انویدیا RTX 3050 یا رادئون RX 6500 XT؛ برای بازی با بودجه کم کدام بهتر است؟

به گزارش سفر به کیش، در حال حاضر موجودی کارت های گرافیکی در شرایط خوبی قرار ندارد. با وجود اینکه بعضی از این کارت ها از لحاظ قیمت افت داشتند، بازهم به نسبت کمیاب هستند. اثری که کرونا روی دنیای تکنولوژی گذاشت، چندین سال طول خواهد کشید تا از بین برود. با اینحال چندی پیش دو شرکت انویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD) از کارت های گرافیکی تازه خود رونمایی کردند. این دو کارت RTX 3050 و Radeon RX 6500 XT (به همان ترتیب شرکت سازنده) هستند. این دو مورد همچنان کمیاب هستند ولی از قیمت خوبی هم برخوردار هستند.

انویدیا RTX 3050 یا رادئون RX 6500 XT؛ برای بازی با بودجه کم کدام بهتر است؟

مخاطب هر دو کارت گرافیکی گیمرها با بودجه کم هستند. حال به نظر شما کدام بهتر هستند؟ هر دو برای گیمینگ با رزولوشن 1080p ساخته شده و پایین ترین قدرت را در مجموعه خود دارند. البته هر دو از ری تریسینگ (Ray Tracing) پشتیبانی می نمایند. حال با ما همراه باشید تا این دو کارت گرافیکی را باهم مقایسه کنیم.

مقایسه قیمتی

6800XT به طور کامل بودجه مخاطبان را در نظر داشته است. به همین خاطر قیمت بسیار خوبی دارد. در حال حاضر قیمت این کارت گرافیکی حدود 200 دلار است. البته این قیمت ممکن است بر اساس موجودی متغیر باشد. نکته جالب اینجاست که این کارت گرافیکی کمترین قیمت را در کارت های گرافیکی نسل تازه دارد.

قیمت 3050 از 300 دلار آغاز می گردد. البته این قیمت می تواند بر اساس شرکت سازنده مثل ام اس آی (MSI) یا ایسوس (Asus) متفاوت باشد. با اینحال در حال حاضر از لحاظ قیمتی گوی در دست ای ام دی است. با اینحال کارت 3050 مواردی دارد که این قیمت بیشتر را توجیه خواهد نمود. با اینحال تفاوت قیمت 100 دلاری تأثیر چندانی زیادی روی بودجه فرد نخواهد گذاشت. مخصوصاً اینکه در این مدت قیمت قطعات به حدی سرسام آور است که دیگر این موارد عجیب نیست!

مقایسه توانایی گیمینگ در رزولوشن 1080p

قیمت کمتر کارت RX 6500 XT بی دلیل نیست. به دلیل اینکه همیشه مقرون به صرفه بهتر نیست و بحث عملکردی این کارت کاملاً شاهد این ماجرا است. در مقایسه های صورت گرفته در تمام بازی ها 3050 بهتر عمل نموده است. به حدی که در بعضی عناوین این اختلاق بسیار زیاد است. نکته اینجاست که در کارت RX 6500 XT بعضی عناوین حتی به 40 فریم هم نمی رسند که بسیار ناامید نماینده است.

درست است که در عناوینی مثل هیتمن یا الدن رینگ عملکرد این دو کارت نزدیک هم است. با اینحال در عناوین دیگر این اختلاف به طرز عجیبی زیاد است. این اختلاف به حدی است که افراد عادی نیز این تفاوت را درک خواهند کرد. مخصوصاً اینکه این اختلاف در فورتزا هورایزن 4 (Forza Horizon 4) به نهایت خود می رسد.

به طور کلی کارت 3050 حدود 37% عملکرد بهتری نسبت به 6500XT داشته است. البته با توجه به اینکه قیمت این کارت بیشتر هم است منطقی به نظر می رسد. با اینحال دقت کنید که در نرخ فریم زیر 60 تفاوت حتی یک فریم نیز کاملاً مشهود است. به همین خاطر به طور کلی این 37 درصد تفاوت قابل توجهی است.

کمبود عملکردی این کارت ناشی از پهنای باند (Band Width) کم آن است. همینطور اینکه تنها دارای 4 گیگابایت رم گرافیکی است. این در حالی است که کارت 3050 دارای 8 گیگابایت رم گرایفیکی و پهنای باند بیشتر است. به این نکته دقت کنید که اگر مادربرد (Motherbord) شما دارای رابط های PCIe 3.0 باشد، عملکرد هر دو کارت پسرفت زیادی خواهد نمود. پس بهتر است نسخه 4 این رابط را داشته باشید.

مقایسه توانایی عملکرد در رزولوشن 1440p

هر دو کارت گرافیکی برای گیمینگ در این رزولوشن ساخته نشده اند. با اینحال آنالیز آن مسئله ای ندارد. نکته جالب اینجاست که کارت 3050 به راحتی در این رزولوشن عمل می نماید. این درحالی است که RX 6500 XT نمی تواند چندان خوب عمل کند. اگر بخواهیم دقیق بگوییم کارت 3050 حدود 57 درصد عملکرد بهتری نسبت به کارت 6500XT در این رزولوشن دارد. کارت ای ام دی در بعضی عناوین حتی نتوانست به نرخ فریم 30 برسد!

نکته اینجاست که می توان تنظیمات بازی ها را کمتر کرد تا عملکرد بهتری داشته باشند. با اینحال این مورد برای هر دو کارت صدق می نماید. در اصل برای آزمایش از برترین حالت ممکن استفاده شده تا از نهایت توانایی کارت ها استفاده گردد. به طور کلی عملکرد هر دو کارت نسبتاً خوب است. اگر شما قصد داشته باشید در آینده مانیتور خود را عوض نموده و رزولوشن آن را ارتقاء دهید، 3050 گزینه بهتری است. البته به این نکته توجه کنید که اگر مانیتور شما 4K شد، دیگر باید کارت را به 3070 یا 3080 ارتقاء دهید.

تفاوت امکانات این دو کارت

هر دو کارت از توانایی Upscaling برای بهتر کردن نرخ فریم استفاده می نمایند. با استفاده از این فناوری، بازی در رزولوشن پایین تر رندر (Render) شده و تصویر با رزولوشن بالاتر نشان داده می گردد. این فناوری در کارت های انویدیا DLSS نام دارد. در کارت های ای ام دی نیز نام آن FSR است.

FSR ارزش روشن کردن را دارد. به دلیل اینکه تفاوت زیادی را در عملکرد عناوین مختلف مخصوصاً در رزولوشن 1440p ایجاد خواهد نمود. با اینحال فناوری DLSS پخته تر است. به همین خاطر عملکرد بهتری را نشان خواهد داد. در اصل هر دو یک کار را انجام می دهند اما DLSS آن را بهتر انجام داده و بنابراین نرخ فریم بهتری را ارائه می دهد.

اگر شما ری تریسینگ را روشن کنید، این فناوری DLSS به شدت به کار می آید. به طور کلی ری تریسینگ آسیب زیادی به عملکرد بازی می زند. با وجود اینکه جلوه بصری بازی بسیار زیباتر شده ولی باید ببینید که ارزش این افت عملکرد را دارد یا نه. با اینحال اگر شما از هر دو مورد با هم بهره ببرید، شرایط بهتر خواهد شد.

در کارت 6500XT ری تریسینگ چندان قدرتمند نیست. به این معنا که آسیب عملکردی بازی بسیار زیاد خواهد بود و روشن کردن FSR تأثیر چندانی روی عملکرد نخواهد داشت. پس به طور کلی برای استفاده از ری تریسینگ کارت 3050 بهتر است.

جمع بندی

در اصل کمی کلیشه ای به نظر می رسد که بگوییم کارت گران تر بهتر است. با اینحال با توجه به عملکرد بسیار بهتر 3050 این موضوع حقیقت دارد. همینطور اینکه با توجه به عملکرد خوب این کارت در رزولوشن 1440p شما در آینده نیز راحت تر خواهید بود. تقریباً شاخصه ای نبود که کارت انویدیا از ای ام دی بهتر عمل نکند. به همین خاطر این هزینه اضافه قطعاً ارزشش را دارد.

تنها نکته مثبت کارت 6500XT در مصرف برق آن است. برای این کارت شما تنها احتیاج به یک منبع تغذیه 400 واتی خواهید داشت. این در صورتی است که 3050 احتیاجمند یک منبع تغذیه 550 واتی است. البته با توجه به پردازنده اصلی (CPU) شما ممکن است این موضوع تفاوت داشته باشد. در زمینه دمای کارت هم باید بگوییم که بنابر شرکت سازنده کارت مثل ایسوس، متفاوت خواهد بود اما به طور کلی این دو کارت چندان دمای زیادی فراوری نمی نمایند. همینطور اینکه تفاوت چندانی در این مورد با یکدیگر ندارند.

منبع: Rockpapershotgun.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2062

به "انویدیا RTX 3050 یا رادئون RX 6500 XT؛ برای بازی با بودجه کم کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انویدیا RTX 3050 یا رادئون RX 6500 XT؛ برای بازی با بودجه کم کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید