تنش در مناسبات چین و انگلیس بر سر هنگ کنگ

به گزارش سفر به کیش، به دنبال تصویب قانون امنیتی هنگ کنگ در مجلس چین و تعلیق قانون استرداد مجرمان از سوی انگلستان، روابط پکن و لندن بسیار پرتنش تر از قبل شده است.

تنش در مناسبات چین و انگلیس بر سر هنگ کنگ

این در شرایطی است که پیشتر هم روابط دو کشور پرفراز و نشیب دنبال می شد اما اکنون پیروی انگلستان از سیاست های آمریکا برای دور کردن شرکت مخابراتی عظیم هواوی چین از شبکه نسل پنجم پرسرعت باعث تیرگی خاطر پکن شده است.

با این وصف و به رغم هشدارهای چین، انگلستان اعلام کرده است که قانون استرداد مجرمان با هنگ کنگ را به دلیل ورود چین به مسایل این منطقه به حال تعلیق دراورده است بر اساس این قانون اگر یک بریتانیایی در هنگ کنگ مرتکب جرم شده و به انگلستان رفته باشد برای محاکمه به این منطقه بازگردانده می گردد و چنین موردی درباره هنگ کنگ هم صدق می نماید.

این اتفاق پس از آن می افتد که کشورهای دیگر نظیر کانادا و استرالیا این قانون را تعلیق کرده اند چین به همه کشورهای غربی هشدار داده است که بی فایده به دنبال تحت فشار قراردادن پکن بر سر هنگ کنگ نباشند زیرا هنگ کنگ منطقه ای دارای خودمختاری عالی است و تحت اصل یک چین اداره می گردد و قانون امنیتی فقط تروریست ها و فتنه گران را هدف قرار می دهد.

حالا اما شرایط به تدریج برای طرفین سخت تر می گردد و این احتمال می رود که انگلستان بخواهد پیرو تعلیق این قانون، تحریم هایی را علیه شرکت های چینی در نظر گیرد که در چنین صورتی پکن اعلام کرده است مقابله به مثل خواهد نمود.

همزمان سفارت چین در لندن در بیانیه ای آورده است تعلیق قانون استرداد مجرمان به مثابه تحریم هنگ کنگ تلقی می گردد و این اقدام بریتانیا را مورد مذمت قرار داده است.

این بیانیه از انگلستان می خواهد فورا به این گونه اقدامات مداخله جویانه پایان داده و فرایند مذکور برای تعلیق قانون استرداد مجرمان با هنگ کنگ را متوقف کند و بیش از این در جهت اشتباه پیش نرود که تبعاتی خواهد داشت.

در همین حال روزنامه گلوبال تایمز از ارگان های مهم رسانه ای چین در گزارشی به انگلستان هشدار داده است که به دنبال تحریم چین بر سر هنگ کنگ نباشد و افزوده است که چنین کاری باعث تلافی جویی چین خواهد شد.

نشریه می نویسد: اگر قرار باشد انگلستان روش خصمانه ای را در برابر چین در پیش بگیرد چین هم همانطور که با آمریکا مقابله می نماید مجبور می گردد شرکت های انگلیسی نظیر بانک اچ اس بی سی و خودروسازی جگوار لندروور را هدف تحریم قرار دهد.

وانگ یی وی از دانشگاه خلق در پکن بر این باور است که چنین حرکتی پیروی انگلستان از سیاست های آمریکاست و از جمله هدف قرار دادن هواوی و بعضی اقدامات دیگر بسیار غیرسازنده بوده است.

او هم نسبت به افزایش تنش ها هشدار داده و این را یک فرایند خطرناک توصیف کرده است که برای هر دو طرف نتایج نامطلوبی خواهد داشت.

چین تاکید دارد که مسایل هنگ کنگ جزو امور داخلی این کشور است و دیگر کشورها نباید در آن مداخله نمایند وانگ ون بین سخنگوی جدید وزارت خارجه چین نیز به اقدام انگلستان اعتراض کرده و آن را نادرست توصیف کرده است چین نمی خواهد انگلستان به عنوان یک شرک مهم تجاری پکن را مانند یک دشمن قلمداد کند.

وانگ یی وی معتقد است که دولت آمریکا و شخص مایک پمپیو وزیر خارجه آن کشور برای تحت فشار گذاشتن انگلستان کوشش می نمایند اما حرف شنوی بریتانیا از واشنگتن در واقع ممکن است باعث قربانی شدن روابط این کشور با چین گردد.

سویی خونگ جیانگ از موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین می گوید: دولت انگلستان باید مراقب اقداماتش باشد باید سیاست هایش را در روابط با چین مورد بازنگری قرار دهد درغیر این صورت چین بتدریج راهی بجز مقابله با انگلستان نخواهد داشت اقداماتی ضروری که می تواند عرصه های دیپلماسی، اقتصاد، فرهنگ و تبادلات انسانی را شامل گردد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1118

به "تنش در مناسبات چین و انگلیس بر سر هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش در مناسبات چین و انگلیس بر سر هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید