بن بست در تشکیل کابینه لبنان، از کارشکنی حریری تا دخالت خارجی

به گزارش سفر به کیش، خبرنگاران، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: با وجود گذشت چندین ماه از انتصاب سعد الحریری به اسم نخست وزیر مکلف لبنان، اما دولت تازه این کشور هنوز تشکیل نشده است. همین مسأله موجب شده است تا لبنان با بحران های سیاسی، مالی و اجتماعی متعددی روبرو شود.

بن بست در تشکیل کابینه لبنان، از کارشکنی حریری تا دخالت خارجی

در همین ارتباط، چندی پیش علی حسن خلیل نماینده مجلس لبنان در سخنانی تاکید نمود: در صورتی که دولت نو لبنان هرچه سریع تر تشکیل نگردد، این کشور دچار فروپاشی خواهد شد. با وجود اینکه گفته می شد نخست وزیر مکلف لبنان میخواهد فهرست اعضای کابینه نو این کشور را به میشل عون رئیس جمهور لبنان تحویل دهد، اما باز هم چنین اتفاقی رخ نداد. از همین روی، بحران عدم تشکیل دولت نو لبنان بار دیگر وارد فاز پیچیده تری شد.

از سوی دیگر، نبیه بری رئیس مجلس لبنان هم در سخنانی تأکید کرد: تنها راه برون رفت از بحران کنونی لبنان تشکیل دولت نو است. بنابراین، تحت هیچ شرایطی طرح ابتکاری خود برای تحقق این مهم را پس نمی گیرم. تنها زمانی حاضر هستم طرح خود برای تشکیل دولت نو را پس بگیرم که طرح جایگزین بهتری ارائه گردد. تشکیل هرچه سریع تر کابینه نو برای ایجاد اصلاحات اساسی در کشور لازم است.

افزون بر این، روزنامه لبنانی البناء هم با انتشار مطلبی اعلام نموده است: آنچه که در زمینه تشکیل کابینه نو لبنان می توان گفت این است که فرایند شکل گیری دولت نو به یک بن بست نزدیک شده است. نمی توان به تشکیل کابینه نو حداقل در آینده نزدیک امیدوار بود. واقعیت این است که هرچقدر هم کوشش کنیم که نسبت به فرایند تشکیل کابینه نو لبنان خوشبین باشیم، نمی توانیم چنین کاری انجام دهیم. برآیند تحولات تنها ما را به سمت بدبینی سوق می دهد.

این روزنامه در ادامه مطلب خود آورده است: اکنون زمانی که به فرایند تشکیل کابینه نگاهی می اندازیم هیچ منظره روشنی در این زمینه به چشم نمی خورد. به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک گشایشی در عرصه تشکیل دولت نو حاصل گردد. این احتمال وجود دارد که الحریری از پست خود استعفا دهد. منابع نزدیک به نبیه بری رئیس مجلس لبنان اعلام نموده اند که معلوم نیست سعد الحریری استعفا دهد یا نه.

میشل عون طی ماه های گذشته بارها و در مناسبت های مختلف بر کوشش سعد الحریری برای نادیده گرفتن اختیاراتِ قانونی رئیس جمهور در زمینه تشکیل دولت، تأکید نموده است. درست به همین خاطر است که وی در قبال تحرکات حریری برای تشکیل کابینه نو، مواضع قاطعانه ای اتخاذ می نماید. در حال حاضر حریری اصرار دارد که دولت نو لبنان کاملاً تکنوکرات باشد.

این بدان معناست که حریری اعتقادی به حضور سیاستمداران در دولت که قانون اساسی هم بر روی آن تأکید می نماید، ندارد. رئیس جمهور لبنان هم معتقد است که چنین چیزی با اصول قانونی در تعارض است. حریری اصرار دارد تا وزرای وزارتخانه های حیاتی را خود به تنهایی و بدون رضایت میشل عون، به مجلس معرفی کند. به اسم نمونه، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان می خواهد یک فرد مسیحی را در پست وزارت کشور بگمارد. با این حال، عون معتقد است که او در مقایسه با سعد حریری، برای انتخاب وزیر کشور از اولویت بیشتری برخوردار است.

به همین دلیل، روزنامه الجمهوریه در مطلبی با اشاره به اختلافات سعد الحریری و میشل عون در مورد تشکیل کابینه آورده است: سعد الحریری نمی خواهد انتخاب وزیر دادگستری را بر عهده میشل عون بگذارد. دلیل این مسأله هم آن است که حریری می ترسد در این صورت به پفراینده های تعدادی از نزدیکانِ وی که در نهادها و مؤسسات دولتی مسئولیت داشته و یا دارند، رسیدگی گردد.

از سوی دیگر، یکی از مسائلی که تا به امروز مانع از تشکیل دولت لبنان شده است، تداوم دخالت های فرانسه در این زمینه و پیروی سعد الحریری از طرح پاریس به طور عام و طرح امانوئل ماکرون به طور خاص، است. در همین ارتباط، روزنامه الاخبار لبنان با انتشار مطلبی نوشته است: سعد الحریری خطاب به نبیه بری گفت که همچنان بر لزوم اجرا و پیاده سازی طرح پاریس در زمینه تشکیل دولت نو اصرار دارد.

امین حطیط استراتژیست برجسته لبنانی در مورد دخالت های خارجی در پفراینده تشکیل دولت نو لبنان می گوید: دخالت خارجی در زمینه تشکیل کابینه نو لبنان کاملاً واضح و نمایان است. همانطور که می دانید دولت فرانسه مدتهاست که طرحی را برای تشکیل دولت لبنان ارائه نموده است. نگاهی به این طرح نشان می دهد که برخلاف قانون اساسی لبنان تنظیم شده است.

این استراتژیست لبنانی در ادامه می افزاید: از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا هم در زمینه تشکیل دولت نو لبنان مداخله نموده و می نماید. آنها در جهت تشکیل دولت سنگ اندازی می نمایند و در پی نابودی مالی لبنان و ایجاد خلأ سیاسی در آن هستند. حزب الله لبنان مخالف ظهور و بروز هرگونه خلأ سیاسی در این کشور است. حزب الله همیشه با استعفای دولت های حاکم در لبنان مخالفت نموده است تا خلأ سیاسی در کشور ایجاد نگردد. موضع حزب الله مبتنی بر تشکیل سریع دولت نو است تا بدین ترتیب، بحران های متراکم حل و فصل شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1709

به "بن بست در تشکیل کابینه لبنان، از کارشکنی حریری تا دخالت خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن بست در تشکیل کابینه لبنان، از کارشکنی حریری تا دخالت خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید