پرینتر های سه بعدی دروازه ای به سوی تکنولوژی جهانی ، چاپگر های صنعتی چه می نمایند؟

به گزارش سفر به کیش، با توسعه علوم مختلف و ساخت دستگاه های جدید و همچنین دستیابی به محصول مورد نظر در کمترین زمان ممکن چاپگر های سه بعد جای خود را بین صنایع و پژوهشگران باز نموده است.

پرینتر های سه بعدی دروازه ای به سوی تکنولوژی جهانی ، چاپگر های صنعتی چه می نمایند؟

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی؛ در گذشته برای ساختن بسیاری از وسایل و تجهیزات احتیاج بود که حتما از ابزار و مصالح فیزیکی استفاده گردد، اما با توسعه تکنولوژی تغییرات گسترده ای در فراوری ایجاد شده است؛ تکنولوژی باعث شده تا با هزینه کمتر و رعایت تکنیک های خاص محصول مورد نظر با هر ابعاد و در هر حوزه ای ساخته گردد.

امروزه بسیاری از دستگاه ها به میزان زیادی در حوزه بهداشت و درمان به منظور ساخت اعضای بدن انسان ها مورد استفاده قرار می گیرند. استخوان های خردشده در جای جای بدن اغلب به یاری این فناوری مجددا ساخته و جایگزین می شوند. این دستگاه ها را با نام پرینتر یا چاپگر یه بعدی میشناسیم.

پرینتر های سه بعدی براساس نوع تکنولوژی به کار رفته در آن ها برای فراوری قطعه به انواع مختلفی تقسیم می شوند. با توجه به پیشرفت روزافزون و سریع این تکنولوژی، فرآیند های فراوریی جدیدی در حال اضافه شدن می باشند.

کلمه پرینتر در لحظه اول ما را به یاد چاپگر های دوبعدی می اندازد که با فرمان تعریف شده برای سیستم یک لایه دو بعدی بروی کاغذ ارائه می کرد، اما این روند در پرینتر های سه بعدی متفاوت بوده و با نشاندن لایه های زیاد به شکل و ضخامت مورد احتیاج می رسد.

امروزه بعضی از کشور های درحال توسعه از پرینتر های سه بعدی در فراوری استفاده می نمایند. به عنوان مثال در هند، بزرگترین سازنده موتورسیکلت، شرکت هیرو موتوکورپ از پرینتر های سه بعدی، ربات ها و مخازن کامپیوتری برای ساخت 7 میلیون موتور سیکلت در سال در سه کارخانه استفاده می نماید و امیدوار است تا سال 2020 تا 20 بازار دنیای توسعه یابد. همچنین در جمهوری تانزانیا نیز از بطری های بازیافتی پلاستیکی به عنوان مواد چاپی برای پرینتر هایی سه بعدی استفاده می گردد.

برای رسیدن به آن چه در ذهن خودتان دارید ابتدا باید مدل اولیه را تهیه کنید و همین مدل را به زبانی که برای دستگاه ها تعریف شده ترجمه نمایند، پس از آن دیگر دستگاه با دستور داده شده و زبان قابل فهم برای خودش هر شئی را کاملا واقعی و قابل استفاده به مشتری خود ارائه می نماید.

نکته جالب توجه اینجاست که پرینتر های سه بعدی به سرعت در حال رشد است و تقریبا در همه حوزه ها مثل دندانپزشکی، نظامی، فنی و مهندسی، هنر، مالی و خصوصا پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه غالبا برای ساخت دستگاه هایی با استحکام بالا، پیچیدگی ساخت و ابعاد بزرگ فراوری فراوری می گردد.

چاپگر سه بعدی دنیای پزشکی را متحول می نماید

یکی از مسائل امروز انسان ها از دست عضوی از بدن است. علاوه بر اندام های داخلی گاهی فرد دچار سانحه شده و بخشی از اندام خود را از دست می دهد، برای درمان این مشکل معمولا از یک عضو فرد فوت استفاده می شد، اما امروز با استفاده از نوعی چاپگر به نام چاپ زیستی سه بعدی این امکان فراهم شده تا بلافاصله با یک فرمان عضو قطع شده چاپ ودر محل مورد نظر نیز نصب گردد.

لازم به ذکر است، بخش هایی همچون آپاندیس، استخوان ها، رگ های خونی، اندام ها و پوست شاید در آینده به یاری انسان بیاید.

همچنین پرینتر های سه بعدی این قابلیت را داردند که بتوانند بافت های زنده را تکثیر نمایند در واقع پژوهشگران ابتدا سلول های بافت مورد نظر از فرد دهنده به محیط کشت منتقل می شوند و تحت شرایطی آن ها را به مرحله تکثیر می رسانند. وقتی به حجم مورد نظر رسید به پرینتر کار تحویل داده می گردد.

افزایش قدرت و سرعت در عملکرد نظامی ها با پرینتر سه بعدی

شاید به جرات بتوان گفت: یکی از مراکزی که در دنیا به تکنولوژی های روز علاقه خاصی نشان می دهند بخش های نظامی هستند. قطعا ساخت یک سلاح هزینه بسیاری داشته و باید زمان زیادی برای ساخت آن صرف گردد، اما با یاری پرینتر سه بعدی نمونه اولیه در اولین فرصت ممکن ساخته می گردد؛ همچنین تمرینات نظامی به دلیل استفاده از تجهیزات حقیقی هزینه بر هستند و فراوری این قطعات به توسعه تجهیزات نظامی یاری نی کند.

این ها تنها بخش کوچکی از این دریای بزرگ فناوری در دنیا هستند و ایران نیز خوشبختانه به این عرصه وارد شده و شرایط کنونی نشان می دهد کشور ما پتانسیل های مطلوبی برای حفظ و توسعه آن دارد. شرکت های دانش بنیان نیز از این عرصه جانماندن و همگام با سایر بخش ها با خدمات و بودجه کم کوشش می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 490

به "پرینتر های سه بعدی دروازه ای به سوی تکنولوژی جهانی ، چاپگر های صنعتی چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرینتر های سه بعدی دروازه ای به سوی تکنولوژی جهانی ، چاپگر های صنعتی چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید