برطرف عوارض آلودگی هوا با تغذیه سالم

به گزارش سفر به کیش، متخصصان علوم تغذیه معتقدند عوارض آلودگی هوا مانند مسائل ریوی، سردرد و تهوع را در شرایطی که ویروس کرونا به همین بهانه قدرتمندتر شده، می توان با یک رژیم غذایی سالم برطرف کرد.

برطرف عوارض آلودگی هوا با تغذیه سالم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، آلودگی هوا به عنوان یکی از چالش های دنیای که عمدتا به دلیل فعالیت های انسانی اتفاق می افتد، براساس بعضی از منابع معتبر، سالانه 7 تا 9 میلیون قربانی می گیرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز سال 98 آلودگی هوا را ششمین عامل مرگ ومیر و دومین علت فوت در بیماری های غیرواگیر در دنیا اعلام نموده بود.

به گفته وی، 36 درصد علت مرگ ومیرهای مرتبط با ریه، 34 درصد سکته های مغزی و 25 درصد سکته های قلبی در کشور ناشی از آلودگی هوا در دنیاست.

همچنین نتایج یکی از تحقیقات آبان سال 99 در مرکز پزشکی دانشگاه یوهانس گوتنبرگ آلمان نشان می دهد، بیش از 15 درصد مرگ ومیرهای ناشی از آلودگی به کووید 19 در دنیا و 18 درصد تلفات ناشی از این ویروس در آمریکا می تواند به دلیل حضور طولانی مدت در معرض آلودگی هوا باشد.

عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طی روزهای گذشته گفت: بر اساس مطالعات اجرا شده، به ازای افزایش هر میکروگرم غلظت ذرات معلق، هشت درصد موارد مرگ ومیر ناشی از کرونا افزایش می یابد.

به گفته علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز با وارونگی وآلودگی هوا، ماندگاری ویروس کرونا در هوا افزایش یافته و با تضعیف سیستم تنفسی، آسیب پذیری در برابر این بیماری (کرونا) افزایش پیدا می نماید.

به اعتقاد بعضی متخصصان وکارشناسان تغذیه اما رعایت یک رژیم غذایی صحیح در این شرایط می تواند این آسیب پذیری را در سطح قابل توجهی کاهش دهد و با تقویت سیستم ایمنی وهمچنین تنفسی تبعات مخرب آن را دفع کند.

دیبا طباطبایی کارشناس ارشد تغذیه در این رابطه گفت: آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات کشورهای صنعتی (توسعه یافته) که عمدتا به دلیل آلاینده های صنعتی و سوخت های کارخانه ای اتفاق می افتد، باعث ایجاد رادیکال های آزاد در محیط زیست شده وسلامت شهروندان به ویژه سالمندان، بچه ها وبیماران زمینه ای را در معرض خطر قرار می دهد.

وی با اشاره به شیوع کرونا اضافه نمود: یک رژیم غذایی صحیح اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا می تواند سیستم ایمنی بدن را در مواجهه با آلودگی هوا نیز تقویت کند.

طباطبایی توضیح داد: کاهش و برطرف اضطراب و استرس، فعالیت های ورزشی وهمچنین خواب کافی نیز (به همراه این رژیم غذایی) آثار ونتایج مخرب آلودگی هوا را کاهش می دهد.

فست فود ممنوع

وی ادامه داد: در حال حاضر به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل این آلودگی، مصرف مواد غذایی با ارزش بالا باید افزایش یابد وغذاهای فرآوری شده (کنسروی)، فست فودها وسرخ کردنی ها به حداقل برسد.

طباطبایی اضافه نمود: سبزیجات ومیوه جات تازه نیز به جهت تامین ویتامین وفیبر وهمچنین آنتی اکسیدان ها که نقش موثری در مهار رادیکال های آزاد ایفا می نمایند، باید افزایش یابد.

به گفته این مشاور، ویتامین سی همچون مرکبات (نارنگی، کیوی، پرتقال) یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان ها محسوب می گردد.

طباطبایی با بیان این که مصرف مایعات به ویژه آب (ترجیحا آب تصفیه شده) نیز در دوران آلودگی هوا وهمچنین شیوع کرونا باید افزایش یابد، گفت: میزان مصرف آب عمدتا باید براساس احتیاج بدن تامین گردد و تعین یک مقدار تعیین برای تمامی اشخاص وگروه ها صحیح نخواهد بود.

این کارشناس تغذیه تاکید نمود: مصرف ویتامین دی به ویژه لبنات و بعضی از میوه ها نظیر موز نیز یکی از عناصر اصلی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است که سبب جذب کلسیم وتقویت سلول ها نیز می گردد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت انجام آزمایش خون گفت: ویتامین دی به جهت اهمیت برای سیستم ایمنی بدن باید به وسیله آزمایش خون کنترل گردد ودر صورت کمبود با تغذیه غنی جبران گردد.

طباطبایی اعلام نمود: پروبیوتیک (باکتری فلور روده) نیز یکی از منابع یاری رسان به سیستم ایمنی بدن در مواجهه با آلودگی وعوامل استرس زا همچون شیوع کرونا است.

ضرورت مصرف رنگدانه های زرد - نارنجی

این کارشناس تغذیه با تاکید بر ضرورت مصرف ویتامین ای در این ایام توضیح داد: بتاکاروتن (یک رنگدانه زرد - نارنجی که در بعضی گیاهان و میوه ها از جمله هویج و کدو تنبل یافت می گردد) روی وسلنیم نیز به همراه مصرف ویتامین سی ودی از التهابات ناشی از انتشار رادیکال های آزاد در محیط جلوگیری می نماید.

به گفته طباطبایی، ویتامین ای نیز جوانه گندم، مغزدانه ها همچون بادام وگردو وسبزیجات سبزرنگ یافت می گردد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات به ویژه شیر وماست اضافه نمود: لبنیات ذرات معلق آلودگی نظیر سرب وجیوه را از بین می برد و احساس تهوع وسردردهای ناشی از آلودگی هوا را کاهش می دهد.

طباطبایی ادامه داد: در این ایام یک ونیم تا دو لیوان شیر باید مصرف گردد. زیرا این لبنیات به خروج از آلاینده های مضر از طرق دفع ادرار نیز یاری خواهد نمود.

وی با بیان این که این مواد لبنی سرشار از فرآوری های پروبیوتیک نیز هستند، گفت: در دوران آلودگی هوا مصرف روغن زیتون به ویژه همراه با لیموترش تازه در سالاد لازم است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1422

به "برطرف عوارض آلودگی هوا با تغذیه سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف عوارض آلودگی هوا با تغذیه سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید