سودان، تشکیل دولت حمدوک، سفر وزیر خارجه فرانسه به خارطوم

به گزارش سفر به کیش، یکی از رهبران ائتلاف آزادی و تغییر از تشکیل دولت انتقالی سودان طی روز جای اطلاع داد.

سودان، تشکیل دولت حمدوک، سفر وزیر خارجه فرانسه به خارطوم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالله حمدوک که مامور تشکیل دولت انتقالی سودان شده است، به دلیل عدم صلاحیت بعضی نامزدهای وزارتی که توسط ائتلاف آزادی و تغییر به او معرفی شده بودند سه بار از تشکیل رسمی کابینه اش باز ماند. وی با رایزنی با رهبران ائتلاف مزبور و شورای حاکمیتی سودان توانست اعضای هیئت دولت جدید خارطوم را تکمیل کند.

یکی از رهبران ائتلاف آزادی و تغییر گفت: عبدالله حمدوک امروز طی یک نشست مطبوعاتی اعضای دولت انتقالی سودان را به طور رسمی معرفی خواهد نمود.

محمد ضیاء الدین در گفت وگو با خبرنگار روزنامه سودان تریبون گفت: در فهرستی که نخست وزیر دولت انتقالی سه شنبه 12 شهریور ارائه داد درباره 15 وزیر توافق حاصل شده بود، اما مسئله ای که وجود داشت، درباره سکانداران سه وزارتخانه بود که ائتلاف آزادی و تغییر با برگزاری نشست های فشرده نامزدهای جدیدی را معرفی کرد و مورد تایید حمدوک نهاده شد، لذا فهرست نهایی دولت انتقالی با 18 وزیر که چهار نفر آنان زن هستند، تکمیل شد.

منابع مطلع به این روزنامه سودانی گفتند: نخست وزیر دولت انتقالی سودان فهرست اعضای کابینه اش را به شورای حاکمیتی ارائه داد تا امروز بتواند به صورت رسمی دولت جدید خارطوم را معرفی کند.بر اساس توافق معارضان با نظامیان، وزیران دفاع و کشور دولت انتقالی باید توسط نظامیان انتخاب شوند. شورای حاکمیتی پس از اضافه کردن نام این دو وزیر به فهرست حمدوک با اعضای دولت انتقالی موافقت کرد.

به نوشته این رونامه چاپ خارطوم، محمد عبدالله وزیر خارجه، ابراهیم البدوی وزیر دارایی ، اکرم علی التوم وزیر بهداشت و نصرالدین عبدالباری وزیر دادگستری از جمله اعضای هیئت دولت جدید خارطوم هستند.

در همین حال، مدیرکل اداره اروپا و آمریکای وزارت خارجه سودان گفت: رئیس جمهور فرانسه از نخست وزیر دولت انتقالی سودان برای سفر به پاریس دعوت نموده است تا مقامات دو کشور درباره گسترش روابط دوجانبه و راه های یاری پاریس به دولت خارطوم به گفت وگو بنشیند.

به گزارش خبرگزاری سودان، محمد عبدالله التوم اضافه نمود: عبدالله حمدوک از این دعوت استقبال نموده و گفته است که در اولین فرصت به فرانسه سفر خواهم کرد. خارطوم به تقویت مناسبات خود با پاریس بسیار تمایل دارد و با توجه به اینکه بسترهای فراوانی برای همکاری مالی میان دو کشور وجود دارد، این موضوع می تواند در چشم انداز مناسبات دوجانبه دراولویت قرار گیرد.

قرار است وزیر خارجه فرانسه به عنوان دومین مقام بلندپایه اروپایی فردا وارد خارطوم گردد تا با مقامات سودان در مورد همکاری های دوجانبه و ارائه یاری های مالی به دولت جدید این کشور گفت وگو کند.

در این سفر ژان ایو لودریان درباره بخشش بدهی 51 میلیارد دلاری سودان و حمایت از دولت مدنی این کشور در مجامع بین المللی با مقامات خارطوم گفت وگو خواهد نمود.

فرانسه عضو مجموعه مالی به اصطلاح دوستان سودان است که پس از سرنگونی نظام عمرالبشیر تاسیس شده است.

وزیر خارجه آلمان به عنوان اولین مقام بلندپایه اروپایی از سال 2011 به این سو سه شنبه 12 شهریور وارد سودان شد و درباره گسترش مناسبات مالی و سیاسی با مقامات خارطوم گفت وگو کرد و به تفاهماتی نیز دست یافت.

همچنین مصر و امارات از نخست وزیر دولت انتقالی سودان رسما دعوت نموده اند که به قاهره و ابوظبی سفر کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 348

به "سودان، تشکیل دولت حمدوک، سفر وزیر خارجه فرانسه به خارطوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان، تشکیل دولت حمدوک، سفر وزیر خارجه فرانسه به خارطوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید