از کمرنگ شدن روحیه مطالبه گری تا ابهام در آینده شغلی

به گزارش سفر به کیش، دانشجویان و تشکل های دانشجویی دانشگاه تهران به دلیل تقارن روز دانشجو با تعطیلی دانشگاه در روز پنجشنبه با برگزاری برنامه های مختلف نظیر مناظره، سخنرانی و غیره مراسم روز دانشجو را دو روز زودتر از 16 آذر برگزار کردند.

از کمرنگ شدن روحیه مطالبه گری تا ابهام در آینده شغلی

خبرنگار ایسنا به این بهانه و با حضور در دانشگاه تهران و گفت وگو با بعضی از دانشجویان دانشکده فنی دغدغه ها و مسائل آنها را جویا شد.

احسان حیدریان دانشجوی ترم 9 دانشکده فنی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه شور و حال سابق روز دانشجو در بین دانشجویان وجود ندارد، به ایسنا گفت: مرداد سال 1332 بود که دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به حضور مقام آمریکایی در تهران اعتراض کردند و سرکوب این اعتراضات در دانشگاه تهران منجر به شهادت سه دانشجوی این دانشکده فنی و در نهایت شکل گیری جنبش دانشجویی شد که این روز بعدها بنام روز دانشجو نامگذاری شد. در واقع روز دانشجو بهانه ای است که دانشجویان بتوانند دغدغه ها و مسائل خودشان را مطرح نمایند و همچنین در عین حال در زمینه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز فعال باشند.

کمرنگ شدن روحیه مطالبه گری دانشجویان

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه انواع مسائل دانشجویی موجب شده است که یک سری از دانشجویان شور و حال سابق روز دانشجو را نداشته باشند. مثلا وقتی فضای فعلی را با اولین سال های ورود به دانشگاه مقایسه می کنم، کاملا تعیین است که روحیه مطالبه گری در بین دانشجویان از بین رفته است.

این دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از دلایل کاهش روحیه مطالبه گری دانشجویان تجربه های منفی آنها در گذشته و همچنین اعمال فشارهای بیرونی از جوانب مختلف است . بطوریکهامروز به جرات می توانم بگویم که از هر 5 نفر دانشجو 1 نفر مطالبه گری می نماید.

این دانشجوی رشته مهندسی شیمی خاطر نشان کرد: فضای دانشگاه ها به گونه ای شده است که دانشجویان می دانند نقش خاصی در تصمیم گیری ها ندارند. بنابراین وجود تریبون های آزاد یا کرسی های آزاد اندیشی نمی توانند این روحیه دانشجویان را تقویت نمایند. به طوری که این دانشجویان در اتفاقات عرصه آموزش عالی نیز بی تفاوت هستند، چرا که نظرات آنها نادیده گرفته می گردد.

حیدریان همچنین با تاکید بر اینکه جنب و جوش ها و دغدغه های دانشجویان در درون دانشگاه باقی می ماند، گفت: باید رسانه و امکانات ارتباطی برای انتقال صدای دانشجویان به مسئولان تصمیم گیرنده وجود داشته باشد اما شرایط امروز به گونه ای است که اگر دانشجو و یا دانشجویان مطالبه گری وجود داشته باشند صدای آنها از درون دانشگاه خارج نمی گردد.

این دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران ابهام در آینده شغلی را از دیگر دغدغه های اصلی دانشجویان مطرح نمود و گفت: متاسفانه امیدی که نشان بدهد دانشجویان آینده ای بعد از فارغ التحصیلی دارند، وجود ندارد که نمونه شاخص آن همان اتفاقات اخیر آزمون استخدامی در وزارت نفت است. ما موافق این موضوع نیستیم چرا که باید ما نیز امکان جذب در وزارت نفت را داشته باشیم اما وقتی قانونی که در دانشگاه نفت مبنی بر استخدام فارغ التحصیلان گروه الف این دانشگاه وجود دارد، به راحتی نادیده گرفته می گردد چگونه می توان انتظار داشت آینده ای برای استخدام ما که هیچ تعهدی در قبال مان وجود ندارد در نظر گرفته می گردد.

مهاجرت، برنامه بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بیش از 70 درصد هم کلاسی های من به مهاجرت بعد از فارغ التحصیلی می اندیشند، گفت: در شرایطی که بیشتر دانشجویان دانشگاه به جای تمرکز بر مسائل آموزشی و پژوهشی به فکر شغل و نگران آینده خود هستند چگونه می گردد انتظار داشت که آنها بعد از فارغ التحصیلی در کشور بمانند.

وی در ادامه توضیح داد: متاسفانه مسائل و دغدغه های اساسی در زندگی موجب شده است که جایی برای مطالبه گری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای دانشجویان باقی نماند و در حال حاضر دانشجویان نگران آینده شغلی خود هستند.

توقف ارتباط دانشگاه با صنعت در مرحله شعار

این دانشجوی رشته مهندس شیمی همچنین با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با صنعت در مرحله شعار متوقف شده است، گفت: چگونه می توان انتظار داشت که صنعت و بخش خصوصی به دانشگاه اعتماد کن در صورتی که کارگاه مجهز در دانشگاه ها وجود ندارد و آموزش های کیفی به دانشجویان داده نمی گردد.

در ادامه سعید سنگچولی دانشجوی حقوق دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه بیشتر دانشجویان در ترم های بالاتر افسرده می شوند، گفت: مهمترین دغدغه ذهنی دانشجویان و خانواده های آنها آینده مبهم شغلی است و این مساله موجب شده این دانشجویان هر چه به ترم های بالاتر برسند افسرده تر به نظر برسند.

وی همچنین از کیفیت پایین فضای خوابگاه ها نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخلاف ادعایی که می گردد دانشجویان از غذای با کیفیت مطلوب بهره مند نیستند و این شرایط در خوابگاه های دانشجویی به جز کوی دانشگاه که شرایط مطلوب تری دارد، بدتر است چرا که در کوی وجود رستوران های مکمل تا حدودی شرایط را به نحو دانشجویان تغییر می دهد.

دغدغه های زندگی خوابگاهی دانشجویان

این دانشجو همچنین ادامه داد: مسائل دانشجویان ساکن خوابگاه در مقایسه با دانشجویان غیرخوابگاهی بسیار بیشتر است چرا که این دانشجویان دور از خانواده و بصورت شبانه روزی در محیطی عمومی مثل خوابگاه زندگی می نمایند بنابراین دغدغه های آنها تنها به آینده شغلی و مسایل فرهنگی و اجتماعی خلاصه نمی گردد بلکه زندگی روزمره آنها نیز با چالش های این نوع زندگی روبرو است.

پولی شدن آموزش عالی

در ادامه یک دانشجوی رشته مکانیک در گفت و گو با ایسنا از پولی شدن دانشگاه ها و قانون سنوات انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ما با دانشگاهی روبرو هستیم که روز به روز سیاست های خصوصی سازی دانشگاه و پولی شدن آن را پیش می برد و این موضوع موجب شده فقط گروه و طبقه خاصی امکان ورود به دانشگاه ها را داشته باشند و طبقات محروم از آموزش رایگان بی نصیب بمانند.

وی در ادامه توضیح داد: سیاست پولی یا خصوصی شدن دانشگاه ها به اندازه ای پیش رفته که حتی دانشجویان برای استفاده از آزمایشگاه ها و کارگاه ها هزینه پرداخت می نمایند، سلف دانشجویان نیز به بخش خصوصی واگذار شده و دانشجویانی می توانند از غذای با کیفیت بالا استفاده نمایند که شرایط مالی مطلوب تری دارند.

این دانشجو در خاتمه خاطر نشان کرد: متاسفانه اجرای سنوات در دانشگاه از 10 به 8 ترم موجب شده بسیاری از دانشجویانی که در ترم ها بالا قرار گرفته به دلیل هزینه های زیاد دچار سردرگمی شوند چرا که هزینه سنوات برای دانشجوی مهندسی در دانشکده فنی برای هر ترم به بیش از 3 میلیون تومان میرسد و دانشجویی که از طبقه محروم جامعه باشند توان پرداخت این هزینه ها را ندارد.

منبع: ویکی گرام
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1338

به "از کمرنگ شدن روحیه مطالبه گری تا ابهام در آینده شغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کمرنگ شدن روحیه مطالبه گری تا ابهام در آینده شغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید