نمونه برداری از میکروب های داخل روده با ساخت ریزدستگاه امکان پذیر شد

به گزارش سفر به کیش، محققان برای تسهیل نمونه برداری از باکتری ها و میکرواورگانیسم های داخل روده، ریزدستگاهی ساختند که بلعیده شده و داخل روده باز می شود و از محتویات روده نمونه برداری می کند.

نمونه برداری از میکروب های داخل روده با ساخت ریزدستگاه امکان پذیر شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، میکروب های روده بر سلامتی انسان تاثیر می گذارند، اما هنوز چیز های زیادی برای یادگیری وجود دارد، زیرا بخشی از آن ها را نمی توان به سادگی جمع آوری کرد. به تازگی مقاله ای در ACS Nano به چاپ رسیده که در آن محققان جزئیات مربوط به ساخت کپسول قابل هضمی را تشریح کردند که روی موش ها آزمایش شده و با عبور از دستگاه گوارش موش ها، باکتری ها و دیگر نمونه های زیستی بدن موش را نمونه برداری می کند.

در حال حاضر، محققان میکروب های روده را با استفاده از روش های کولونوسکوپی یا اندوسکوپی به دست می آورند، با این حال نمونه های مدفوع نمی توانند تمام میکرواورگانیسم های موجود در بدن را ارائه دهند. کولونوسکوپی و اندوسکوپی نیز روش های تهاجمی هستند، برای همین محققان به رهبری سروش کومار و سریواستاوا قرصی ساختند که بلعیده شده و از روده نمونه برداری می کند.

پژوهشگران یک سیستم واکنش خود پلیمریزه شونده را از روی مونومر های دی کریلات پلی (اتیلن گلیکول)، کلرید آهن و اسیداسکوربیک توسعه دادند که تمامی این ها درون یک سیلندر توخالی بسیار کوچک واقع شده است. این میکروابزار داخل یک کپسول ژلاتینی قرار داده می شود که روی آن با استفاده از لایه ای محافظ در برابر سیستم گوارش پوشانده می شود تا در معده هضم نشود و در عین حال در pH خنثی روده متلاشی شده و این ریزدستگاه آزاد می شود. قرار دریافت در معرض مایعات روده باعث پلیمریزاسیون شده و هیدروژلی تشکیل می شود که میکروب ها و نشانگر های زیستی پروتئینی را در محیط اطراف خود به دام می اندازد. این ساختار دقیقا مانند یک عکس فوری عمل می کند.

این ریزدستگاه هیچ التهابی در بدن ایجاد نمی کند و با استفاده از جراحی برداشته می شود که به گفته محققان در آینده به صورت طبیعی از بدن دفع می شود. مطالعات توالی یابی با توان عملیاتی بالا نشان داد که جمعیت باکتریایی موجود در این ریزدستگاه بسیار شبیه روده است.

محققان نشان دادند که می توان این سیلندر های رز را در محدوده ای از pH ها تحریک کرد تا مواد زیستی مانند انسولین را به سلول های داخل ظرف پتری در حضور مخاط روده برساند. این تیم می گوید که این فناوری برای ایجاد درک بهتر برهم کنش میان میکروب ها با میزبان قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1203

به "نمونه برداری از میکروب های داخل روده با ساخت ریزدستگاه امکان پذیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه برداری از میکروب های داخل روده با ساخت ریزدستگاه امکان پذیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید