پیش خرید آپارتمان چگونه به خانه دار شدن ما منجر می گردد؟

به گزارش سفر به کیش، برای خانه دار شدن روش های زیادی وجود دارد. از اجاره به شرط تملیک و خرید خانه با وام های بانکی گرفته تا روی آوردن به پیش خرید آپارتمان از روش هایی است که می تواند به خانه دار شدن شما منتهی گردد.

پیش خرید آپارتمان چگونه به خانه دار شدن ما منجر می گردد؟

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

اما از بین روش های مختلف خرید خانه، شاید پیش خرید خانه کمی پراسترس و حتی پرخطر باشد و شما را در دام کلاهبردارانی بیندازد که داستان های بسیاری از آنها و فروش یک آپارتمان به چند خریدار و عدم تحویل ملک در ازای دریافت وجه پیش فروش شنیده می گردد.

پس منطقی است که بعضی حتی افراد حاضرند خانه کوچک تری خریداری نمایند؛ اما زیر بار پیش خرید آپارتمان نفرایند.

اما حقیقت این است که پیش خرید آپارتمان می تواند معامله ای سودمند، سالم و بی دردسر باشد؛ به شرطی که با اطلاع و آگاهی کامل نسبت به قرارداد پیش خرید آپارتمان و رعایت حقوق پیش خریدار می تواند صورت گیرد. در ادامه در خصوص پیش خرید بی دردسر آپارتمان و مواردی که هنگام عقد قرارداد پیش خرید باید رعایت گردد بیشتر بخوانید.

مختصر و مفید درباره پیش خرید آپارتمان

پیش خرید آپارتمان به معنی پرداخت مبلغ آپارتمان قبل از کامل شدن خانه و آماده شدن آن برای سکونت است. به این ترتیب شما قبل از اینکه آپارتمان مورد نظرتان آماده تحویل و سکونت گردد، بهای آن را نقدی یا در چند مرحله پرداخت می کنید که البته شیوه مرسوم این نوع خرید، پرداخت چند مرحله ای است.

همین پرداخت قبل از دریافت آپارتمان است که در بعضی از موارد موجب بروز دردسرهایی برای خریداران می گردد. به عنوان مثال یک سازنده یا انبوه ساز در یکی از مناطق تهران مانند تهرانپارس، برای یک اجرای یک پروژه ساختمانی اقدام و با انتشار فراخوان پیش فروش آپارتمان در تهران از متقاضیان پیش خرید آپارتمان در این منطقه دعوت می نماید. متقاضیان خرید نیز با انگیزه های مختلفی چون خرید آپارتمان برای سکونت، سرمایه گذاری و… برای پیش خرید آپارتمان اقدام نموده و پس از عقد قرارداد بین خریدار و فروشنده، مبلغ آپارتمان در چند مرحله پرداخت می گردد. اما گاه اتفاق می افتد که مجری پروژه بنا به دلایلی چون کمبود سرمایه، نبود مصالح ساختمانی و… از عهده تعهدات خود برنیامده این موضوع موجب گلایه خریداران می گردد. این داستان اما می تواند انتهای تلخ تری هم داشته باشد. ممکن است فروشنده واحدهای آپارتمانی، یک واحد را به چند خریدار پیش فروش نموده و در نهایت واحدهای مورد نظر را به هیچ یک از خریداران واگذار نکند. در چنین مواردی راهی جز شکایت و نتیجه ای جز خواب سرمایه برای سال ها و در نهایت سوخت سرمایه وجود ندارد.

اما چگونه می توان از وقوع چنین اتفاق هایی را جلوگیری کرد؟ آیا راه چاره تنها عدم اعتماد به پیش فروش آپارتمان است؟ در این صورت تکلیف آن دسته از افرادی که قصد خرید خانه دارند و نمی توانند از پس خرید آپارتمان های آماده برآیند چیست؟ آنهایی که نمی توانند زیر بار وام و اقساط بانکی بفرایند و حقوقشان کفاف پرداخت اقساط بانکی را نمی دهد و با اندک سرمایه خود قصد خرید آپارتمانی کوچک را دارند، چگونه صاحب خانه شوند؟

پاسخ کارشناسان این است که می توان با اعتماد به افرادی که برای پیش فروش آپارتمان در تهرانپارس، رسالت، پونک و به صورت کلی در تمام مناطق تهران اقدام نموده اند، خانه دار شد؛ به شرطی که هنگام عقد قرارداد، نکاتی را مد نظر قرار داد و رعایت کرد. در خصوص این نکات در ادامه بخوانید.

نکاتی که هنگام عقد قرارداد پیش خرید آپارتمان باید رعایت گردد

مانند خرید هر وسیله دیگری، هنگام پیش خرید آپارتمان هم باید نکاتی را مد نظر قرار داد تا درگیر دردسرهای پس از خرید نشویم. توجه به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره شده است، می تواند به شما یاری کند تا با خیال راحت آپارتمان خود را پیش خرید کنید.

1- سابقه انبوه ساز یا سازنده را آنالیز کنید

قبل از انعقاد قرارداد یا پرداخت هر مبلغی در خصوص سازنده و سابقه آن تحقیق کنید. توصیه کارشناسان حوزه مسکن این است که از افرادی که پیش از شما از پیش فروش نماینده، آپارتمان خریداری نموده اند در خصوص زمان واگذاری، شیوه پرداخت و … تحقیق کنید. همچنین توصیه شده است که تا حد امکان، آپارتمان را از افراد آشنا و خوش سابقه پیش خرید کنید. به عنوان مثال اگر از شخصی که برای پیش فروش آپارتمان در شمال تهران فراخوان داده است خانه می خرید، باید بدانید که سابقه بانکی و اعتبار وی در چه حدی است.

2- آپارتمان را از مالک اصلی خریداری کنید

توجه داشته باشید که هر شخصی برای پیش فروش واحدهای آپارتمانی مجاز نیست و ممکن است شخصی که شما با آن قرارداد پیش خرید را منعقد می کنید، اصلا اجازه فروش نداشته باشد. پس قبل از هر کاری در خصوص سمت فروشنده پرس و جو کنید و مطمئن شوید که وی صاحب ملک، صاحب زمین، شریک یا وکیل صاحب ملک است. شما باید مطمئن شوید با کسی قرارداد می بندید که از نظر حقوقی اجازه دارد مالکیت و سند خانه موردنظرتان را به شما منتقل کند. بعضی از افراد به دلیل سابقه نه چندان خوبی که دارند در پشت صحنه پروژه قرار داشته و افراد خوشنام را به عنوان مالک یا مجری معرفی می نمایند. بهتر است قبل از هر اقدامی در این مورد تحقیق کنید و با تمام اعضای هیات مدیره شرکت سازنده آشنا شوید.

3- تاییدیه سند مالکیت را بگیرید

قبل از پرداخت مبلغ پیش پرداخت، سند مالکیت ملک موردنظر را آنالیز نموده و از اصالت سند مطمئن شوید. همچنین در مرحله بعد باید تایید آن را از سازمان ثبت دریافت کنید. در این صورت احتمال بروز دردسرهای احتمالی آینده کاهش می یابد.

4- تعیینات آپارتمان را در سند به صورت کامل قید کنید

هنگام عقد قرارداد حتما قرارداد را کامل مطالعه کنید و تعیینات آپارتمانی که قصد پیش خرید آن را دارید در سند آنالیز کنید.

تعییناتی چون، مساحت، طبقه، شماره واحد و شماره ثبت ملک اصلی و…. همچنین توجه داشته باشید که در قرارداد به ملحقات ملک مانند، اشتراک برق، آب، گاز، تلفن، پارکینگ و انباری هم اشاره شده باشد. همچنین روی مصالح ساختمانی و شیرآلات، نوع درب و… حساسیت به خرج دهید و آنچه مد نظرتان است را در قرارداد ذکر کنید. به عنوان مثال اگر در قرارداد ذکر شده است که شیرآلات ایتالیایی یا آلمانی خواهد بود و هنگام تحویل متوجه شدید که شیرآلات ساختمان ساخت کشور دیگری است، شما حق شکایت خواهید داشت.

5- قیمت ملک را در سند ذکر کنید

تعیین قیمت ملک، تعداد اقساط و مبلغی که در هر قسط پرداخت می گردد نیز باید در سند قید گردد. بر اساس عرف، شما باید 10 تا 15 درصد از مبلغ آپارتمانی که پیش خرید نموده اید به فروشنده بپردازید و مابقی ملبغ در اقساط چند ماهه پرداخت می گردد.

در بسیاری از موارد هم مابقی مبلغ بر اساس توافق طرفین و با توجه به درصد پیشرفت پروژه پرداخت می گردد که در صورت عدم پیشرفت پروژه، شما می توانید قرارداد را فسخ کنید.

6- از فرایند پیشرفت کار مطمئن شوید

پیشنهاد می کنیم که هر از چند گاهی (دست کم ماهی یکبار) به پروژه سرکشی کنید و از فرایند پیشرفت کار اطمینان حاصل کنید. صحبت با مجری پروژه برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پیشرفت کار نیز به شما یاری می نماید. همچنین کارشناسان توصیه می نمایند که از کسبه و افرادی که اطراف محل ساخت و ساز ساختمان زندگی یا کار می نمایند، اطلاعاتی در خصوص فرایند روزانه کار و ورود و خروج مصالح ساختمانی و …. کسب کنید. زیرا گاهی مشاهده می گردد که فراخوان پیش فروش آپارتمان در تهران با وام منتشر می گردد و پس از جمع آوری سرمایه مورد نظر، پروژه متوقف می گردد.

7- روی تاریخ تحویل ملک حساسیت به خرج دهید

توجه داشته باشید که تاریخ تحویل ملک را در سند تعیین کنید؛ زیرا معمولا بر سر تاریخ تحویل ملک بین خریدار و فروشنده اختلاف پیش می آید. هرگز فریب فروشندگانی که برای جذب نظر مشتری تاریخ بسیار نزدیک به تحویل آپارتمان را ارائه می دهند نخورید. شما باید با نظر یک کارشناس روی این تاریخ حساسیت نشان دهید. پیشنهاد می دهیم بابت تاخیر زمانی در تحویل ملک خسارتی تعیین کنید که هزینه خواب سرمایه و نرخ تورم در آن لحاظ شده باشد.

8- اسکلت آپارتمان را پیش خرید نکنید

توصیه کارشناسان این است که از پیش خرید آپارتمان هایی که کمتر از 60 درصد تکمیل شده اند خودداری کنید. زیرا بعضی از انبوه سازان پروژه تا در حدود30 تا 40 درصد پی برده تا جلب مشتری نمایند و پس از جمع آوری سرمایه ادامه کار را متوقف می نمایند.

9- با فروشنده ارتباط مداوم داشته باشید

از آنچا که یکی از مسائل در پیش خرید خانه، متواری شدن بعضی از فروشندگان به دلیل عدم توانایی در عمل به تعهدات است، پیشنهاد می کنیم با فروشنده ارتباطی مداوم داشته باشید و از وی در خصوص فرایند کار و … سوال کنید.

10- برای خود رویا نسازید

بعضی از سازندگان آپارتمان و به ویژه انبوه سازان، نما یا ماکتی از آنچه قرار است در آینده به شما تحویل داده گردد به شما نمایش می دهند که ممکن است موجب گردد شما در ذهنتان قصری رویایی، هر چند کوچک برای خود بسازید و هنگام تحویل با چیزی متفاوت روبرو شوید. پیشنهاد می کنیم که واقع بین باشید و بدانید که ممکن است بین آنچه در تصویر می بینید و آنچه تحویل می گیرید، تفاوت هایی وجود داشته باشد.

منبع: هومینگ
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 977

به "پیش خرید آپارتمان چگونه به خانه دار شدن ما منجر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش خرید آپارتمان چگونه به خانه دار شدن ما منجر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید