خردل و فواید باور نکردنی آن

به گزارش سفر به کیش، خردل گیاهی علفی، یک ساله و به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر است که دارای کرک های خشنی است. این گیاه دارای برگ بوده و گل های آن زرد رنگ است و بوی نسبتاً مطبوعی دارد. باید بدانید که این گیاه برای درمان بیماری ها و ناخوشی های زیادی موثر است مثل سرماخوردگی، کمردرد، یبوست، سرفه و غیره. در این مطلب بیشتر با خواص این گیاه شگفت انگیز آشنا می شوید.

خردل و فواید باور نکردنی آن

گیاه خردل چیست؟

خردل هم خانواده گل کلم بوده و تا کنون بیش از 17 گونه آن در دنیا شناسایی شده است. از تخم و برگ این گیاه به عنوان ادویه و چاشنی در تهیه غذاها استفاده می شود. بعلاوه برگ، تخم، ریشه و گل خردل نیز در طب سنتی برای درمان بعضی بیماری ها کاربرد دارد. این گیاه بیشتر در جنوب اروپا، آفریقای شمالی و آسیا یافت می شود و در ایران نیز در مناطقی مانند مسجد سلیمان رویش دارد. برگ های گیاه خـردل مانند برگ ترب بوده و گل های آن زرد رنگ و تقریبا به طول دو تا پنج سانتی متر است که دانه ها در قسمت پایین آن قرار دارند.

خردل به دو شکل می باشد؛ خردل سفید و خردل سیاه. خردل سیاه به شکل دانه و خردل سفید به شکل آرد استفاده می شود. دانه های خردل را می توانید در آب خیسانده، همراه آبلیمو یا سس روی سالاد یا غذای تان بریزید و از مزایای سلامتی و فواید تغذیه ای و درمانی آن بهره مند شوید. در ادامه با خواص خردل و مضرات آن بیشتر آشنا شوید.

ارزش غذایی خردلبرگ خردل سبز منبع عالی ویتامین هایی نظیر ویتامین (آ)، (ای) و ویتامین (ث) است، بعلاوه گیاه خردل دارای عناصر معدنی مانند منگنز، کلسیم و مس بوده، فیبر و فولات، امگا3، اسیدهای چرب، پروتئین، فیبر خوراکی، سلنیوم، آب، گلیکوزیدها و … از دیگر اجزا و مواد موثر موجود در آن است.

جدول ارزش غذایی و خواص خردل

خواص خردل (طبیعت و خواص درمانی) طبیعت دانه خردل بسیار گرم و خشک است. بعضی از مهم ترین خواص درمانی خردل عبارتند از:

خاصیت ضد سرطان

افزایش جریان خون با مصرف موضعی

مدر

ضد میکروب

مسکن

تهوع آور

محرک

شیر افزا

دفع کننده حشرات

ملین

تعریق زا

فواید درمانی و موارد مصرف خردل استفاده از خواص خردل برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و مصرف آن میتواند به درمان و پیشگیری از بعضی مسائل یاری کند. بعضی از فواید مصرف این ادویه پرخاصیت عبارتند از:

پیشگیری و یاری به درمان سرطان: ویتامین ها و مواد موجود در خردل باعث شده که این گیاه داری خواص ضد سرطانی مفیدی باشد.

یاری به درمان بیماریهای مفصلی و روماتیسمی: یکی از خواص خردل یاری به درمان روماتیسم و بیماریهای مفصلی لست. استعمال موضعی و خوراکی خردل در تسکین دردهای مفصلی موثر است. بعلاوه روغن خردل به خاطر طبع گرمش در ماساژ درمانی و درمان درد سیاتیک و سایر درد های مفصلی بسیار موثر است.

درمان ریزش مو: ماساژ سر با روغن خردل باعث جلوگیری از ریزش موها و پاک شدن رطوبت سر می شود.

افزایش اشتها و یاری به هضم بهتر غذا: جوشانده خردل به هضم بهتر غذا به وسیله افزایش ترشحات معده یاری کرده، بعلاوه خوردن آن به علت تحریک ترشح بزاق و افزایش سرعت متابولیسم بدن باعث افزایش اشتها می شود.

تسکین سر درد و یاری به درمان میگرن: جهت درمان سردرد می توانید اندازهی روغن خردل را با عسل مخلوط کرده و بر پیشانی بمالید. ماساژ سر با این روغن در پیشگیری از حملات میگرنی نقش موثری دارد.

مضرات خردل (موارد منع مصرف و توصیه های پزشکی)برگ خردل سبز اگر قبل از گل دادن گیاه برداشت شود، تقریبا فاقد ماده سمی ایزوتیوسیانات می باشد و لی چنانچه برداشت برگها به موقع انجام نگیرد، بایستی از زیاده روی در مصرف این نوع خردل خودداری نمود.

اندازه ماده اگزالات موجود در برگهای گیاه خردل نسبتا بالا است، از این رو مصرف آن برای افراد دارای سابقه سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا بایستی با احتیاط همراه باشد.

خردل حاوی مواد گواترزا بوده، لذا افراد مستعد بایستی از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند مگر اینکه اندازه ید کافی از سایر منابع غذایی دریافت کنند.

به طورکلی گفتنی است با وجود فراوان بودن خواص خردل، مصرف آن برای بچه ها زیر 6 سال، زنان باردار و شیرده، بیماران دارای ناراحتی های گوارشی و یا التهاب کلیوی توصیه نمی شود.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1853

به "خردل و فواید باور نکردنی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خردل و فواید باور نکردنی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید