پرنده ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد

به گزارش سفر به کیش، ممکن است که این پرنده عجیب و ماقبل تاریخ با منقاری پر از دندان های بسیار قوی، در نگاه اول به عنوان یک شکارچی ترسناک دیده گردد اما Longipteryx chaoyangensis که 120 میلیون سال پیش در چین زندگی می کرد، به جای گوشت، از میوه ها تغذیه می نموده است.

پرنده ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد

به گزارش خبرنگاران ، طبق یک تحقیق نو با وجود چالش هایی که در زمینه تشخیص رژیم غذایی حیوانات باستانی وجود دارد، محققان موزه فیلد شیکاگو پیروز شدند میوه های فسیل شده ای را در شکم این پرنده دندان دار شناسایی نمایند.

این اکتشاف نو نشان می دهد که برخلاف باور قبلی دانشمندان، Longipteryx از ماهی ها تغذیه نمی نموده، هرچند محتمل است که حشرات هم بخشی از رژیم غذایی این پرنده بوده باشند.

به نقل از روزیاتو، با این حال، ممکن است که دندان های این پرنده کاملاً بی خطر هم نباشند، زیرا پژوهشگران معتقدند که احتمالاً Longipteryx از دندان های تیزش برای دفاع در برابر دیگر اعضای گونه خود استفاده می نموده است.

زمانی که بقایای این پرنده در سال 2000 در منطقه شمال غربی چین کشف شد، دندان هایش برای دیرینه شناسان یک معما بود. در ابتدا دانشمندان بر اساس شباهت این پرنده به مرغ های ماهی خوار امروزی، تصور می کردند که این پرنده از ماهی ها تغذیه می نموده است.

محققان پیش از این پرندگانی را با شکم های پر از ماهی پیدا نموده بودند که هم دوره Longipteryx بودند. اما شواهد موجود با این فرضیه سازگار نیست. پرندگان ماهی خوار دندان های زیادی داشتند که در تمام منقارشان دیده می شد، در حالی که Longipteryx فقط در نوک منقارش دندان داشت.

در موزه طبیعت شاندونگ تیانیو در چین، دو نمونه فسیل پیدا شد که به نظر می رسید در شکمشان چیزی وجود دارد. با آنالیز دقیق تر معین شد که این مواد نه ماهی بودند و نه حشره، بلکه میوه بوده اند.

از آنجایی که Longipteryx در یک اقلیم معتدل زندگی می نموده، پژوهشگران معتقدند که این پرنده نمی توانسته تمام سال از میوه ها تغذیه کند. آن ها بر این باورند که رژیم غذایی این پرنده در فصل هایی که میوه کمیاب بوده، شامل حشرات هم بوده است.

هرچند محققان احتمالاً معمای رژیم غذایی Longipteryx را حل نموده اند، اما هنوز ابهاماتی در خصوص احتیاج این پرنده به دندان های بزرگ پابرجاست. محققان دریافتند که هر دندان Longipteryx با لایه ای از مینای دندان به ضخامت 50 میکرون پوشیده شده است.

این مینای ضخیم احتمالاً به عنوان سلاح استفاده می شده است. اگرچه فسیل ها به وضوح نشان نمی دهند که این دندان ها دقیقاً چه کاربردی داشته اند، دانشمندان می توانند برای حل این معما از رفتار حیوانات مدرن الهام بگیرند.

امروزه چندین مرغ مگس خوار دارای زائده های شاخی شبیه به دندان در نزدیکی نوک منقارشان هستند که برای مبارزه با دیگر مرغ مگس خوارها به کار می روند.

پژوهشگران بر این باورند که Longipteryx هم ممکن است دندان های خود را برای رقابت بر سر منابعی مثل غذا و دسترسی به جفت استفاده نموده باشد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 شهریور 1403 بروزرسانی: 25 شهریور 1403 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2318

به "پرنده ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرنده ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید