5 تا از معروف ترین حمام عمومی های تاریخی ایران

به گزارش سفر به کیش، در زمان های قدیم، حمام ها، مکان های عمومی بودند و در طول روز بسیاری از افراد به سراغ این مکان ها رفته و از آن استفاده می کردند.به دلیل آن که در خانه ها در گذشته حمام وجود نداشت، مردان و زنان ایرانی مجبور بودند تا به سراغ حمام های عمومی رفته و برای استحمام و شستشو خود از این مکان ها استفاده نمایند.

5 تا از معروف ترین حمام عمومی های تاریخی ایران

همین مسئله باعث شده تا در نقاط مختلف ایران شاهد به وجود آمدن حمام های گوناگونی باشیم. امروزه نیز شما می توانید با آنالیز دوره های تاریخی مختلف مشاهد کنید که چگونه در هر زمان شاهد به وجود آمدن حمام های عمومی مختلفی در شهرهای گوناگون ایران بودیم.

امروزه نیز این حمام ها اگر چه کاربرد اصلی خود را ندارند اما به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی و گردشگری ایران از آن ها یاد می گردد. همین مسئله باعث شده تا گردشگران خارجی که به ایران می آیند به سراغ این حمام های تاریخی رفته و از آن ها بازدید نمایند.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با مهم ترین و تاریخی ترین حمام های ایران آشنا نموده و در رابطه با هر یک از این مکان ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به معروف ترین حمام های ایرانی بیاندازیم و در رابطه با آن ها صحبت کنیم.

1-حمام سلطان امیر احمد کاشان

بی شک زیباترین و خاص ترین حمام تاریخی موجود در کشور ایران، حمام سلطان امیر احمد است. این حمام عمومی مشهور در فضای هزار متر مربعی در زمان سلجوقیان ساخته شده و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی به حساب می آید.

اگر بخواهیم در رابطه با این حمام صحبت کنیم باید گفت که حمام سلطان امیر احمد به قدری مقاوم و مهندسی ساخته شده که از زلزله کاشان جالب سالم به در برده و در حالی که بخش بسیار زیادی از این شهر تخریب شد، اما این حمام بدون هیچ مسئله ای سالم باقی ماند.

نکته مهم این است که این حمام نه تنها در بخش داخلی، بلکه در معماری خارجی نیز زیبایی فوق العاده ای دارد.

نام این حمام از امامزاده ای گرفته شده که در مجاورت آن واقع شده است. به منظور آنالیز فضای داخلی حمام سلطان امیر احمد باید گفت که این مکان مثل سایر حمام های عمومی از چندین بخش و قسمت مختلف تشکیل شده است که شامل ورودی، گرم خانه، هشتی، خزینه، شاه نشین، اتاق نظافت، رختکن و… می گردد.

شما می توانید در حمام سلطان امیر احمد گچ بری های آبی، زرد و سفید بسیار زیبایی را مشاهد کنید که باعث جذابیت و خاص شدن این حمام شده است. اگر به شهر کاشان سفر کردید، پیشنهاد ما این است که حتماً بازدید از این مجموعه را در برنامه خود قرار دهید و از این حمام تاریخی زیبا و خاص بازدید کنید.

رزرو آسان تور کاشان در سامانه آنلاین خبرنگاران.

2-حمام فین کاشان

با وجود این که شاهد حمام های زیبا، شگفت انگیز و بسیار زیادی در شهر کاشان هستیم اما بی شک یکی از مهم ترین حمام های عمومی این شهر، حمام فین است.

در واقع اهمیت این مکان به دلیل اتفاق تاریخی مهمی است که در آن اتفاق افتاده است. این حمام که در داخل باغ فین کاشان واقع شده، محلی است که در آن امیر کبیر، صدراعظم ایران را به قتل رساندند. بی شک امیر کبیر یکی از عظیم ترین صدراعظم های تاریخ ایران بوده که از مهم ترین فعالیت های او می توان به بنیان گذاری دارالفنون اشاره نمود.

این حمام قدیمی در کنار باغ عظیم فین کاشان واقع شده و در قسمت جنوبی این باغ واقع شده است. حمام فین از دو بخش تشکیل شده که به حمام کوچک و عظیم شهرت دارد. حمام کوچک در دوره صفویه ساخته شده و به همراه بنای اولیه باغ فین ساخته شده است.

هم چنین باید به این موضوع اشاره داشت که حمام عظیم در دوران حکومت قاجار و به فرمان فتحعلی شاه به وجود آمده است. نکته مهمی که باید بدانید این است که حمام عظیمی فین مخصوص امرا و حمام کوچک نیز برای خدام بوده.

در این حمام ها شاهد ورودی، آب نما، گرم خانه، خزینه، رختکن، محل نظافت، کانال های تعویض آب، حوضچه و… هستیم. دیوارهای این حمام نیز با ماسه، ساروج و آهک پوشانده شده است. نکته مهم دیگری که باید در رابطه با این مکان بدانید آن است که این بنا در سال 2011 به همراه باغ فین به عنوان یکی از 9 باغ ایرانی به ثبت سازمان دنیای یونسکو رسیده است.

3-حمام عمومی شیخ بهایی اصفهان

بدون شک حمام شیخ بهایی نه تنها یکی از عجیب ترین حمام های ایران، بلکه یکی از شگفت انگیز ترین حمام های تمام دنیا است.

در واقع این مجموعه که در اصفهان واقع شده است با هنر مهندسی و معماری شیخ بهایی به وجود آمده و مهم ترین نکته ای که در رابطه با این مکان باید بدانید این است که این حمام تنها با یک شمع گرم شده است.

شاید برای تان جالب باشد که بدانید، با وجود این که سالیان سال از ساخت این حمام می گذرد اما همچنان دانشمندان نتوانستند به صورت 100 درصدی راز حمام شیخ بهایی را کشف نمایند که چگونه این حمام به صورت همیشگی با استفاده از یک شمع گرم می شد.

دانشمندان سیستم گرمایی این حمام را یکی از شاهکارهای مهندسی می دانند و افراد دانشمند و متخصص اعتقاد دارند که شیخ بهایی با استفاده از قوانین فیزیک و شیمی توانسته این مجموعه را تنها با استفاده از یک شمع گرم نگه دارد.

بر اساس آنالیز های اجرا شده، بعضی از افراد اعتقاد دارند که یک سیستم سفالینه لوله کشی در زیر زمین حمام قرار گرفته که با روش مکش طبیعی گازهایی مثل متان و اکسیدهای گوگرد را وارد خزینه حمام می نموده و با توجه به محاسبات شیخ بهایی و با طراحی خاص این خزینه، این فاضلاب منبعی برای گاز متان شده و با استفاده از شمع سبب تامین گرمای کل حمام می شد.

امروزه متخصصین بهداشت و محیط زیست تمام کوشش خود را نموده اند تا با استفاده از فراوری گاز از فاضلاب، بتوانند سوخت جدیدی را ایجاد نمایند اما در کمال تعجب باید بدانید که شیخ بهایی سالیان سال پیش از این، توانسته بود تا حمام اصفهان را تنها با یک شمع گرم نگه دارد.

4-حمام چهار فصل اراک

یکی دیگر از حمام های مشهور ایران، حمام چهار فصل اراک است. نکته جالبی که باید بدانید این است که این حمام تنها حمام کشور است که بخشی مخصوص اقلیت های دینی دارد.

داستان های مختلفی در رابطه با این مکان نقل شده است اما بر اساس گفته بسیاری از افراد، بانی این بنا در زمستان مادر یهودی را دید که کودک خود را در فضای باز حمام می نماید.

وقتی از او پرسید که چرا در فضا باز و در سرما بچه خود را حمام می نماید، متوجه می گردد که اقلیت ها حق استفاده از حمام عمومی را ندارند. به همین دلیل برای آن ها بخشی در نظر می گیرد تا آن ها نیز بتوانند در حمام سر پوشیده و مجهز اقدام به استحمام نمایند.

این بنا در 120 سال پیش توسط حاج ابراهیم خان خوانساری به وجود آمده است. نکته مهمی که باید بدانید این است که به دلیل چهار فصل بودن اراک، این مجموعه به صورت چهار حمام جداگانه ساخته شده است و به همین دلیل امروزه این مکان به حمام چهار فصل مشهور است.

این مجموعه در فضایی به مساحت 1600 متر مربع ساخته شده است. شما می توانید در حمام چهار فصل کاشی کاری های زیبا و پر نقش و نگاری را مشاهد کنید. امروز از این حمام به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می گردد.

5-حمام سنگی گیوی اردبیل

بدون هیچ شک و تردیدی حمام سنگی اردبیل را می توان قدیمی ترین حمام ایرانی دانست. این حمام در شهر گیوی اردبیل واقع شده و در حقیقت یک اتاقک پنج متری است که در دل کوه حفر شده و یک ورودی با دو چشمه آب سرد و گرم دارد.

نکته جالبی که در رابطه با حمام سنگی اردبیل بدانید این است که این چشمه، دارای آب با املاح معدنی است و به همین دلیل در زمان استحمام هیچ نیازی به شامپو و صابون نیست.

تحقیقات گسترده ای بر روی این بنا اجرا شده اما زمان ساخت آن هنوز تعیین نیست اما آن چه که می دانیم این است که این حمام نشان می دهد که ایرانیان از زمان های تقدیم به تمیزی و استحمام اهمیت می دادند و به همین دلیل اقدام به ساخت حمام های مختلفی در سراسر کشور کردند.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1616

به "5 تا از معروف ترین حمام عمومی های تاریخی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تا از معروف ترین حمام عمومی های تاریخی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید