پیشنهاد اصلاح آئین نامه نقد کتاب، جلوی انتشار کتابهای بد را بگیرید

به گزارش سفر به کیش، به گزارش خبرنگاران، مجید غلامی جلیسه سرپرست موسسه خانه کتاب و مجری جشنواره نقد کتاب در مراسم یازدهمین دوره این جشنواره با ابراز تاسف از آنچه غلبه کمیت در زمینه انتشار کتاب در ایران نامید، گفت: سالانه بالغ بر 60 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می گردد اما تعداد مجلاتی که به حوزه نقد کتاب می پردازند چندان زیاد نیست به عنوان مثال در همین جشنواره نقد کتاب تعداد مجلاتی که آثاری از آنها در این جشنواره داوری شده بود کمی بیش از 250 نشریه بود که این در مقابل شمار کتابهایی که در سال منتشر می گردد، اصلا به حساب نمی آید.

پیشنهاد اصلاح آئین نامه نقد کتاب، جلوی انتشار کتابهای بد را بگیرید

وی سپس از انتشار نشریات کتاب ماه در دوره جدیدشان تا انتها ماه جاری اطلاع داد و در ادامه سخنانش برگزارش جشنواره نقد کتاب را در تدوین یک تعریف مدون از نقد معیار و همچنین استانداردهای نقد در کشور موثر خواند.

در ادامه محمد حسین ساکت دبیر یازدهمین جشنواره نقد کتاب در سخنانی با بیان اینکه برای داشتن نقدی درست، باید معیارها و ویژگی های درست آن را هم داشته باشیم گفت: نگاشتن، هنری عظیم است اما عظیمتر از آن هنری دیدن آن نوشته است.

وی اضافه نمود: نقد باید در آینده پژوهی ما سهمی ایفا نماید به قول آلوین تافلر اگر موجی بخواهد ایجاد گردد، آن را باید ناقدان پدید بیاورند.

دبیر این دوره از جشنواره نقد کتاب ضمن سپاس ویژه از احمد مسجدجامعی پایه گذار این جشنواره، از سید فرید قاسمی، یوسف ثانی، محمدرضا اسدی و علی اوجوی دبیران دوره های قبلی قدردانی کرد و گفت: سال جاری در پاره ای از ارزیابی های آئین نامه، دگرگونی هایی پدید آمد و گروهها به 7 رده تقسیم شد. پیشنهاد می گردد نظریه پردازی و آنالیز دیدگاهها در زمینه نقد کتاب هم از سال آینده در چرخه کار داوران نهاده شد و هیات امنای خانه کتاب، با اصلاح آئین نامه جشنواره، دست داوران را در ارزیابی ها باز بگذارد.

ساکت همچنین با ارائه گزارشی از یازدهمین جشنواره نقد کتاب از میان 563 مقاله رسیده از 258 مجله، 98 مقاله در چرخه داوری نهاده شد و سوگمندانه شاهد کاهش شمار مقالات و خوشبختانه افزایش شمار مجلات نسبت به دوره قبل بودیم.

به گفته دبیر یازدهمین جشنواره نقد کتاب، سرنخ آسیب شناسی این نوسان را باید در شمارش امتیازات به گفته او مقطعی و باب روز در ارتقای گروه بر پایه های دانشگاهی در چاپ مقالات در مجله های علمی و پژوهشی، آنالیز کرد.

در ادامه این مراسم نصرالله پورجوادی از پیشکسوتان عرصه نقد کتاب در سخنانی با اشاره به دو گونه نقد کتاب که به گفته او، فرنگی ها آنها را باب نموده اند گفت: یکی از این نقدها که به آن ریویو می گویند در واقع گزارشی اجمالی از کتاب است. معمولا مجلات، شخصی را دارند که بلد است یک کتاب را ورانداز کند و نکات برجسته آن را بنویسد و معرفی کند البته ممکن است او به برخی از کاستی ها و یا امتیازات آن کتاب هم اشاره ای بکند.

وی اضافه نمود: نقد دیگری هم داریم که در واقع نقد حقیقی است که البته خیلی کم نوشته می گردد چون باید توسط کسانی که مسلط به موضوع هستند، نوشته گردد؛ کسانی که از نظر علمی و اطلاعاتی، اگر بالاتر از نویسنده نیستند، خیلی کمتر از او نیستند. خواندن این نقدها معمولا حالت مکمل و متمم کتاب را دارد این قبیل آثار نه تنها برای عموم خوانندگان آن کتاب بلکه برای خود مولف و همچنین برای ناشران هم می تواند مفید باشد.

این ناشر باسابقه در ادامه گفت: متاسفانه ما در کشور خودمان ناشران زیادی داریم که چندان از نظر معلومات و دانش، متبحر نیستند و زیاد با مسائل علمی و فکری و محتوایی کتابها سر و کار ندارند و لذا نقدهایی که از نوع دوم باشد، می تواند سطح آگاهی آنها را بالا ببرد.

پورجوادی با تاکید بر اینکه کتاب بد نباید چاپ گردد، گفت: آثار نویسندگان معروف و عظیم ما هنوز به طور دقیق شناخته نشده است هنوز بحث است که یوسف و زلیخا متعلق به فردوسی هست یا نیست و هنوز تعیین نیست که آثار عطار، دقیقا کدامها است؟ به هر حال اطلاعات غلط و کتابی که جامعه علمی را گمراه کند نباید منتشر گردد. من معتقدم نقد کتاب در پیشبرد سطح علمی ناشران ما، می تواند فوق العاده موثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 975

به "پیشنهاد اصلاح آئین نامه نقد کتاب، جلوی انتشار کتابهای بد را بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد اصلاح آئین نامه نقد کتاب، جلوی انتشار کتابهای بد را بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید