توضیحاتی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)

به گزارش سفر به کیش، مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه توضیحاتی را در رابطه با طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) ارائه کرد.

توضیحاتی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)

به گزارش خبرنگاران، علی محمد زنگانه در حاشیه کارگاه آموزشی ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان در جمع خبرنگاران در رابطه با طرح نماد، اظهار کرد: چند سال قبل به این خلأ رسیدیم که برنامه های مناسب برای پیشگیری های رشد مدار که ذیل پیشگیری های اجتماعی است، مغفول مانده است. با یاری یکی از دانشگاه های کشور در حوزه علوم اجتماعی به نام علوم بهزیستی یک کارگاه رشدمدار مستقر و در آن کارگاه ها، خلاها را شناسایی کردیم نتیجه این بود که پیشگیری رشدمدار در سطح ساختار و برنامه ای مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه پیشگیری رشدمدار جامعه هدف معین دارد و جامعه هدف آن، تمامی آحاد جامعه زیر 18 سال است، عنوان نمود: مداخلات پیشگیری رشدمدار به سه دسته مدرسه محور، خانواده محور و جامعه محور تقسیم می گردد و شاید این سوال در ذهن شکل بگیرد که آموزش را باید از کجا شروع کرد؟ مدرسه، جامعه یا خانواده؟ و به این پاسخ دست یافتیم اگر پیشگیری رشدمدار از مدرسه شروع گردد، از رویکرد مدرسه محور می توان به جامعه محور و خانواده محور هم رسید.

زنگانه گفت: پیشگیری رشدمدار مدرسه محور همان نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) است و این مدل توسط مرکز مطالعات جرم شناسی دانشگاه تهران تهیه و طراحی شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح نماد، خلاهایی مجددا در سنین پیش دبستان و مهد باقی می ماند که باید سازوکاری در این زمینه شکل بگیرد و مهارت های مهد و پیش دبستان درقالب خانواده محور و با استفاده از ظرفیت مهد و پیش دبستانی ها طراحی گردد.

زنگانه در رابطه با طرح نماد شرح داد: برای این طرح یک شورای سیاست گذاری معین شد که سازمان برنامه و بودجه کشور رئیس، قوه قضاییه نائب رئیس و آموزش و پرورش مجری طرح انتخاب شده است. یک مدل ائتلافی هم در کمیته علمی اجرایی تعریف شده که سند پروژه است.

وی اضافه نمود: شورای عالی رفاه هم پس از شورای عالی آموزش و پرورش این سند را امضا و ابلاغ کرد. این طرح در 72 مدرسه کشور در 6 استان به صورت آزمایشی اجرا شد و با توجه به بازخورد گرفته شده، قرار شد پایلوت جامع در کل مدارس یک شهرستان با مداخلات نظام ارجاع انجام گردد که در شهرستان نظرآباد اصفهان در سال تحصیلی 96-97 این طرح پیاده شد. از سال جاری قرار است یک شهرستان از هر استان به صورت پایلوت اجرا گردد و تا خاتمه برنامه ششم توسعه 105 هزار مدرسه تحت پوشش نظام مراقبت اجتماعی قرار بگیرد.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اختصاص بودجه 27 میلیاردتومانی از ردیف آموزش و پرورش برای اجرای طرح نماد در سال تحصیلی 97-98 گفت: 10 میلیارد تومان اعتبار از ردیف آسیب های شورای اجتماعی و 20 میلیارد تومان اعتبار هم از محل پیشگیری از آسیب ها برای این طرح اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه کل بسته های مداخلات اولیه و ارتقایی تهیه شده است، ادامه داد: نظام غربالگری مورد صحه گذاری قرار گرفته تا دانش آموزانی که در معرض آسیب هستند در این نظام شناسایی و سپس در صورت لزوم در اختیار اورژانس قرار بگیرند. عمده خدمات مشاوره ای با یاری مشاور و مربی مدارس انجام می گردد.

زنگانه مداخلات را معلم محور دانست و توضیح داد: معلم در حوزه تربیت دانش آموزان بسیار تاثیرگذار است و آنان موارد را به مشاور ارجاع می دهند. موارد مورد احتیاج مربوط به خانواده هم به مراکز مشاوره انجمن اولیا و مربیان که 350 مرکز است ارجاع داده می گردد.

وی ادامه داد: اگر مداخلات در داخل آموزش و پرورش برسد احتیاج به ارجاع به عضو ائتلاف نخواهد بود. درغیر اینصورت به مراکز دستگاه های همکاری ارجاع داده می گردد مانند اورژانس و بهزیستی.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در خاتمه نظام ارجاع را هوشمند و مبتنی بر سامانه در همه سطوح دانست و گفت: با وجود اینکه در کشور گروهی کار کردن را بلد نیستیم و بیشتر کارها به صورت فردی انجام می گردد، در این طرح شاهد کار شبکه ای و ائتلافی در کشور هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 66

به "توضیحاتی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحاتی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید