مبادلات تجاری ایران و هند 25 میلیارد دلار می گردد

به گزارش سفر به کیش، خبرنگاران: سرکنسول ایران در حیدرآباد هند گفت دو کشور توافق نموده اند حجم مبادلات تجاری دوجانبه را در طی 4 سال آینده به 25 میلیارد دلار افزایش دهند.

مبادلات تجاری ایران و هند 25 میلیارد دلار می گردد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی هیل پست، حسن نوریان، سرکنسول ایران در حیدرآباد هند گفت، تهران به دنبال افزایش همکاری ها با هند در بخش های غیر نفتی است تا بتواند مبادلات تجاری دو جانبه اش را با دهلی نو توسعه دهد.

وی اضافه کرد، پتانسیل بالایی برای همکاری در بخش های مختلف غیرنفتی نظیر دارو، فن آوری اطلاعات، قطعات یدکی خودرو و بسته بندی مواد غذایی وجود دارد.

وی این اظهارات را در نشستی با حضور هیئتی از فعالان تجاری هندی که اخیرا به ایران سفر کرده اند، اعلام کرد.

این دیپلمات ایرانی در واکنش به گزارش هایی مبنی بر کاهش مبادلات تجاری دو کشور به زیر 10 میلیارد دلار در فاصله ماه های آوریل تا دسامبر سال گذشته این کاهش را ناشی از کم شدن صادرات نفت ایران به هند به دلیل تحریم های غرب دانست.

حجم مبادلات تجاری بین ایران و هند در سال 12-2011 به 15 میلیارد دلار رسید که بخش اعظمی از آن به واردات نفت هند از ایران مربوط می شد.

نوریان اعلام نمود که دو کشور توافق کرده اند تا بر روی مبادلات تجاری غیر نفتی تمرکز نمایند و حجم مبادلات تجاری دوجانبه را در طی 4 سال به 25 میلیارد دلار برسانند.

وی اضافه کرد، تصمیم اخیر هند برای سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در منطقه آزاد تجاری چابهار نمونه ای از افزایش مبادلات بین دو کشور است. وی گفت، بندر چابهار که در نقطه اتصال دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده امکان دسترسی شرکت های هندی به بازار افغانستان و کشورهای آسیای میانه را فراهم می نماید.

سرکنسول ایران همچنین گفت، این بندر همچنین پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 اهمیت استراتژیک زیادی برای هند پیدا خواهد نمود.

نوریان در ادامه گفت، ایران برای شرکت های هندی امتیاز خاصی قائل شده و هند تنها کشوری است که شرکت های آن مجاز به سرمایه گذاری در بخش نفت ایران هستند. وی از دولت هند به خاطر تداوم سیاست مستقل و ادامه روابط محبت آمیز اش با جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم های غرب قدردانی کرد.

در این ملاقات، پرم کومار، رئیس اتاق بازرگانی هند برای توسعه تجارت با ایران نیز گفت، هیئت هندی 3 یادداشت تفاهم با اتاق های بازرگانی تهران، شیراز و بوشهر برای گسترش مبادلات تجاری به امضا رسانده است.

وی اضافه کرد، پتانسیل زیادی برای تقویت مبادلات تجاری و مالی در بخش های مختلف با ایران وجود دارد.

26

منبع: تسنیم
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 566

به "مبادلات تجاری ایران و هند 25 میلیارد دلار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبادلات تجاری ایران و هند 25 میلیارد دلار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید