آسیب صنایع با قطعی گاز فولادی ها

به گزارش سفر به کیش، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: قطع گاز شرکت های فولادی، تبعات زیادی برای سایر صنایع مانند خودروسازی و لوازم خانگی به همراه دارد.

آسیب صنایع با قطعی گاز فولادی ها

ببه گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آقای بهرام سبحانی در سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد اضافه نمود: با وجود اینکه مصرف گاز صنعت فولاد ایران چیزی کمتر از 5 درصد کل مصرف گاز کشور است سوال این است که چرا دولت به محض روبرو با کمبود گاز به سراغ قطع گاز فولادی ها می رود؟

رئیس انجمن فولاد گفت: این که به واحد های زنجیره فولاد گفته گردد که مصرف گاز خود را 75 درصد یا 80 درصد کاهش دهند به معنای توقف فراوری آن ها است، چون با این محدودیت عملاً امکان گرم نگه داشتن کوره ها و تداوم فراوری وجود ندارد.

سبحانی اضافه نمود: فراوری فولاد به انرژی گاز احتیاجمند است ضمن آنکه بخشی از احتیاج فولادی ها، مربوط به گاز در فرایند فراوری است که گاز طبیعی نقش گاز پروسس در فراوری آهن اسفنجی را ایفا می نماید. فراوری فولاد با روش احیای مستقیم با گاز انجام می گردد بنابراین هر گونه خلل در تامین گاز برای صنایع، حیات فولادی ها را با چالش روبرو می نماید.

وی اضافه نمود: صرفا به علت مزیت نسبی در زمینه گاز طبیعی بوده که صنعت فولاد ایران بر اساس واحد های احیا مستقیم و کوره های قوس الکتریکی رشد نموده است از این رو گرفتن این مزیت نسبی از صنعت فولاد به معنای تعطیلی آن است.

سبحانی ادامه داد: مصرف گاز صنعت فولاد ایران زیر 5 درصد است و معین نیست چرا در ابتدای فصل سرد، به سراغ قطع گاز واحد های فولادی می فرایند. به همین نحو، مصرف آب صنعت فولاد ایران نیز بسیار پایین است و 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است.

رئیس انجمن فولاد گفت: ما تا سال 1404 به ظرفیت فراوری 55 میلیون تن می رسیم، اما فراوری واقعی به 55 میلیون تن نخواهد رسید، زیرا زیرساخت های گاز و برق و حمل و نقل برای این اندازه فراوری، کفایت نمی نماید.

وی توضیح داد: در برنامه ریزی باید انسجام داشت، اما از زمانی که صنعت فولاد خصوصی شد این انسجام از بین رفت و صنعت فولاد از عدم انسجام در برنامه ریزی و سرمایه گذاری رنج می برد.

سبحانی تأکید کرد: گاز در فرایند فراوری فولاد خوراک نیست که نرخ آن معادل خوراک پتروشیمی ها محاسبه گردد. در بحث نرخ گاز حتما باید به این موضوع توجه گردد. اگر ایران ذخایر گاز بزرگ خود را نداشت، اصلا این اندازه فولاد در کشور فراوری نمی شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1952

به "آسیب صنایع با قطعی گاز فولادی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب صنایع با قطعی گاز فولادی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید