این چه حبابی است که 50 سال نترکیده؟!

به گزارش سفر به کیش، یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه سالیانه 4 تا 5 درصد به حاشیه نشینی در تهران افزوده می گردد گفت: 50 سال است همیشه از حباب مسکن صحبت می گردد اما هرگز تخلیه نشده است.

این چه حبابی است که 50 سال نترکیده؟!

بیت الله ستاریان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کاهش معاملات مسکن در ماه های مهر، آبان و آذر قابل پیش بینی بود؛ چراکه با توجه به ویروس کرونا تغییرات اساسی در جهان رخ داد. انتخابات آمریکا هم مزید بر علت شد حتی اقتصاد خود آمریکا یک ماه بین زمین و هوا نهاده شد.

وی اضافه کرد: با این همه معتقد نیستم که بازار مسکن در راستا رکود نهاده شده چراکه همیشه طی 50 سال اخیر با کسری مسکن روبرو بوده ایم. این که برخی از مسئولان نیز عنوان می نمایند قیمت مسکن حباب دارد را قبول ندارم. آخر این چه حبابی است که 50 سال تخلیه نشده است؟

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مسئولان نباید با اظهارنظرهایی همچون وجود حباب مسکن، آدرس اشتباه به فعالان این بخش بدهند گفت: همه سرمایه گذاران تحلیل دراز مدت ندارند لذا برخی وعده های مسئولان مبنی بر افت قریب الوقوع قیمت مسکن را باور می نمایند. این باعث می گردد تا مدتی از ساخت و ساز دست بکشند و این کسری فراوری به کسری سال آینده اضافه گردد.

ستاریان تاکید نمود: مسئولان باید از شعار زدگی در حوزه مسکن دست بردارند. سال 1390 جشن سر به سری مسکن را گرفتند در حالی که در تهران فقط در همان سال 6 درصد حاشیه نشینی اضافه شده بود. وجود حاشیه نشینی فی نفسه یعنی کمبود مسکن. در این شرایط انتظار کاهش قیمت خانه نابجا است.

وی با اشاره به سهم 50 درصدی مسکن در هزینه خانوار گفت: عدم توانایی خانوارها برای تامین مسکن مناسب به پدیده حاشیه نشینی منجر می گردد. حاشیه نشینی در تهران سالیانه 4 تا 5 درصد افزایش پیدا می نماید. این یعنی 20 سال دیگر یک تهران با مشخصات و ویژگی های مناطق ناکارآمد در کنار تهران فعلی سر بر می آورد.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطر نشان کرد: حدود 20 میلیون بد مسکن در کشور زندگی می نمایند. بعد، مسئولان آمار می دهند که 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم. وقتی این تعارضات را می بینیم متوجه می شویم اراده ای برای حل معضل کمبود مسکن وجود ندارد. بخش مسکن با دربرگیری نیمی از اقتصاد کشور، توسط یک معاونت در یک وزارتخانه مدیریت می گردد. بنابراین واضح است که مسئله را کوچک شمرده اند و از نظرات کارشناسی استفاده نمینمایند.

ستاریان با بیان این که در میان مدت و بلند مدت نمی توان انتظار کاهش و حتی ثبات قیمت مسکن را داشت تاکید نمود: معتقدم تغییر و تحولاتی در سطح بین الملل ایجاد شده که در آینده اقتصاد ایران به یکی از اقتصادهای مهم جهان تبدیل می گردد. باید برای زیرساخت های این توسعه، بخصوص در بخش مسکن چاره اندیشی گردد.

خانه در تهران متری 27.1 میلیون تومان

بنابراین گزارش، مطابق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه 1399 بالغ بر 27 میلیون و 100 هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 118 درصد رشد نشان می دهد. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از اردیبهشت امسال تا کنون بوده است. معاملات نیز در هشتمین ماه از امسال به طور محسوسی کاهش یافت. در آبان ماه 1399 تعداد 4466 فقره معامله مسکن در شهر تهران به امضا رسید که در مقایسه با ماه قبل 48 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 1.8 درصد افزایش پیدا کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1406

به "این چه حبابی است که 50 سال نترکیده؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این چه حبابی است که 50 سال نترکیده؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید