چقازردی: بانک سپه رؤیای انتقال آب خلیج فارس را به واقعیت تبدیل کرد

به گزارش سفر به کیش، مدیرعامل بانک سپه از اتمام فاز نخست طرح انتقال آب از سواحل هرمزگان تا اردکان اطلاع داد و گفت: با نقش محوری این بانک، رؤیای انتقال آب خلیج فارس به مرکز ایران به واقعیت تبدیل شد.

چقازردی: بانک سپه رؤیای انتقال آب خلیج فارس را به واقعیت تبدیل کرد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، محمدکاظم چقازردی ضمن اعلام این خبر، اضافه کرد: برای عملیاتی شدن پروژه ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس، شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس با سرمایه گذاری سه واحد عظیم صنعتی و معدنی گل گهر، چادرملو و مس سرچشمه که بانک سپه سهامدار عمده گل گهر و چادرملو است، تأسیس شد.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس علاوه بر آورده اولیه شرکت متولی، 18 هزار و 101 میلیارد ریال منابع به وسیله مشارکت نامه سندیکایی با حضور 9 بانک کشور تأمین اقتصادی شد.

چقازردی گفت: بانک سپه با پرداخت 3 هزار و 650 میلیارد ریال تسهیلات بیشترین میزان منابع مورداحتیاج پروژه انتقال آب خلیج فارس را تأمین کرد.

وی در خصوص همکاری سایر بانک های کشور در تأمین اقتصادی پروژه انتقال آب خلیج فارس، گفت:40 درصد از 18 هزار و 101 میلیارد ریال تسهیلات سندیکای شرکت های مجری طرح را سه بانک سپه، ملی و کشاورزی و 60 درصد مابقی را بانک های تجارت، توسعه تعاون، رفاه، صادرات، صنعت و معدن و ملت تأمین کردند.

وی اضافه کرد: با عملیاتی شدن پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس، آب شرب بخشی از ساکنان استان های هرمزگان، کرمان و یزد و آب مورداحتیاج واحدهای صنعتی و معدنی عظیم مستقر در این استان ها نظیر چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه تأمین خواهد شد.

مدیرعامل بانک سپه اعلام نمود: اجرای موفقیت آمیز طرح انتقال آب خلیج فارس به مرکز ایران علاوه بر یاری به بهبود شرایط آب های زیرزمینی استان های هرمزگان، کرمان و یزد، جهت را برای اجرای طرح های مشابه باز کرد و از این تجربه می توان در سایر نقاط کشور استفاده کرد.

وی گفت: بانک سپه شش سال پیش پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس را با 54 هزار میلیارد ریال هزینه شروع کرد و در حال حاضر اجرای چنین طرحی 24 هزار میلیارد ریال هزینه احتیاج دارد.

چقازردی یادآور شد: بانک سپه از ساحل خلیج فارس در استان هرمزگان تا اردکان در استان یزد زمین های لازم برای لوله گذاری به منظور انتقال آب را خریداری کرد که اقدام عظیمی بود.

مدیرعامل بانک سپه گفت: در فاز اول پروژه شیرین سازی 200 هزار مترمکعب در بخش دریایی و خشکی به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر روزانه 30 هزار مترمکعب آب فراوری و به خط منتقل می گردد.

چقازردی ادامه داد: بالای 90 درصد کار لوله گذاری جهت 305 کیلومتری انتقال آب از ساحل خلیج فارس در هرمزگان تا گل گهر یزد به همراه یک تونل 1600 متری به اتمام رسیده و هم اکنون لوله گذاری 170 کیلومتر جهت انتقال آب با شبکه های فرعی تکمیل شده است.

چقازردی گفت: جهت لوله گذاری شده و تجهیزات مستقر در آن از خلیج فارس تا اردکان یزد ظرفیت انتقال 30 میلیون مترمکعب آب را دارد.

وی ورود بانک سپه به حوزه فراوری محصولات استراتژیک در کشور را استثنایی خواند و اضافه کرد: این بانک برای یاری به زنجیره فراوری فولاد کشور از سال 1365 تا 1380 بدون یک ریال برداشت در دو واحد عظیم صنعتی و معدنی گل گهر و چادرملو سرمایه گذاری نموده و نقش انکارناپذیری در خودکفایی کشور در حوزه فراوری فولاد داشته است.

وی یادآور شد: هم اکنون در واحدهای صنعتی و معدنی چادرملو، گل گهر و گوهر زمین از شرکت های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری امید 40 هزار میلیارد ریال پروژه در حال اجراست که شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس یکی از آنهاست.

چقازردی از پیشرفت 93 درصدی پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس اطلاع داد و اضافه کرد: این طرح تا انتها امسال به اتمام خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1252

به "چقازردی: بانک سپه رؤیای انتقال آب خلیج فارس را به واقعیت تبدیل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقازردی: بانک سپه رؤیای انتقال آب خلیج فارس را به واقعیت تبدیل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید