احداث اولین شهرک تخصصی بادام درشهرستان سامان کلنگ خورد

به گزارش سفر به کیش، استاندار چهارمحال و بختیاری در آئین کلنگ زنی پروژه احداث اولین شهرک تخصصی بادام گفت: افراد مرتبط همه مأموریت ها را تعطیل و این شهرک را تکمیل نمایند زیراکه هم اشتغال و فراوری رونق می گیرد و هم پول به استان می آورد.

احداث اولین شهرک تخصصی بادام درشهرستان سامان کلنگ خورد

به گزارش خبرنگاران- چهار محال و بختیاری ظهر امروز چهارشنبه 26 خرداد با حضور اقبال عباسی استاندار، عطاء اله ابراهیمی گرد بیشه ای مدیر کل جهاد کشاورزی استان، اله کرم نصیری معاون مالی استاندار، احمد راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرکرد، سورشجان و هفشجان در مجلس،آئین کلنگ زنی پروژه احداث اولین شهرک تخصصی بادام در قطب فراوری بادام استان شهرستان سامان برگزار گردید.

اقبال عباسی استاندار چهار محال و بختیاری، در حاشیه این مرنام با بیان اینکه این شهرک یکی از پررونق ترین شهرک های کشور خواهد بود، گفت: این شهرک تنها مخصوص بادام نیست و سایر محصولات سردرختی و صنایع تبدیلی را هم شامل می گردد لذا ضرورت دارد فرماندار و سایر افراد مرتبط همه مأموریت ها را تعطیل و این شهرک را تکمیل نمایند زیراکه هم اشتغال و فراوری رونق می گیرد و هم پول به استان می آورد.

استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: دست کسانی که در خفا محصولات را سر درخت می خرند و در اطراف استان بهره برداری می نمایند باید کوتاه گردد و مردم بومی محصولات را بخرند و در همین شهرک آماده و با برند این استان خرید و فروش نمایند.

عباسی با بیان اینکه امروز از فراوری پنج هزار تن بادام مامایی آمار می دهند و مدیرکل قبلی از فراوری 24 هزار تن بادام در استان آمار می داد که عده ای مافیا آن را به دست گرفتند و حتی فرآوری آن هم در استان انجام نمی گردد، اضافه نمود: بعد از دریافت آمار اولیه از گمرک هم آمار گرفتیم و دریافتیم که 80 درصد بادام کشور از بندر انزلی و جلفا صادر می گردد که مقصد این بنادر اروپا و روسیه است نه هندوستان که ما به تفاوت قیمت هر کیلوگرم بادام 200 هزار تومان است.

وی ادامه داد: این قیمت در 20 هزار تن بادام با میانه اختلاف قیمت 100 هزار تومان سود به 2 هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر کل اعتبارات استان می رسد یعنی تجار بادام این استان چه داخلی و چه خارجی قریب به 2 هزار میلیارد تومان پول برداشت می نمایند که خودتان می دانید چه کسانی هستند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سوال اینجاست چرا سود بادام این استان در نجف آباد و اطراف آن به نتیجه می رسد و این محصول هم مانند گز بلداجی که به نام اصفهان خرید و فروش می گردد به نام نجف آباد و اطراف صادر می گردد؟

وی در سرانجام با بیان اینکه جهاد کشاورزی می تواند موتور و محور توسعه کشور و به ویژه این استان که مردم آن دامدار و کشاورز هستند، باشد، گفت: لوازم و ابزار کافی، بعلاوه خاصیت درون زدایی در جهادکشاورزی و مهمتر از آن امتیاز برون گرایی در استان وجود دارد.

عطاالله ابراهیمی گرد بیشه، در ادامه این مرنام با بیان اینکه در استان 17 هزار و 300 هکتار باغ بادام آبی وجود دارد، که از این مساحت 23 هزار و 900 تن بادام فراوری می گردد، گفت: بعلاوه 880 هکتار بادام دیم وجود دارد که از این مساحت 200 تن بادام فراوری می گردد که با این اندازه فراوریات چهارمحال و بختیاری رتبه اول فراوری بادام آبی کشور را به خود اختصاص داد.

ابراهیمی گرد بیشه، با بیان اینکه در حال حاضر به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 30 هزار بهره بردار در فراوری بادام اشتغال دارند، اضافه نمود: عمده ارقام صادراتی استان مامایی و ربیع است که به طور میانه سالانه هزار تن مغز بادام مامایی به ارزش چهار میلیون و 100 هزار ریال صادر می گردد.

وی ادامه داد: در امسال هر کیلو مغز بادام با ارزش 300 تا 400 هزار تومان قیمت خورده و هر کیلو پوست سبز جدا شده از بادام هم با قیمت یک هزار و 800 تومان فروخته شد.

ابراهیمیگرد بیشه، در سرانجام اظهار کرد: گمرک استان گمرک تخصصی بادام بوده که هر کیلو بادام را 18 دلار قیمت گذاری می کند ولی سایر گمرکات استان های دیگر هر کیلوگرم بادام را 7 دلار قیمت گذاری می کند و چون پول حاصل بایستی به کشور برگردد خوبه خود صادرات بادام از گمرک استان برای صادرنماینده جذابیت کمی دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1697

به "احداث اولین شهرک تخصصی بادام درشهرستان سامان کلنگ خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث اولین شهرک تخصصی بادام درشهرستان سامان کلنگ خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید