همه چیز درباره روزنامه نگارانی که خلاف جهت جریان، حرکت می نمایند ...

به گزارش سفر به کیش، علیرضا معروفی نویسنده و کارگردان جریان این نمایش را اثری اجتماعی سیاسی دانست که رویکردی انسان محور دارد.

همه چیز درباره روزنامه نگارانی که خلاف جهت جریان، حرکت می نمایند ...

به گزارش خبرنگاران، علیرضا معروفی نویسنده و کارگردان نمایش جریان که این روزها در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره این اثر نمایشی گفت: هنگام نوشتن این نمایشنامه از دریچه ای تازه به انسان نگاه کردم و دوست داشتم اثری خلق کنم که تمام اقشار جامعه بتوانند با آن همذات پنداری نمایند و خودشان را جای شخصیت اصلی ببینند.

وی به برداشتی آزاد از زندگی شهید مرتضی آوینی در نگارش این نمایشنامه اشاره نمود و اضافه کرد: داستان نمایش در اوایل دهه 70 می گذرد و درباره روزنامه نگار و مستندسازی است که خلاف جهت یک جریان، مطالبی را منتشر می نماید و این موضوع برایش مسائل و محرومیت هایی را در پی دارد. پیش از نوشتن این نمایشنامه، در خصوص زندگی و شهادت سید مرتضی آوینی مطالعه و تحقیق کردم و جریان با نگاهی به زندگی او نوشته شد.

کارگردان نمایش تلفات ادامه داد: جریان یک اثر کاملاً مستقل است که با هزینه شخصی فراوری شد و به صحنه رفت. موضوع نمایش، دغدغه شخصی من و گروهم است که با تمام مسائل موجود همراهی ام کردند و خوشحالم که توانستم بخشی از مسائل قشر فرهنگی کشورم را روی صحنه نمایش نشان بدهم.

معروفی یادآور شد: در تمام آثارم به موضوع هایی پرداخته ام که دغدغه شخصی ام بوده اند، شاید جریان خیلی با آثار دیگر قبلی من متفاوت باشد ولی موضوع انسان دغدغه این روزهای من است و فکر می کنم هر کسی می تواند به نوعی خودش را جای شخصیت اصلی این نمایش ببیند.

این کارگردان درباره اجرای نمایش بدون دکور در سالن اصلی تئاتر شهر شرح داد: گاهی باید از کلیشه ها خارج شد. کار آسانی نیست ولی من می خواستم از کلیشه های معمول خارج شوم و بدون استفاده از ابزار و دکورهای باشکوه، حرف هایم را بزنم و تماشاگر را با تخیل خودش روبرو کنم.

وی به استفاده دقیق و کاربردی از نور اشاره نمود و گفت: با طراحی نور، هم رنگ آمیزی و زیبایی بصری برای تماشاگران ایجاد کردیم و هم فضاهایی را که در شکست زمان اتفاق می افتاد، تفکیک کردیم و به نوعی نور جای خالی دکور را پر کرد.

کارگردان جریان در خاتمه انتخاب بازیگران این اثر نمایشی را بر اساس توانمندی شان دانست و یادآور شد: همکاری من با چهره های مطرح عرصه بازیگری تئاتر و سینما در این نمایش، صرفاً به علت معروفیتشان نیست، بلکه بیش از هر چیز توانایی در بازیگری و ایفای نقششان روی صحنه اهمیت داشت که به برترین شکل از عهده اش برآمدند و فکر می کنم برترین انتخاب ها را انجام دادم.

جریان نوشته و کارگردانی علیرضا معروفی از 29 تیر ماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را شروع نموده و تا 20 مرداد ماه روی صحنه است.

در این اثر نمایشی (به ترتیب اولویت نقش) روزبه حصاری، وحید نفر، الهه شه پرست، صالح لواسانی، مازیار مهرگان، محمد نیازی، مهدی رحیمی سده، فرزاد تجلی، محمدحسین ثمری، ضحی رجایی فر (هنرمند خردسال) و با حضور خسرو احمدی ایفای نقش می نمایند.

این اثر نمایشی هر شب ساعت 19 با مدت زمان 50 دقیقه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2271

به "همه چیز درباره روزنامه نگارانی که خلاف جهت جریان، حرکت می نمایند ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره روزنامه نگارانی که خلاف جهت جریان، حرکت می نمایند ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید