشهرها و سایر شهرها) نسبت به مبالغ مشخص شده برای سال گذشته (50، 30و 15 میلیون تومان)، همزمان با مشخص سقف 10 هزار میلیارد تومانی این تسهیلات در امسال از سوی ستاد کرونا و هم حذف خانوارهایی که سال گذشته این وام را دریافت نموده اند، احتمالاً تعداد دریافت نمایندگان این وام، امسال هم حول و حوش همان تعداد دریافت نمایندگان این تسهیلات در سال گذشته باشد.

پرداخت وام ودیعه به بانک ها ابلاغ شد

لازم به ذکر است مصوبه مذکور به بانک مرکزی ابلاغ شده و این بانک هم دستورالعمل اجرایی آن را به بانک های عامل ابلاغ نموده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1698

به "بودجه وام ودیعه مسکن 10 هزار میلیارد تومان مشخص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه وام ودیعه مسکن 10 هزار میلیارد تومان مشخص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید