با دارا دوم سبز جای قرمز را گرفت

به گزارش سفر به کیش، همان طور که سیاستگذاران وعده داده بودند، دومین مرحله از عرضه صندوق های ای تی اف در قالب دارا دوم در هفته دولت انجام شد و تا 19 شهریورماه مردم فرصت دارند تا نسبت به پذیره نویسی این سهام اقدام نمایند. در دارا دوم قرار است به جامانده سهام دولت در پالایشگاه های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس عرضه گردد.

با دارا دوم سبز جای قرمز را گرفت

با عرضه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ETF، خیلی از بخش ها بخصوص بورس سیگنال مثبت گرفتند و شاخص ها از فرایند نزولی خارج شد.

نخستین مرحله از عرضه صندوق ETF که اردیبهشت ماه بود، با استقبال عموم همراه شد و در روزهای اولیه عرضه، ارزش این صندوق به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد. حال شنیده ها حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از مردم سراغ این سهم رفتند؛ هرچند که تخفیف های ارائه شده دولت در این بخش هم توانست اثرگذاری خود را داشته باشد. اختصاص 20 درصد تخفیف برای این سهام به معنای این است، فردی که پنج میلیون تومان از این سهام را خریداری کند، به ازای آن یک میلیون تومان از ارزش این سهام، تخفیف گرفته و به عبارت دیگر به اندازه یک میلیون تومان از ثروت ملی بهره می گیرد. واگذاری سهام شرکت های دولتی از مهم ترین اقدامات برای رشد اقتصادی کشور است که به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت این واگذاری ها منجر به سرمایه گذاری های مجدد در اقتصاد و صنعت خواهد شد و عامل اصلی برای رونق فراوری، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری های جدیدتر می گردد.

ما به دنبال صیانت از بازار سرمایه هستیم

با عرضه دارا دوم، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: هدف دولت در عرضه سهام در قالب صندوق ETF حرکت به سمت عادلانه سازی نظام توزیع درآمد و ثروت و ایجاد زمینه برای مشارکت عمومی است.

به گزارش ایرنا، وزیر اقتصاد درباره اینکه مردم از دارا دوم استقبال نخواهند کرد چرا که بورس طی چند روز اخیر ریزش داشته است و دیگر اعتمادی وجود ندارد، شرح داد: ما به دنبال صیانت از این بازار هستیم؛ صیانت نباید معادل ضمانت بازار سرمایه فرض گردد و میان این دو تفاوت وجود دارد. یکی از سیاست های حمایتی دولت، پذیره نویسی سهام دارا دوم یا پالایشی یکم است. دولت اهتمام جدی برای تقویت بازار سرمایه دارد و به اعتقاد دولت یکی از محیط های مناسب برای سرمایه گذاری بویژه برای دارندگان سپرده های خرد، این بازار است. او پیرامون تأثیر بلند مدت بازار سرمایه بر اقتصاد کشور، اضافه کرد: این بازار علاوه بر آنکه می تواند محل خوبی برای نگهداری پس اندازهای عموم مردم باشد، می تواند جایگاه مناسبی هم برای تأمین اقتصادی بنگاه های فراوریی باشد؛ بنگاه ها برای تأمین سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش خود می توانند از ظرفیت این بازار به اشکال مختلفی مانند عرضه سهام، عرضه اوراق صندوق پروژه و تشکیل و پذیره نویسی شرکت های سهامی عام اقدام نمایند.

به دنبال تأمین درآمد نیستیم

دژپسند شرح داد: امروز در بازار سرمایه از نظر روش، تنوع وجود دارد و محیطی نیز برای سرمایه گذاری در فراوری فراهم شده که در نتیجه آن عرضه کالا برای بازار داخلی و صادرات افزایش پیدا می نماید؛ دولت چنانچه به دنبال تأمین درآمد به وسیله فروش سهام شرکت های دولتی بود، نباید با این روش سهام خود را می فروخت و برای این فروش هم تخفیف در نظر می گرفت.چنانچه دولت اقدام به فروش بلوکی سهام شرکت های پتروشمی می کرد و فردی 15 درصد از سهام پتروشیمی ها را خریداری می کرد، یک جایگاه مدیریتی به او می داد، بنابراین احتیاجی نبود تا 20 درصد تخفیف برای این فروش اختصاص داده گردد، این امکان وجود داشت 20 درصد هم گران تر سهام خود را به فروش برساند.

سهامداران دارا یکم، می توانند دارا دوم هم بخرند

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که آیا خریدار دارا یکم، می تواند در پذیره نویسی جدید خرید کند، گفت: افرادی که دو میلیون تومان از سهام دارا یکم را با تخفیف خریده اند، از سهام دارا دوم می توانند سه میلیون تومان با اعمال تخفیف 20 درصدی خریداری نمایند و بقیه خرید آنها بدون اعمال تخفیف انجام خواهد شد؛ امکان پذیره نویسی در دارا دوم یا پالایشی یکم برای همه مردم که دارای کارت ملی باشند، وجود دارد. اما به افرادی که تصمیم دارند به بازار سرمایه ورود نمایند، توصیه می کنم، اقتضای بازار سرمایه داشتن صبر و به خرج دادن حوصله است. این افراد باید با نگاهی بلند مدت، از انجام واکنش های هیجانی در این بازار پرهیز نمایند. آن گونه که خبرگزاری مهر نوشته است، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به نمایندگی از دولت، بخشی از سهام شرکت های پالایشی را در دست دارد. سهم این شرکت دولتی در پالایشگاه اصفهان 13.75 درصد معادل 7 میلیارد سهم، پالایشگاه تهران 15.85 درصد معادل 7 میلیارد سهم، پالایشگاه بندرعباس 16.66 درصد معادل 5 میلیارد سهم و پالایشگاه تبریز 16.14 درصد معادل 2 میلیارد سهم است.

چگونه دارا دوم بخریم؟

با عرضه دارا دوم سازمان خصوصی سازی دستورالعمل بانک ها برای پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پالایشی ETF را منتشر کرد. بر این اساس متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک های منتخب می توانند به وسیله مراجعه به درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک ها پذیره نویسی نمایند.

همچنین اطلاعات مورد احتیاج برای تکمیل اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی فرد پرداخت نماینده است. داشتن حساب به ازای هر کد ملی الزامی نیست اما شماره شبای پرداخت نماینده باید برای بازگرداندن وجوه مازاد بر واحدهای تخصیص یافته پس از اتمام پذیره نویسی، در اطلاعات متقاضیان درج گردد.

پذیره نویسی برای هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی تا سقف 50 میلیون ریال امکانپذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت خاتمهی روز معاملاتی قبل از آغاز پذیره نویسی، با احتساب 20 درصد تخفیف است و 5 درصد از مبلغ پذیره نویسی به بازارگردانی واحدهای صندوق تخصیص خواهد یافت و جزء دارایی های صندوق محاسبه می گردد.

داشتن کد معاملاتی (کد بورسی) برای پذیره نویسی الزامی نیست و متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از یک ماه به بعد از تخصیص امکانپذیر است، می توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی (کد بورسی) مطابق رویه های شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام نمایند. متقاضیان دارای حساب در هریک از بانک های منتخب می توانند به وسیله مراجعه به درگاه های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد احتیاج، نسبت به پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری مزبور اقدام نمایند.

سبز جای قرمز را گرفت

روز گذشته سهامداران و بخصوص تازه واردان بورس، روز خوبی را سپری کردند. این افراد چند وقتی است که سهامشان نزولی بوده و نگرانی از دست دادن سرمایه هایشان را داشتند. اما همانگونه که کارشناسان پیش بینی نموده بودند، اصلاح قیمت در بیشتر سهام ها به خاتمه می رسد. آنها از کسانی که در صف فروش سهام خود قرار گرفته بودند، خواستند که کمی صبر نمایند. روز گذشته با عرضه دارا دوم و حضور پررنگ تر شرکت های حقوقی، بورس رنگ سبز به خود گرفت و مجدد خیلی ها برای خرید سهام تمایل نشان دادند. در این میان توصیه کارشناسان و اهالی حرفه ای بورس این است که با مشاوره و آنالیز شرایط اقتصادی سال های گذشته (دو سال آخر) شرکت های بورسی اقدام به خرید سهام نمایند. ایسنا گزارش داد که روز گذشته بازار اوراق بهادار با 68 هزار واحد صعود دوباره به کانال یک میلیون و 700 هزار واحد رسید. معامله گران 935 هزار معامله انجام دادند که 85 هزار و 897 میلیارد ریال ارزش داشت. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1174

به "با دارا دوم سبز جای قرمز را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دارا دوم سبز جای قرمز را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید