مشخصات و اندازه دروازه فوتبال چمنی را می دانید؟

به گزارش سفر به کیش، هر ورزشی با هر شرایط و قوانینی همواره یک هدف خاص را دنبال می کند. هدف ورزش والیبال خواباندن توپ از روی تور و در زمین تیم حریف است، هدف ورزش تنیس، بدمینتون و حتی پینگ پنگ دنبال کردن همین هدف اما با راکت مخصوص است. هدف ورزش فوتبال اما در یک جمله خلاصه می شود؛ رساندن توپ به چارچوب دروازه زمین حریف! یعنی مقصد این همه دویدن ها، این همه انرژی مصرف کردن ها، این همه خطاها و چالش ها تنها قرار دادن پیکره گرد توپ فوتبال در چارچوب سفید دروازه حریف و چشیدن لذت چسبیدن توپ به تور دروازه آنهاست. حال شکل، ابعاد و رنگ این دروازه که این همه نگاه را به سمت خود جذب کرده است و این همه محبوبیت را در بین طرفداران دارد از چه قوانینی تبعیت می کند؟ آیا جزئیات طراحی آن قانون خاصی دارد؟ پس با ما همراه باشید تا در این مطلب تمام جزئیات اندازه دروازه فوتبال چمنی را برای شما بیان کنیم.

مشخصات و اندازه دروازه فوتبال چمنی را می دانید؟

اندازه دروازه فوتبال چمنی چند متر است؟

دروازه زمین فوتبال مستطیل شکل است که در وسط خط عرضی زمین فوتبال قرار گرفته است که فاصله تیرک های عمودی آن از یکدیگر 8 یارد (7.32 متر) و فاصله دیرک افقی از زمین 8 فوت (2.44 متر) است.

در جلوی هر دروازه و به فاصله 18 یارد (16.5 متر) از خط دروازه، محوطه مستطیل شکلی وجود دارد که به محوطه جریمه یا محوطه هجده قدم معروف است، در این محوطه دروازه بان قادر است توپ را با دست لمس کرده و بگیرد و خطای بازیکنان حریف با ضربه پنالتی جریمه می شود.

محوطه کوچکتری نیز در جلوی دروازه و با فاصله 6 قدم (5.5 متر) وجود دارد که می بایست ضربات شروع مجدد بازی در هنگام خروج توپ از خط عرضی از داخل آن زده شود. خطوط و علامت های دیگری نیز در زمین برای تعیین کردن محل قرار دریافت بازیکنان و جای زدن ضربات کرنر، پنالتی و شروع بازی وجود دارد.

تعیینات و اندازه دروازه فوتبال چمنی

تعیینات تور و تیرک های دروازه فوتبال چمنی

تور مى تواند به تیرهاى عمودى و افقى و زمین پشت دروازه متصل شود و براى دروازه بانها مجال حرکت در فضاى وسیعى را بوجود آورد. رنگ تیرهاى عمودى و افقى دروازه باید سفید باشند. دروازه ها باید بطور محکم برروى زمین نصب شوند. دروازه هاى قابل حمل تنها موقعى مى تواند مورد استفاده قرار گیرند که نیاز فوق را براورده کنند.

تاریخچه تولید و طراحی دروازه های فوتبال

دروازه های فوتبال که امروز برای همه کاملا شناخته شده است ، اولین بار در انگلستان طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1863 اتحادیه فوتبال انگلستان اندازه طول این دروازه ها را هفت متر و 32 سانتیمتر تعیین کرد. از آن زمان تا به امروز نیز هنوز کسی اندازه این دروازه ها را تغییر نداده است. البته درابتدا تیرک بالای دروازه وجود نداشت اما اتحادیه فوتبال انگلستان پس از مدتی به منظور جلوگیری از ادعای بازیکنان مبنی بر این که توپ گل شده است و از بالای دروازه نگذشته، نواری چوبی روی آن تعبیه کرد که فاصله آن از زمین 2 متر و 44 سانتی متر بود. اما شکل فعلی دروازه های فوتبال با فرم گذشته آن تفاوت هایی دارد. به عنوان مثال تا سال 1920 پشت دروازه ها گرد بود اما درآن سال پرکینز رئیس شرکت طرف قرارداد برای ساخت دروازه های استاندارد در ناتینگهام، میله پشت دروزاه ها را به فرم بیضی در آورد و بدین ترتیب برای اولین بار باشگاه ناتینگهام فارست از این فرم دروازه در رقابتهای خود استفاده کرد .البته این تغییر خود موجب بروز اختلافاتی شد چرا که در آن زمان باشگاه های اسکاتلندی زیادی همچنان همان طرح دایره شکل را در دروازه های خود حفظ کردند، اما امروزه دروازه های با تیرک بیضی مورد استفاده بسیاری از باشگاههای بزرگ است.

از سوی دیگر تا اول دهه 1980 جنس بیشتر دروازه ها از چوب بود، اما در سالهای اخیر تولیدکنندگان دروازه ها معمولا از جنس آلومینیوم سبک یا استیل برای ساخت استفاده می کنند چرا که حفاظت و نگهداری از آن بسیار آسان تر است . اما آنچه بیش از همه این موارد تعجب آور می باشد، این است که دروازه های فوتبال حدود 100 سال است که تقریبا بدون تغییر اساسی باقی مانده اند.

ابعاد و اندازه دروازه فوتبال چمنی

تفاوت دروازه زمین چمن فوتبال با فوتسال و فوتبال ساحلی

  • برخلاف دروازه زمین چمن فوتبال، اندازه استاندارد دروازه فوتسال 2 متر در 3 متر است. دیگر تفاوت دروازه فوتسال با فوتبال مربوط به رنگ آن می شود، در فوتسال رنگ تیر ها حتما باید با رنگ زمین متفاوت باشد. دروازه فوتسال همچون دروازه فوتبال، از دو تیر عمودی و یک تیر افقی تشکیل شده است و در قسمت پشتی آن نیز یک تور نصب می شود. ویژگی های تیر ها درست مانند بازی فوتبال است و باید کاملا برای بازیکنان ایمن باشد.
  • اما در فوتبال ساحلی طول دروازه 5 متر و 50 سانتی متر و ارتفاع آن 2 متر و 20 سانتی متر است. همچنین قطر تیر ها نیز نباید از 20 سانتی متر تجاوز کند.
  • تیر های عمودی باید درون ماسه به طور کامل ثابت شوند تا هیچگونه خطری بازیکنان را تهدید نکند.
  • جنس تور دروازه می تواند نایلون، کتان و یا چتایی باشد و این تور باید به خوبی به تیر های دروازه متصل شوند.

سخن آخر

این هم اطلاعاتی کامل و جامع در خصوص اندازه دروازه فوتبال چمنی. در این مطلب سعی کردیم به صورت کوتاه تمام اطلاعاتی که یک فوتبال دوست از شرایط دروازه می خواهد را ارائه دهیم. با آرزوی اینکه مطالب این نوشتار برای شما سودمند بوده و جواب سوالات تراوش شده از ذهن زیبایتان را داده باشد، امیدواریم همواره دروازه زندگی تان با شلیک های پیاپی و رسیدن به هدف های متعدد گلباران شود.

اگر به فوتبال علاقه دارید، پس خواندن بیوگرافی بوفون، بهترین دروازه بان تاریخ جهان فوتبال، حتما برایتان جالب خواهد بود. به نظر شما پس از بوفون بهترین دروازبان فوتبال کیست؟

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1683

به "مشخصات و اندازه دروازه فوتبال چمنی را می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات و اندازه دروازه فوتبال چمنی را می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید