معرفی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه

به گزارش سفر به کیش، انواع آنتی بیوتیک برای عفونت کلیه و مجاری ادراری مصرف میشود. کلاریترومایسین (Clarithromycin)، جنتامایسین (Gentamicin) و مترونیدازول (metronidazole) تعدادی از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت کلیه هستند.

معرفی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه

خبرنگاران | سرویس سلامت - کلیه عضو بسیار حساسی است که در صورت بروز اشکال در آن باید سریعا به پزشک رجوع کرده و اقدامات درمانی را برای آن آغاز کرد. عفونت کلیه ها از مواردی است که باید جدی گرفته گردد؛ چرا که در صورت عدم توجه و درمان به موقع ممکن است عضو دچار نارسایی گردد. عفونت کلیه در زنان بیشتر بروز می کند و علت آن نزدیک بودن خروجی ادرار به مقعد و واژن است. تب و لرز، درد یک طرفه یا دو طرفه پهلو و علائمی چون سردرد، درد عضلانی و ضعف عمومی و بی حالی شدید از نشانه های ابتلا به عفونت کلیه هستند. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید باید به یک متخصص کلیه و مجاری ادراری رجوع کرده و در صورت بروز عفونت از آنتی بیوتیک برای عفونت کلیه که پزشک تجویز می کند استفاده کنید.

در این مطلب می خوانید:

  • چرا دچار عفونت کلیه می شویم؟
  • معرفی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه
    1. کلاریترومایسین داروی عفونت کلیه
    2. آمپول جنتامایسین برای عفونت ادراری و کلیه
    3. مترونیدازول برای عفونت کلیه
    4. نیتروفورانتوئین قرص عفونت کلیه
  • درمان عفونت کلیه با روش های طبیعی و خانگی

از دیگر علائم بروز عفونت در کلیه باید به موارد زیر اشاره داشت:

  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار کدر و خونی و بدبو
  • تهوع و استفراغ

تشخیص عفونت کلیه با انجام آزمایش خون و کشت ادرار ممکن است. در موارد مشکوک نیز از سی تی اسکن و سونوگرافی برای تشخیص قطعی عفونت استفاده می گردد. بیماری های مربوط به کلیه جزء بیماری های خاموش هستند، زیرا در صورتی که عفونت حاد وجود نداشته باشد بیمار، بدون علامت خواهد بود و بعد از ایجاد نارسایی کلیه، علائم مربوط به آن (افزایش فشار خون) ظاهر خواهد شد.

چرا دچار عفونت کلیه می شویم؟

زمانی که کلیه دچار درد می گردد باید به دنبال علت بروز آن بود. در برخی موارد ممکن است علت بروز آن یک عفونت ادراری درمان نشده یا وجود بیماری های مقاربتی باشد. در بچه ها بازگشت ادرار از مثانه به سمت کلیه ها شایع ترین علت ایجاد عفونت ادراری و از کار افتادن کلیه هاست. ضعف سیستم ایمنی بدن، دیابت، سنگ کلیه و آسیب کلیه ناشی از داروها، حاملگی خانم ها، انسداد در راستا خروجی ادرار از کلیه ها (در بیماری بزرگی پروستات)، تنگی مجرای ادرار، مثانه عصبی (در آن، ادرار فرد کامل خارج نمی گردد و در مثانه باقی می ماند) نیز گاهی از دلایل بروز عفونت کلیه هستند.

درمان عفونت کلیه با آنتی بیوتیک صورت می گیرد. در صورتی که بدن بیمار برای برطرف عفونت به نوع خاصی از آنتی بیوتیک پاسخی نداد، می توان بنا به صلاح دید پزشک معالج از نوع دیگری از داروهای درمان عفونت استفاده کرد. دوره درمان با داروهای آنتی بیوتیک معمولا طی ده تا چهارده روز ادامه می یابد.

معرفی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه

1. کلاریترومایسین داروی عفونت کلیه

کلاریترومایسین (Clarithromycin) از آنتی بیوتیک هایی است که در درمان عفونت های مختلف باکتریایی پوست و دستگاه تنفس، دستگاه ادراری و یا عفونت کلیه کاربرد دارد. به طور معمول به منظور درمان عفونت در بزرگسالان با توجه به نوع و شدت عفونت، مقدار 250 تا 500 میلی گرم از داروی کلاریترومایسین هر 12 ساعت یک بار مصرف می گردد و دوره درمان معمولا یک تا دو هفته می باشد.

عوارض: سردرد، مسائل خواب، اسهال، تهوع، طعم غیرطبیعی در دهان، نفخ، سوءهاضمه، درد شکم، افزایش سطح آنزیم های کبدی، خارش، درد مفاصل، اضطراب، کاهش قند خون از عوارض مصرف این داروست.

در صورتی که قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: کلاریترومایسین و موارد استفاده آن

2. آمپول جنتامایسین برای عفونت ادراری و کلیه

آمپول جنتامایسین (Gentamicin) از داروهای آنتی بیوتیک است که به منظور درمان عفونت های ادراری و روده ای، مننژیت، و همچنین درمان آبسه ها توسط پزشک تجویز می گردد. به دلییل عوارضی که مصرف این دارو به دنبال دارد، امروزه تنها در صورتی از این دارو استفاده می گردد که دیگر داروها در از بین بردن عفونت موثر واقع نشده باشند. معمولا به ازای هر کیلوگرم از وزن بیمار، 3 میلی گرم از جنتامایسین در نظر گرفته می گردد و این مقدار باید طی 3 مرحله در روز ترزیق گردد که معمولا هر 8 ساعت یک بار می باشد.

عوارض: آسیب گوش، مسمومیت کلیه، ، تب، و برخی از عوارض مصرف این داروست.

در صورتی که قصد مصرف این دارو برای عفونت کلیه را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: آمپول جنتامایسین (Gentamicin)، موارد مصرف و عوارض آن

3. مترونیدازول برای عفونت کلیه

مترونیدازول (metronidazole) دارویی است که برای درمان طیف وسیعی از عفونت ها و به عنوان قرص عفونت دندان مورد استفاده قرار می گیرد. عفونت دستگاه تولید مثل، ، عفونت های پوستی،، ، عفونت دندان و... نیز برخی از موارد مصرف این دارو هستند. به طور معمول این دارو به صورت یک قرص هر 8 ساعت تجویز می گردد.

عوارض: سرگیجه، سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ، درد معده، کاهش اشتها، و خشکی دهان از عوارض مصرف این داروست.

در صورتی که قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: مترونیدازول چیست؟ (موارد مصرف قرص مترونیدازول و عوارض آن)

4. نیتروفورانتوئین قرص عفونت کلیه

قرص نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin) از داروهای درمان کننده عفونت دستگاه ادراری است که با از بین بردن میکروب ها و باکتری هایی که معمولا منشا روده ای داشته و عامل عفونت هستند، علایم ناشی از عفونت ادراری را از بین می برد. به طور معمول برای درمان عفونت ادراری این دارو چهار مرتبه در شبانه روز مصرف می گردد.

عوارض: ، ، درد قفسه سینه، تب و لرز، ، ، مشکل در تنفس، تب، بثورات جلدی، خارش، دردهای مفصلی، خواب آلودگی، خستگی، بی حس شدن صورت از عوارض مصرف این داروست.

در صورتی که قصد مصرف این قرص عفونت کلیه را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این دارو و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: قرص نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin) و موارد مصرف آن

درمان عفونت کلیه با روش های طبیعی و خانگی

اگرچه برای برطرف کردن عفونت داروهای مختلفی وجود دارد اما بد نیست برای بهبودی سریع تر به سراغ مصرف خوراکی های طبیعی هم برویم. خوشبختانه در طبیعت آنتی بیوتیک هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به جنگ عفونت رفت و فرایند بهبودی را سرعت بخشید. لیمو و آبلیمو یکی از این خوراکی هاست. در لینک زیر با سایر روش های خانگی برای درمان عفونت کلیه آشنا می شوید.

بیشتر بدانید: 13 روش درمان خانگی عفونت کلیه

به نظر شما بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت کلیه کدام است؟ خواهشمندیم در صورتی که تجربه مصرف هر کدام از این داروها را به عنوان آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1452

به "معرفی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید