محمود علمی با نام مستعار م.درویش دیوان شعرا را تصحیح می کرد، اشعار علمی منتشر می گردد

به گزارش سفر به کیش، علیرضا علمی مدیر انتشارات بدرقه جاویدان و برادرزاده زنده یاد محمود علمی در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به زندگی عموی خود گفت: وی بزرگترین فرزند زنده یاد محمدحسن علمی بود که بعد از پدر، مدیریت انتشارات جاویدان را بر عهده داشت. وی متولد سال 1304 بود و با کمال تاسف چهارشنبه 14 خرداد 1398 درگذشت.

محمود علمی با نام مستعار م.درویش دیوان شعرا را تصحیح می کرد، اشعار علمی منتشر می گردد

وی با اشاره به فعالیت های حرفه ای زنده یاد علمی بیان کرد: وی علاوه بر چاپ و نشر کتاب های بسیار، قلم به دست بود و تصحیح دیوان شعرای مختلف را در کارنامه فعالیت های حرفه ای خود داشت.

علمی با اشاره به بعضی از این اقدامات شرح داد: تصحیح دیوان شعرا و پاورقی نوشتن برای این دیوان ها با نام مستعار م. درویش از جمله اقدامات وی به شمار می آید. تا دهه 70 که شابک برای کتاب ها اجباری شد، وی این دیوان ها را با نام مستعار چاپ می کرد اما پس از آن مجبور شد عنوان محمود علمی را هم جلوی این اسم قرار دهد.

وی تاکید نمود: زنده یاد محمود علمی دانش آموخته مدرسه دارالفنون بود و هم دوره ای هایش بعد از اینکه متوجه شدند م.درویش نام مستعار او است، بسیار متعجب شدند.

علیرضا علمی با اشاره به بعضی از دیوان هایی که توسط زنده یاد محمود علمی تصحیح شده اند، گفت: دیوان شاه نعمت الله ولی، دیوان وحشی بافقی و دیوان عطار بعضی از این آثار هستند که آن مرحوم بعضی از آن ها را حتی تا سه بار تصحیح کرد.

وی با بیان اینکه اطلاعات جامع تاریخی نیز یکی دیگر از ویژگی های زنده یاد محمود علمی بوده است، بیان کرد: کتاب تاریخ ایران نوشته میرزاحسن خان پیرنیا تا قاجاریه نوشته شده بود اما زنده یادعلمی دوره پهلوی و انقلاب اسلامی را نیز به این کتاب اضافه نمود. این بخش کتاب نیز مصور است و به فراخور نوشته، عکس قرار داده شده است.

علمی همچنین سرودن شعر را از دیگر فعالیت های زنده یاد محمود علمی معرفی کرد و یادآور شد: وی یک دیوان شعر دارد که تا به امروز هیچ یک از اشعار آن چاپ نشده است و قصد دارم بعد از اتمام مراسم وی، کارهای چاپ آن انجام دهم تا اشعار ناب او که گه گاه دیده بودم، در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1041

به "محمود علمی با نام مستعار م.درویش دیوان شعرا را تصحیح می کرد، اشعار علمی منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمود علمی با نام مستعار م.درویش دیوان شعرا را تصحیح می کرد، اشعار علمی منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید