شناسایی برنده ها و بازنده های سال در فوتبال ایران ، سرنوشت غیرمنتظره برای 2 ستاره در پرسپولیس و استقلال

به گزارش سفر به کیش، فوتبال ایران در سال 1401 برنده ها و بازنده های بسیاری را در خود دید که شاید مرور بعضی از آنها در انتها سال خالی از لطف نباشد.

شناسایی برنده ها و بازنده های سال در فوتبال ایران ، سرنوشت غیرمنتظره برای 2 ستاره در پرسپولیس و استقلال

خبرنگاران آنلاین - بهروز رسایلی

سال پرماجرای 1401به روزهای خاتمهی اش رسیده و شاید حالا زمان مناسبی برای ارزیابی کلی اهالی حاضر در حوزه فوتبال باشد. به همین بهانه نگاهی به لیست برنده ها و بازنده های فوتبال کشورمان در یک سال گذشته انداخته ایم، با این شرح که یافتن برندگان کار بسیار سختی است، اما لیست بازنده ها را تا نوروز سال بعد می شد ادامه داد!

امیر قلعه نویی

حضور او در لیست برنده ها کاملا غیرمنتظره است؛ درست مثل انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی! هر چه سال سپری شده را بالا و پایین کنید، هیچ اثری از سزاواری و شایستگی خارق العاده امیر برای رسیدن به این سیاهه نمی بینید، اما به هر حال مهر او به دل مدیران فدراسیون افتاده و این مربی را روی ارزشمندترین نیمکت فوتبال کشور نشانده اند. به روایت روشن تر قلعه نویی نبرد، بلکه بلیتش برنده شد و با اقبال بلند به لیست برنده های سال راه یافت! وگرنه عملکرد او در گل گهر فوق العاده معمولی بود.

مورایس

مورایس سابقه دستیاری ژوزه مورینیو را در کارنامه دارد و به عنوان سرمربی هم در لیگ های کره جنوبی و عربستان صاحب عناوین قهرمانی شده است. سپاهان برای خاتمه دادن به عطش 8ساله اش برای قهرمانی سراغ این مربی پرتغالی رفت و به نظر می رسد انتخاب خوبی هم داشته است. مورایس تا اینجا از نظر فنی خوب بوده و توانسته تیمش را که البته پرستاره هم هست در خاتمه سال به صدر جدول برساند، اما این تنها مزیت او نیست، چرا که مربی پرتغالی از حیث رفتاری و شخصیتی هم فوق العاده آرام و نجیب است.

رضا اسدی

او برنده بزرگ سال در فوتبال ایران است. بعد از تجربه بسیار ناموفقی که در پرسپولیس داشت و به سیبل نقدها تبدیل شده بود، به خوبی توانست در تراکتور خودش را احیا کند. یکی از خوش شانسی های اسدی این بود که آنجا به پست پاکو خمز خورد؛ سرمربی اسپانیایی که این بازیکن را به خط حمله منتقل کرد و باعث شد اسدی با به ثمر رساندن 8گل، تا این لحظه در صدر جدول برترین گلزنان لیگ برتر قرار بگیرد. در خصوص تراکتور حتما باید به ریکاردو آلوز هم اشاره کنیم؛ برترین خرید فصل از پرتغال که با 12پاس گل یکه تاز جدول برترین پاسورهاست.

ساپینتو

اوایل که به استقلال آمده بود موافقان زیادی نداشت. کارنامه اش نشان می داد آدم ناراحتی است. به علاوه در استقلال جانشین یک مربی محبوب و قهرمان مثل فرهاد مجیدی شده بود. شکل کار و نتایج استقلال هم در شروع کار او طوری نبود که باعث رضایت طرفداران گردد. با این حال هر چه جلوتر رفتیم شرایط برای ساپینتو بهتر شد. استقلال او حالا فوتبال خوبی بازی می نماید و نتایجی به دست آورده که شانس تکرار عنوان قهرمانی را به این تیم می دهد. خود ساپینتو هم با جوش و خروش بی نهایتش توانسته محبوبیت زیادی پیدا کند.

مهدی رحمتی

شاید این انتخاب از نظرتان کمی غیرمنتظره باشد. با این حال مهدی رحمتی استانداردهای راهیابی به لیست برنده ها را دارد. عملکرد او در آلومینیوم اراک واقعا قابل قبول بوده است. ستاره سال های پیشین استقلال، فصل گذشته توانست با آلومینیوم به فینال جام حذفی برسد، هرچند آنجا مغلوب نساجی شد. سال جاری هم تیم اراکی توانسته در رده هفتم جدول قرار بگیرد که با توجه به بضاعت این تیم، واقعا قابل قبول است. آلومینیوم که سال جاری از همه مدعیان امتیاز گرفته، در نیم فصل دوم تنها یک امتیاز کمتر از پرسپولیس به دست آورده است.

تیم ملی

طبیعتا سرلیست لیست بازنده های سال را باید به تیم ملی اختصاص داد؛ تیمی که بارها از سوی بازیکنانش به عنوان نسل طلایی و برترین تیم تاریخ فوتبال ایران خوانده شده، اما در جام جهانی عملکرد فوق العاده ضعیفی داشت. تیم ملی که نتوانست قابلیت های خود را به نمایش بگذارد، از راهیابی به مرحله حذفی جام جهانی محروم ماند. این همان ماموریتی بود که آنها به خاطرش به قطر رفتند، اما در شرایطی که 3 تیم آسیایی به دور بعد رسیدند، تیم ملی ایران از این مهم محروم ماند.

کارلوس کی روش

او تحت هر شرایطی از حامیان و منتقدان سرسخت خود برخورداربوده، اما اگر قرار باشد به طور کلی به موقعیت او در ایران نگاه کنیم شاهد سیری نزولی خواهیم بود. کی روش سال 2014در اوج محبوبیت بود، اما هر چه جلوتر رفتیم پایگاهش افول کرد؛ طوری که بعد از جام جهانی 2022نقدها از این مربی پرتغالی به حجم بی سابقه ای رسید. کی روش برای سومین بار از صعود با تیم ملی به مراحل حذفی جام جهانی محروم ماند و البته در برابر انگلیس، سنگین ترین شکست تاریخ تیم ملی در این مسابقات را رقم زد.

سیاوش یزدانی

سال سیاه، شاید برترین تعبیر برای سیاوش باشد؛ بازیکنی که زمستان پارسال در اوج دوران فوتبالش بود، محبوبیت زیادی داشت و طرفدارانش حتی عقیده داشتند در جام جهانی باید در ترکیب اصلی به میدان برود. با این حال همه چیز برای یزدانی زیر و رو شد. رفتار غیرحرفه ای او در قبال ملوان پس از آنکه سرباز این تیم شد، شروع زوال حرفه ای یزدانی بود. با حضور ساپینتو، این بازیکن به نیمکت نشین محض تبدیل شد و نهایتا به سپاهان پیوست. در سپاهان هم فاجعه دبل پنالتی دادن جلوی پرسپولیس پیش آمد که یک جام را از کف طلایی پوشان ربود.

یحیی گل محمدی

از نظر فنی او هم سال خوبی را پشت سر نگذاشت. شروع سال برای یحیی با اهدای جام قهرمانی به فرهاد مجیدی و استقلال، رقیب دیرینه همراه بود. با یحیی نوار قهرمانی های پرسپولیس پاره شد و البته لیگ سال جاری هم برایش چندان خوب پیش نرفته است. در فاصله 7هفته مانده به خاتمه فصل، پرسپولیس 4امتیاز از سپاهان عقب افتاده و بازی های دشوارتری هم در مقایسه با تیم حریف دارد. شکست در بازی رودررو با سپاهان، خاتمه تلخ یک سال ناگوار برای گل محمدی بود.

جواد نکونام

افول عجیب نکونام در سال 1401واقعا کم نظیر بوده است. او که فصل گذشته با فولاد قهرمان جام حذفی شد و مقبولیت خوبی داشت، سال جاری از هر نظر رو به نزول گذاشت. نتایج فولاد با وجود خریدهای مهمش اصلا چنگی به دل نزد. همزمان نام نکونام به عنوان گزینه مربیگری و سپس سرمربیگری تیم ملی همراه شد که مردم چندان از آن استقبال نکردند. از همه بدتر اما استعفای بدون توجیه و ناگهانی نکونام پیش از بازی با الهلال در لیگ قهرمانان آسیا بود که بدجوری به اعتبار این مربی لطمه زد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 اسفند 1401 بروزرسانی: 28 اسفند 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2216

به "شناسایی برنده ها و بازنده های سال در فوتبال ایران ، سرنوشت غیرمنتظره برای 2 ستاره در پرسپولیس و استقلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی برنده ها و بازنده های سال در فوتبال ایران ، سرنوشت غیرمنتظره برای 2 ستاره در پرسپولیس و استقلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید