بهترین مزارع چای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

به گزارش سفر به کیش، بهترین مزارع چای دنیا برای بازدید

در دنیا می توان حدود 62 کشور را نام برد که به تولید چای می پردازند. مزارع چای در آن ها بسیار است که می تواند به یکی از مناطق پرگردشگر تبدیل شود. در این میان، 10 کشور در دنیا به خاطر دارا بودن مزارع چای بی نظیر و منظره هایی که این مزارع ایجاد کرده اند، معروف هستند. تولیدات چای در این کشورها، جزو تولیدات و صنایع اصلی بوده و همچنین جدای از امر صادرات در صنعت گردشگری کشاورزی و طبیعت گردی نیز حرفی برای گفتن دارند. مجله خبرنگاران به شما بهترین مزارع چای دنیا برای سفر را معرفی می کند تا اگر قصد سفر به هر یک از این کشورها را دارید، به دیدن مزارع چای هم بروید.

بهترین مزارع چای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

در جهان افرادی که به دنبال یک نوشیدنی داغ می گردند، به سراغ چای می فرایند. بعد از آب آشامیدنی، چای بیشتری مصرف را در میان مردم جهان دارد. گیاه چای برای هزاران سال است که در چین مصرف می شود و اولین بار از آن به عنوان دارویی گیاهی استفاده می شده است. گیاه و نوشیدنی چای در قرن هفدهم از چین به انگلستان برده شد و به سرعت در بین مردم محبوب شد. زمانی نگذشت که نوشیدن یک فنجان چای در میان مردم باب شد و توانست به راحتی جای قهوه را بگیرد. در میان کشورهای جهان، چین تولید کننده بیشترین میزان چای در جهانست و در نتیجه بهترین مزارع چای جهان برای سفر را در این کشور پیدا خواهید کرد. مزارعی که حتی به ثبت آثار فرهنگی میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. بعد از چین دو کشور هند و کنیا قرار گرفته اند و چنین شرایطی را دارند.

با چنین تقاضای زیادی، قابل فهم است که چای باید در مقیاس انبوه، در سراسر جهان و در مکان های مختلف تولید شود تا بتواند نیازهای رشد گیاهان مورد نیاز برای تولید انواع مختلف را فراهم کند. براساس آمار و ارقام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد از سال 1993 تا 2013، برای مردم جهان، 10 کشور تولید کننده چای در جهان را معرفی نموده است.

بنگلادش | Bangladesh

بر طبق این دسته بندی رتبه دهم در میان بهترین مزارع چای جهان برای سفر را بنگلادش به خود اختصاص داده است. کشور بنگلادش با تولید 81850 تن چای در سال رتبه دهم را کسب نموده است. این کشور مزارعی در حدود 150 مزرعه کشت چای دارد که در نواحی شمالی و شرقی کشور قرار گرفته است. بیشتر از 300 هزار نفر بر روی مزارع کشت چای مشغول به کار هستند. شرایط بهترین مزارع چای جهان برای سفر در بنگلادش در سال های اخیر روبه رشد بوده و بیشتر شده است. هر چند تولید چای در بنگلادش در سال های اخیر به طور پیوسته ای افزایش یافته اما انتظار می رود که تولید چای جهان در بنگلادش برای سراسر جهان، کمترین میزان را به خود اختصاص دهد.

ایران | Iran

کشورمان ایران نیز در این لیست قرار گرفته و رتبه نهم را به خود اختصاص داده و تولید چای ایران 100 هزار و 580 تن است. تا انتها قرن بیستم، نوشیدنی گرم ایرانی، قهوه بود. با این حال، موقعیت دور کشور تولید کننده قهوه و صادرات سخت دانه های قهوه از این کشورها، ایران را به سمت جایگزین کردن چای به جای قهوه سوق داد. همچنین ارتباط بیشتر ایران به وسیله جاده ابریشم با کشور چین واردات چای را ساده تر می نمود. نوشیدنی چای به سرعت در ایران محبوب شد و در سال 1882 با ورود نحوه کاشت چای به ایران از هند توسط محمد میرزا معروف به کشف السلطنه اولین حاکم تهران، ایرانیان توانستند مزارع چای خود را داشته باشند.

کشف السلطنه که سفیر ایران در هند بود، امروزه برای دیدن بهترین مزارع چای جهان می توان به مناطق شمالی ایران سفر کرد. سلطنه می دانست که بریتانیا اسرار تولید چای خود را، به عنوان راز نگه می دارد؛ چرا که یکی از اصلی ترین منبع درآمد آن ها در هند بود. سلطنه به عنوان یک کارگر فرانسوی در مزارع چای هند مشغول به کار شد. به این شیوه اسرار کاشت و تجارت چای را یاد گرفت و در نهایت نمونه هایی از گیاه چای را به ایران آورد. او گیاهان چای را در استان گیلان کاشت و به این صورت، صنعت چای ایران آغاز شد. امروزه 32000 هکتار مزارع چای بر روی تپه های شمال ایران وجود دارد. این تپه ها جزو بهترین مزارع چای جهان برای سفر هستند.

میانمار | Myanmar

اگر به دنبال یکی از زیباترین و بهترین مزارع چای جهان برای سفر هستید، کشور میانمار را از قلم نیاندازید. در این کشور سالانه 104 هزار و 743 تن چای تولید می شود. بسیاری از مزارع چای در قسمت های مرزی ایالت شان (Shan State) قرار دارند که به مرزهای کشور چین بسیار نزدیک هستند. با اینکه این کشور در این سال ها دچار جنگ داخلی شده است اما با گسترش کشت ارکانیگ محصولات چای خود توانسته رتبه هشتم را به خود اختصاص دهد.

اندونزی | Indonesia

یکی از زیباترین مناظر ایجاد شده از مناظر چای را در کشور اندونزی خواهید دید. اندونزیایی ها در دهه 1700 تولید چای خود را آغاز کردند و به وسیله استعمارگرایان هلندی با این کشت محصول آشنا شدند. در سال 2017، اندونزی 139،362 تن چای تولید کند که بیشتر آن به خارج از کشور صادر شد. تولیدات چای اندونزی بر روی چای سیاه تمرکز دارند و کمی چای سبز نیز تولید می کند. در این کشور مزارع چای دیگری نیز وجود دارد که به خوبی در جهان شناخته شده نیست. اگر قصد سفر به اندونزی را دارید، به دیدن بهترین مزارع چای در اندونزی بروید.

ترکیه | Turkey

از بهترین مزارع چای جهان برای سفر و بازدید، مزارع چای ترکیه است. این کشور در سال 2017 حدود 234 هزار تن برگ چای تولید کرد. اگر می خواهید به تماشای مزارع چای در ترکیه بروید، باید به مناطق روستایی در نزدیکی شهر ریزه (Rize) و در کنار دریای سیاه بروید.

ویتنام | Vietnam

تولید چای در ویتنام در سال 1880 آغاز شد، زمانی که فرانسوی ها اولین گیاه چای را در Pho Tho کاشتند. این صنعت به سرعت گسترش یافت و طی 50 سال، ویتنام محصولات خود را به اروپا و آفریقا صادر کرد. در زمان جنگ ویتنام، صنایع چای آن به طور قابل ملاحظه ای رو به زوال گذاشت. مزارع چای ویتنام تا سال 2017 توانستند سالانه 260 هزار تن چای تولید کنند. بهترین مزارع چای جهان برای سفر در ویتنام قابل مشاهده است.

سریلانکا | Sri Lanka

چای سریلانکا با روش کاشت کانتور تولید می شود که در آن بوته ها در خطوط مشخصی بر روی زمین کاشته می شوند. این نوع کشت چای نظم دیدنی را در میان بهترین مزارع چای جهان ایجاد می کند. سریلانکا که قبلا به نام سیلان شناخته می شد، سه نوع اصلی چای را تولید می کند: سیلان سیاه، سیلان سبز و چای سفید سیلان. تولید چای این کشور، در حال حاضر یکی از بزرگترین صنایع این جزیره است و بیش از یک میلیون کارگر سریلانکایی در این مزارع مشغول به کار هستند. زیبایی و جذابیت بهترین مزارع چای جهان را در این کشور خواهید دید.

کنیا | Kenya

بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر که مزارع بسیار بزرگی برای کشت چای دارند، کنیا دارای مزارع کوچک و محلی چای است. حدود 90 درصد چای تولید شده در مزارع کوچکی کمتر از یک هکتار تولید می شود. کشور کنیا با تمرکز بر روی نوآوری، تحقیق و توسعه در صنعت چای، به دنبال حفظ رقابت است. آن ها پیشرو در تولید انواع جدید و بهتر گیاه چای هستند که حتی در برابر تغییرات آب و هوایی نیز مقاوم باشد. همچنین عنوان تولید چای های هنری از کشور کنیا برخواسته است.

هند | India

هند دومین تولید کننده بزرگ چای در جهان است که به طور متوسط سالانه 1،325،050 تن تولید می کند. یکی از پرطرفدارترین ترکبات چای، چای تند است که در شمال هند تولید می شود و با شیر مصرف می شود. با این حال، هند نیز منحصرا دمنوش های گیاهی محبوب مانند دمنوش و چای دارجلینگ را نیز تولید می کند.

هند مقدار زیادی گیاه چای تولید می کند اما مهم این است که آن ها ملتی بیش از یک میلیارد نفر و علاقه مند به نوشیدنی چای هستند. در نتیجه، بیش از 70 درصد از چای تولیدی این کشور توسط مردم آن مصرف می شود و چای کمتری برای صادرات باقی می ماند.

چین | China

کشور چین رتبه اول را در تولید چای جهان داد. همچنین وسیع ترین و بهترین مزارع چای جهان بر روی تپه های چین دیده می شود. چندین گونه از گیاه چای همانند چای سبز، چای اولونگ (oolong)، چای سفید، پو-اره (pu-erh)، چای زرد و چای جاسمین و چندین گونه چای دیگر در این کشور تولید می شود. چین به طور قابل توجهی بزرگترین تولید کننده چای در جهان است و سالانه 2،473،443 تن چای تولید می کند. کشور چین در سال 2017 میلادی حدود 30-35 درصد کل تولید جهان را تولید می کند.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 965

به "بهترین مزارع چای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین مزارع چای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید