ذوب بی سابقه یخ های شناور قطب جنوب

به گزارش سفر به کیش، در این پژوهش از داده های 25 ساله ماهواره های چهار سازمان فضایی اروپایی و ناسا از سرعت ذوب یخ، و مدلسازی رایانه ای استفاده شده است و تاریخچه مفصل ذوب یخ های لبه این قاره را با نمودار نشان می دهد.

ذوب بی سابقه یخ های شناور قطب جنوب

بررسی جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می دهد که حجم آب از دست رفته ناشی از ذوب لایه های یخ قطب جنوب در 25 سال گذشته آن قدر هست که دره گرند کنیون را پر کند. محققان دریافته اند که حدود 4 هزار گیگاتن از لایه های یخ این قاره از سال 1994 تا کنون در اثر بحران تغییرات اقلیمی و گرمایش اقیانوس ها ذوب شده و از بین رفته است.

آهنگ ذوب این یخ ها متغیر بوده است، اما در مجموع سرعت ذوب یخ های قطب جنوب بیش از سرعت جانشینی آن ها است.

این لایه های یخ هم اکنون در آب شناورند، اما از بین رفتن آن ها مستقیماً بر بالا آمدن سطح آب دریا ها اثرگذار نیست. البته وجود سکو های غول پیکر یخ های لایه ای باعث کند شدن فرایند لغزیدن این لایه ها به درون اقیانوس می گردد. در نتیجه وقتی این سکو ها آب می شوند، تاب نگه داشتن لایه های یخ را نیز کم کم از دست می دهند.

حجم یخ های قطب جنوب به قدری است که ذوب شان باعث بالا آمدن سطح آب دریا های جهان تا حدود 60 متر می گردد. ذوب کامل لایه یخ واقع در غرب قطب جنوب که به باور برخی محققان در شرایط خطرناکی واقع شده است، موجب بالا آمدن 3 متری سطح آب دریا ها می گردد.

سطح آب دریا های جهان در 70 سال گذشته بیش از 15 سانتی متر افزایش یافته است که نیمی از این افزایش از سال 2000 تا کنون رخ داده است. طبق اعلام تارنمای افزایش سطح آب دریا ها (Sealevelrise.org) همین 15 سانتی متر افزایش سطح آب، میانگین منجر به 233 درصد افزایش در وقوع سیل های ساحلی در ایالات متحده شده است.

سیاره ما به سرعت رو به گرمی گذاشته است و همین امر باعث شده است که سطح آب دریا ها به دو دلیل در حال بالا آمدن باشد. افزایش دما موجب ذوب لایه های یخ و یخچال ها و سرازیر شدن آب آن ها به درون اقیانوس ها می گردد. اقیانوس نیز گرمای اضافی ناشی از ورود گاز های گلخانه ای به هوا را جذب می کند و آب گرم، چون منبسط می گردد، فضای بیشتری اشغال می کند.

این بررسی جدید در نشریه علوم زمین و طبیعت (نیچر ژئوساینس) منتشر شده است و نتیجه کار پژوهشگرانی از مرکز فضایی گادرد ناسا، مؤسسه اقیانوس شناسی اسکریپس دانشگاه کالیفرنیای سن دیه گو، موسسه تحقیقات زمین و فضای کوروالیس، و دانشکده معدن آرگان و کلرادو است.

در این پژوهش از داده های 25 ساله ماهواره های چهار سازمان فضایی اروپایی و ناسا از سرعت ذوب یخ، و مدلسازی رایانه ای استفاده شده است و تاریخچه مفصل ذوب یخ های لبه این قاره را با نمودار نشان می دهد.

معروف است که مطالعه لایه های یخ قطب جنوب به علت ابعادشان و دور بودن این قاره سخت است و راهکار عملی این مسائل، استفاده از ماهواره است. ماهواره ها تا 20 هزار بار در ثانیه امواج رادیویی به زمین می فرستند و محققان با اندازه گیری زمان حرکت این امواج، عمق دقیق زمین یا یخ را معلوم می کنند.

با این روش، محققان توانستند برای اولین بار ذوب لایه های یخ قطب جنوب را که بیش از 933 هزار کیلومترمربع (سه برابر مساحت اسپانیا) وسعت دارند، تحلیل کنند.

سوشیل آدوسومیلی، نویسنده اصلی این تحقیق و فارغ التحصیل مؤسسه اقیانوس شناسی اسکریپس، گفت: این محکم ترین مدرکی است که تا به حال به دست آمده است و نشان می دهد که تغییرات درازمدت اقیانوس منجمد جنوبی به ذوب یخ های قطب جنوب دامن می زند.

خیلی عالی است که می توانیم از ماهواره ای استفاده کنیم که در ارتفاع 800 کیلومتری زمین به دور آن می گردد و تغییرات را در جا هایی از اقیانوس که کشتی هم نمی تواند برود، می بینیم.

در این پژوهش همچنین مشخص شده است که ذوب یخ در چه اعماقی از اقیانوس رخ می دهد و جز افزایش سطح آب دریاها، چه اثرات دیگری دارد. ذوب یخ باعث می گردد که آب سردتر و تازه تر وارد اقیانوس گردد و این موضوع بر اوضاع اقلیمی جهانی و گردش آب در اقیانوس اثر می گذارد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1166

به "ذوب بی سابقه یخ های شناور قطب جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذوب بی سابقه یخ های شناور قطب جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید