آیا خوردن بیش از حد میوه خطرناک است؟

به گزارش سفر به کیش، همه ما می دانیم که میوه ها دارای خواص بسیاری هستند. اگر میوه به میزان مصرف گردد می تواند احتمال سکته مغزی، حمله قلبی، دیابت و بسیاری از بیماری های دیگر را کاهش دهد؛ اما میزان کافی به چه معنی است؟

آیا خوردن بیش از حد میوه خطرناک است؟

آیا خوردن بیش از حد میوه مضر است؟ می توان گفت که جواب این سؤال به طور خلاصه بستگی به نوع میوه و شخصی که آن را مصرف می نماید، دارد.

قند

خطرات و ریسک های مصرف بالای قند به خوبی شناخته شده است.

خوردن بیش از حد قند در فاصله زمانی کم باعث بالا رفتن سطح هورمون ها می گردد که بلافاصله علائم ناراحت نماینده ای را در فرد به وجود می آورد. عادت به مصرف بیش از حد قند می تواند احتمال بعضی بیماری های طولانی مدت را بالا ببرد.

در همین رابطه بخوانیم: قند نه تنها چاقتان می نماید، بلکه بیمارتان هم می نماید

سوخت وساز قند موجود در میوه یا فروکتوز با قند معمولی که در شیرینی ها یا کربوهیدرات برنج و نان سفید یافت می گردد، فرق دارد.

قند معمولی یا ساکاروز در بدن به گلوکز یا قند خون تبدیل می شوند و قبل از اینکه به انرژی در جریان خون تبدیل شوند، از روده گرفته می شوند. البته سطح گلوکز بالا به طور مداوم باعث قند خون بالا می گردد که مسائلی را برای فراوری انسولین از پانکراس و در نهایت، دیابت نوع 2 را به وجود می آورد.

اما فروکتوز کمی فرق دارد. این نوع قند در کبد پردازش می گردد و مقدار بیش از حد آن می تواند بر روی عملکرد کبد فشار وارد کند. علاوه بر این، اگر بدن نتواند از تمام فروکتوز موجود استفاده کند، مقدار فروکتوز اضافی را به چربی احشایی تبدیل می نماید. این فرایند به نوبه خود یک عامل خطرناک برای ابتلا به دیابت نوع 2 است.

به طور معمول مقدار فروکتوز موجود در تمام میوه ها کم است؛ بنابراین یک فرد برای رسیدن به سطحی که مسائل کبدی را در بر خواهد داشت، باید به مقدار زیادی میوه مصرف کند.

با این حال زمانی که فروکتوز از کنسانتره میوه ها مصرف گردد که مقدار آن بسیار بیشتر از مقدار فروکتوز موجود در میوه است، می تواند باعث بروز مسائلی گردد که در بالا به آن اشاره شد.

طبق یک تحقیق، مصرف بالای میوه هیچ خطری برای ابتلا به دیابت ندارد، در صورتی که افزایش مصرف آبمیوه احتمال ابتلا به دیابت را بالا می برد.

بنابراین بسیاری از کارشناسان توصیه می نمایند که به جای استفاده از کنسانتره میوه یا آبمیوه، بهتر است که خود میوه را مصرف کنید؛ چرا که دارای مزایای متعددی از جمله فیبر بالا و کالری پایین تری است.

بعلاوه بعضی میوه های خشک اغلب قند بالایی دارند و باید اعتدال را در مصرف آن ها رعایت کرد.

فیبر

پوست بعضی میوه ها که قابل خوردن هستند (مانند سیب) حاوی مقدار زیادی فیبر است که برای اکثریت مردم ضروری است. هضم فیبر در روده کمی به طول می انجامد؛ بنابراین شما برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید. بعلاوه فیبر می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.

در همین رابطه بخوانیم: چرا بچه ها به فیبر احتیاج دارند؟

مصرف حدود 30 گرم فیبر در روز برای بزرگسالان ایدئال است. یک سیب حاوی 4 تا 5 گرم فیبر است؛ بنابراین ممکن است مصرف فیبر یک شخص به وسیله میوه بیش از حد گردد. مصرف بیش از حد فیبر برای افرادی که مسائل گوارشی دارند، باعث نفخ و ناراحتی می گردد.

کالری

کالری موجود در میوه ها با مقدار کالری موجود در فرآورده های آن ها بسیار فرق دارد. معمولاً کالری میوه ها پایین است. یک موز یا یک سیب میانه حدود 90 کالری دارد؛ اما یک بطری نیم لیتری آب پرتقال ممکن است بیش از 200 کالری داشته باشند.

چه مقدار میوه باید خورد؟

طبق گفته سازمان بهداشت بریتانیا، مصرف روزانه 5 وعده 80 گرمی میوه برای بیشتر افراد توصیه می گردد. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد میوه، بهتر از مصرف کنسانتره و فرآورده های آن است. بعلاوه توجه داشته باشید که میوه های متنوعی را مصرف کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2107

به "آیا خوردن بیش از حد میوه خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خوردن بیش از حد میوه خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید