حراج بزرگترین بنگاه کشاورزی ایران

به گزارش سفر به کیش، با توجه به استراتژیک بودن شرکت کشت و صنعت مغان، باید واگذاری آن به خریداران استراتژیک ارجحیت داده شود؛ اما خریداران اول و دوم از لحاظ فنی و مالی فاقد اهلیت شناخته شده اند.

حراج بزرگترین بنگاه کشاورزی ایران

گروه دانشگاه خبرنگاران، محمد مهدی اسدی؛ شرکت کشت و صنعت مغان با جایگاه استراتژیک و ظرفیت های بزرگی، چون: کارخانه لبنیات، نیم میلیون تن درخت میوه، 15 هزار راس دام، کارخانه بذر و خوراک دام، پرظرفیت ترین و جوان ترین کارخانه قند، بزرگ ترین دانشگاه کشاورزی کشور، در غرب دریای خزر و در شمالی ترین بخش از کشورمان واقع شده است. رودخانه ارس که از بخش شمالی آن عبور می کند خط مرزی کشور های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهد.

در مرداد ماه سال 97 طی مزایده ای و با تردستی های به ظاهر قانونی شرکت واگذار شد، اما در آبان 97 طی اعتراضات دستگاه های امنیتی و نظارتی متوقف شد و به دنبال آن، سازمان خصوصی سازی نفر دوم مزایده را با قیمت پیشنهادی نفر اول به عنوان برنده اعلام کردو سرانجام پس از واریز مبلغ، سهام آن از شرکت توسعه بازار سرمایه تهران به شرکت شیرین عسل واگذار شد.

حدفاصل زمانی تاریخ ارزیابی تا تاریخ مزایده 7 ماه بوده که متناقض با قانون است و قیمت واگذاری در سال 97 به قیمت قبل از تورم بود که ضرر بزرگی به بیت المال است. همچنین دیوان محاسبات قیمت اراضی را 4500 میلیارد تومان ارزیابی کرده بود؛ یعنی بیش از دوبرابر مبلغ مزایده 1800 میلیارد تومانی!

با توجه به استراتژیک بودن شرکت کشت و صنعت مغان، باید واگذاری آن به خریداران استراتژیک ارجحیت داده شود، ولی خریداران اول و دوم از لحاظ فنی و مالی فاقد اهلیت شناخته شده اند.

طبق قانون، حداقل میزان نقدینگی برای قیمت های بیش از 100 میلیارد، 15 درصد با دوره اقساطی 8 ساله مشخص شده و شروع پرداخت اقساط با تنقسی یک ساله مشخص شده است و این درحالی است که در قرارداد میزان نقدینگی 5 درصد با دوره اقساط 18 ماهه و تنفس دوساله قید شده است!

این شرکت در سال های 90 تا 94 سود دِه بود، اما با واگذاری غلطِ سازمان خصوصی سازی و خلاء های قانونی موجود، این ثروت 50 ساله ملت مورد زیان واقع شده و به سمت واگذاری در خارج از بورس هدایت شده است. سرانجام با مطالبه و پیگیری های مردم و پس از ورود امیدبخش دستگاه قضایی، هیات داوری بالاخره در جلسه 16 مهرامسال رای به ابطال این واگذاری داد.

محمد مهدی اسدی - دانشجوی ماشین های صنایع غذایی دانشگاه تهران

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1264

به "حراج بزرگترین بنگاه کشاورزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حراج بزرگترین بنگاه کشاورزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید