ناسا هزارمین سیارک نزدیک به زمین را رصد کرد

به گزارش سفر به کیش، رادار سیاره ای که یکی از ابزارهای مهم سامانه دفاع سیاره ای است، با رصد هزارمین سیارک نزدیک به زمین کشف شده، یک رکورد تاریخی ثبت کرد.

ناسا هزارمین سیارک نزدیک به زمین را رصد کرد

14 آگوست 2021 یک روز ویژه برای دانشمندان علوم سیاره ای بود. در این روز یک سیارک کوچک که حالا 2021 PJ1 لقب گرفته، از نزدیکی زمین گذشت و نام هزارمین سیارک نزدیک زمین (NEA) کشف شده از طریق رادار سیاره ای را به خود اختصاص داد.

با توجه به اینکه فاصله این سیارک کوچک تازه کشف شده هنگام گذر از کنار زمین بیش از 1.7 میلیون کیلومتر بوده است و با داشتن عرض حدود 20 تا 30 متر تهدیدی هم برای زمین محسوب نمی شد، شاید در نگاه اول گذر آن به تنهایی اهمیت زیادی نداشت اما ثبت هزارمین سیارک نزدیک به زمین از طریق این آنتن راداری، یک رویداد تاریخی است که اهمیت دفاع سیاره ای را یادآوری می کند.

دفاع سیاره ای

به گفته ناسا تقریبا سه چهارم کل رصد های راداری سیارک های نزدیک زمین از زمان افزایش بودجه برنامه رصد اجرام نزدیک زمین در 10 سال پیش اجرا شده است. برنامه ای که اکنون بخشی از برنامه دفاع سیاره ای ناسا محسوب می شود.

لنس بنر (Lance Benner) ستاره شناس و سرپرست برنامه های تحقیقاتی رادار سیارک های ناسا گفت: 2021 PJ1 سیارک کوچکی است بنابراین وقتی با فاصله بیش از 1.7 میلیون کیلومتری از کنار ما گذر کرد، نتوانستیم تصاویر راداری دقیقی از آن به دست آوریم اما رادار سیاره ای حتی در چنین فاصله ای به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند آن را تشخیص داده و سرعت را با دقت بسیار بالایی اندازه گیری کند. این موضوع دانش ما را از حرکت آینده آن به اندازه قابل توجهی بهبود بخشید.

تحقیقات راداری سیارک ها

بهبود آگاهی درباره حرکت آینده سیارک ها یکی از نکات اصلی برنامه تحقیقاتی رادار سیارک های ناسا است. در دهه های اخیر ستاره شناسان دریافته اند که سیارک ها و دنباله دارها به طور بالقوه خطر برخورد با زمین دارند و حتی ناسا سالانه مانورهایی را برای تمرین برخورد سیارک اجرا می کند. از جمله امسال که این مانور نتایج نگران کننده ای در پی داشت.

تحقیقات برای ردیابی سیارک ها و تعیین ویژگی های آن ها حتی پس از هزارمین سیارک هم همچنان ادامه دارد. درست چند روز پس از هزارمین سیارک رصد شده با رادار، آنتن 70 متری گلدستون ناسا روز 22 آگوست یک سیارک عظیم تر را به کانون توجه دانشمندان آورد و در بازه گذر این سیارک از نزدیک زمین، ویژگی های آن را به دقت اندازه گیری و عکس هایی از آن تهیه کرد.

با این مطالعه، سیارک 2016 AJ193 به هزارویکمین سیارک نزدیک زمین تبدیل شد که رادار سیاره ای از زمان رصد سیارک 1566 ایکاروس (1566 Icarus) در سال 1968 میلادی بررسی کرده است. این سنگ فضایی عظیم هم که 21 آگوست از نزدیک ترین فاصله نسبت به زمین گذشت، اگرچه خطری برای زمین ایجاد نکرد اما به اندازه ای نزدیک بود که با تلسکوپ های آماتوری هم قابل رؤیت باشد.

در همین حال، فاصله نزدیک این سنگ فضایی فرصتی بود تا از 20 تا 24 آگوست، دانشمندان آن را با آنتن گلدستون در نزدیکی بارستو کالیفرنیا مطالعه کنند. آن ها سیگنال های رادیویی را به این سیارک فرستادند و بازتاب راداری یا پژواک آن را تحلیل کردند. پژوهشگران دریافتند که سیارک 2016 AJ193 هر 3.5 ساعت به دور خود می چرخد. در این تحلیل همچنین جزئیات خوبی از سطح جسم مانند برجستگی ها، تپه های کوچک، نقاط هموار، فرورفتگی ها و تخته سنگ های احتمالی آشکار شد.

قطر سیارک 2016 AJ193 حدود 1.4 کیلومتر است و با سرعت 94.208 کیلومتر بر ساعت نسبت به زمین حرکت می کند. فاصله این سیارک در نزدیک ترین حالت که 21 آگوست بود، به 3.4 میلیون کیلومتری که 8.9 برابر فاصله ماه تا زمین است، رسید.

شانتانو نایدو (Shantanu Naidu) از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که سرپرستی رصد AJ193 2016 را بر عهده داشت، با اشاره به سال ها برنامه ریزی برای رصد راداری این سیارک گفت: این سیارک از مدار یک دنباله دار پیروی می کند که نشان می دهد ممکن است یک دنباله دار غیرفعال باشد. پیش از این گذر ما اطلاعات کمی در مورد آن داشتیم و تنها از اندازه و اندازه نور بازتاب یافته از سطح آن آگاه بودیم.

طبق اعلام ناسا دانشمندان از رصدهای تازه 2016 AJ193 برای درک بهتر اندازه، شکل و ترکیب آن استفاده خواهند کرد و همانند سیارک 2021 PJ1 اندازه گیری فاصله و سرعت آن در این روش داده هایی را ارائه می دهد که عدم قطعیت در محاسبه مدار آینده آن را کاهش خواهد داد.

کلی فست (Kelly Fast) از دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای ناسا گفت: از بررسی های تلسکوپ های نوری زمینی و فضایی برای شناسایی و ردیابی نزدیک به 27 هزار جرم نزدیک به زمین در منظومه شمسی استفاده شده است. اما علاوه بر تلسکوپ های نوری، رادار سیاره ای ابزار مهمی برای رصد سیارک هایی است که به زمین نزدیک می شوند.

او گفت: رسیدن به این نقطه عطف و بیش از 1000 تشخیص راداری سیارک های نزدیک به زمین، بر سهم مهمی که این ابزار علمی در شناسایی این جمعیت خطرناک دارد، تأکید می کند. سهمی که برای تلاش های ما در جهت دفاع سیاره ای یک امر ضروری است.

عکس کاور: چرخش سیارک 2016 AJ193 که هزارویکیمن سیارک رصد شده از طریق رادار سیاره ای بود.

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: EarthSky, Phys.Org

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1774

به "ناسا هزارمین سیارک نزدیک به زمین را رصد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا هزارمین سیارک نزدیک به زمین را رصد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید