رابطه مستقیم داشتن زندگی شادتر و سالم تر با خواب باکیفیت

به گزارش سفر به کیش، طبق نتایج تحقیقی نو، برای داشتن زندگی شادتر و سالم تر، خواب باکیفیت مهم تر از آن است که طبق توصیه ها هر شب هفت تا نه ساعت بخوابیم.

رابطه مستقیم داشتن زندگی شادتر و سالم تر با خواب باکیفیت

به گزارش نشنال نیوز، طبق مطالعه محققان دانشگاه کارل پراگ و فرهنگستان علوم چک کسانی که گفته اند خواب باکیفیت تری دارند (یعنی فوری خوابشان می برد و هنگام خواب بارها بیدار نمی شوند) در مقایسه با کسانی که خوابشان باکیفیت نیست اظهار نموده اند زندگی باکیفیت تری نیز دارند.

این مطالعه که بیش از 4 هزار نفر را در جمهوری چک به مدت سه سال زیر نظر داشت به آنالیز کیفیت زندگی با استفاده از پنج معیار پرداخت: رضایت، سلامت، خوشبختی، سلامت ذهنی و اضطراب کاری.

طبق یافته های این محققان کسانی که کیفیت خوابشان بهتر شد کیفیت زندگیشان نیز بهبود یافت.

به گزارش نشنال نیوز، طبق یافته های آن ها اثر مدت خواب بر کیفیت زندگی فرد کمتر از داشتن خواب خوب شبانه است.

این مطالعه که در نشریه پلوس وان (PLoS One) منتشر شد درستی این توصیه را نشان می دهد که بهبود کیفیت خواب ممکن است برای سلامت بالینی مفید باشد.

به گفته این محققان، داشتن خواب بهتر به معنای داشتن زندگی باکیفیت تر است. موقع و مدت خواب مهم است، اما افرادی که خوابشان باکیفیت تر است، فارغ از موقع و مدت خواب، زندگی باکیفیت تری نیز دارند.

این مطالعه هم چنین به آنالیز کم خوابی اجتماعی پرداخت، عارضه ای که در آن الگوهای خوابی که جامعه می پسندد با آهنگ زیستی بدن هم خوانی ندارد. آن ها دریافتند کیفیت خواب با سلامت و حس خوشبختی پیوند دارد، اما اضطراب کاری با کم خوابی اجتماعی رابطه دارد.

پروفسور نیل والش از دانشگاه جان مور لیورپول در مصاحبه با نشنال نیوز گفت: کم خوابی اجتماعی مثلا نشان دهنده تفاوت بین خواب فرد در طول هفته و آخر هفته و خطرات آن برای سلامتی است. توصیه می کنیم برنامه منظم خواب داشته باشید.

اما محققان گفتند برای اطمینان از اینکه داشتن خواب کم کیفیت باعث کاهش کیفیت زندگی می گردد یا زندگی کم کیفیت به داشتن خواب کم کیفیت منجر می گردد، باید مطالعات بیشتری انجام گردد.

پروفسور والش گفت این یافته ها نشان دهنده وجود رابطه ای قوی بین گزارش داشتن خواب باکیفیت تر و زندگی باکیفیت تر است.

او گفت: توصیه بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خوابیدن بر اساس پژوهش تجربی است، اما حالا درمی یابیم که احتیاجهای فرد به خواب مهم است و فرد ممکن است مثلا خواب کوتاه تری داشته باشد، اما هم چنان بگوید کیفیت خوابش خوب است.

مثلا نشان داده ایم کمبود خواب موجب افزایش خطر ابتلا به عفونت های ریوی می گردد، اما فقط در کسانی که می گویند خواب کم کیفیتی دارند.

او اضافه نمود: احتیاج به تحقیقاتی داریم با استفاده از افراد بیشتر، در دوره ای طولانی تر و ترجیحا با معیارهای عینی بیشتری در خصوص خواب و اثرات آن بر سلامت بالینی.

بنیاد ملی خواب به بزگسالان توصیه می نماید دست کم شبی هفت ساعت بخوابند.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2222

به "رابطه مستقیم داشتن زندگی شادتر و سالم تر با خواب باکیفیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه مستقیم داشتن زندگی شادتر و سالم تر با خواب باکیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید