چاپ بروشور: تقاوت بروشور و کاتالوگ؛ بروشور بهتر است یا کاتالوگ ؟

به گزارش سفر به کیش، در دنیای امروز، موفقیت در کسب و کار تا مقدار زیادی وابسته به تاثیرگذاری مراودات و ارتباطات بازاریابی است. برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه برای هر سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است و در این امر یکی از برترین و کارآمدترین ابزارها چاپ کاتالوگ و چاپ بروشور است.

چاپ بروشور: تقاوت بروشور و کاتالوگ؛ بروشور بهتر است یا کاتالوگ ؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ کاتالوگ در ایران کجاست ؟

فرق بین بروشور و کاتالوگ چیست؟

کالانمایا کاتالوگ، کتابچه و یا راهنمای معرفی کلیات کالا، خدمات، امکانات و… می باشد که از طرف فراوریکننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه می شود. در این راهنما بیشتر به جنبه تجاری، بازاریابی و جذب مخاطب توجه می شود (بر عکس بروشور که بیشتر به جزئیات و اطلاعات فنی و نحوه استفاده می پردازد).

در مقابل، بروشور کتابچه و یا راهنمای معرفی جزئیات کالا، خدمات، امکانات و … است که از طرف فراوری کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی دقیق و هدایت در استفاده ارائه می شود.

به طور مثال: یک کارخانه داروسازی برای معرفی محصولات خود کاتالوگ محصولات را (معمولا با برجسته نمایی در تاثیرگذاری برای پزشک ها و داروخانه ها ارسال می نماید. و همین فراوریکننده بروشور هر محصول را برای معرفی نحوه استفاده، معرفی ممنوعیت های استفاده در موارد خاص و همین طور عوارض جانبی راه های درمان در صورت استفاده نادرست و … در بسته بندی هر محصول قرار می دهد.

  • در کاتالوگ ها عموما از تصاویر و طراحی های مجذوب کننده جهت معرفی بهتر استفاده می شود.
  • در بروشورها معمولا علاوه بر تصاویر از نقشه شماتیک کالا هم استفاده می شود.

در ایران معمولا به اشتباه تمامی راهنماهایی را که به صورت کتابچه و یا با کیفیت کاغذ و چاپ مناسب تهیه شده باشند را کاتالوگ می نامند و تمامی راهنماهایی را که به صورت یک برگی و یا چند لتی که با استفاده از کاغذهای نازک تر تهیه شده باشند را بدون توجه به محتوای آن بروشور می نامند.

کاتالوگ یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی بسیاری از شرکت هاست که برای ارائه و معرفی محصولات یا خدمات مختلف به کار گرفته می شود.

کمی به آن بیندیشید: ما یک کاتالوگ را به صورت الکترونیک یا به صورت حقیقی دریافت می کنیم. این کاتالوگ به ما اجازه می دهد تا حتی پس از خرید، با فروشگاه در ارتباط بمانیم. اما هر کاتالوگی ماندگار نمی شود. بعضی از آنها بلافاصله پس از تحویل، روانه سطل زباله می شوند. تنها به این علت که به دست خریدار احتمالی خود نمی رسد؛ کسی که کاتالوگ برایش مهم باشد و برای مطالعه آن وقت بگذارد.

بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ بروشور در ایران کجاست ؟

نکاتی که باید هنگام طراحی کاتالوگ به یاد داشته باشیم

یک طرح خیره کننده، صفحه آرایی هوشمندانه، تصاویر مناسب و سازمان از جمله ویژگی های یک طرح کاتالوگ خوب هستند. این موضوع را اضافه کنید که صنایع مختلف معمولا احتیاجمند رویکردهای متفاوت هستند ظاهر کاتالوگ متعلق به یک فروشگاه محصولات ورزشی کاملا متفاوت از کاتالوگ متعلق به یک فروشگاه ساعت خواهد بود. پس از کجا باید کار را شروع کرد؟ بعضی نکاتی کلی که باید هنگام طراحی کاتالوگ و بروشور به خاطر بسپارید عبارتند از:

پیش از شروع مخاطب خود را بشناسید

زمانی که می خواهید کار طراحی یک بروشور یا کاتالوگ را شروع نمایید، از مشتری و سفارش دهنده بپرسید که چرا آنها فکر می کنند به بروشور احتیاج دارند. آنها باید دقیقا اهداف خود را تعریف کنند. شما هم باید به اسم یک طراح خود را در موقعیت آنها قرار دهید و ببینید که آنها واقعا در پی چه هستند.

بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ کارت ویزیت در ایران کجاست ؟

برای مخاطب خود طراحی کنید

عملکرد یک کاتالوگ یا بروشور وابسته به چگونگی فروش آن است. کاتالوگ یا بروشور خود را متناسب با مشتری هدف خود طراحی کنید. اگر مخاطب شما جوان است یقینا باید سبک طراحی متفاوتی را برگزینید. اگر مخاطبان شما چند گروه را شامل می شوند، باید طرح تان به گونه ای باشد که سلایق تمامی آنان را پوشش دهد.

بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ تراکت در ایران کجاست ؟

لوگو مناسب انتخاب کنید

اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید، لوگو یکی از آیتم های اساسی و مهمی است که باید حتما به آن داشته باشید. لوگو یک شرکت نماد کسب و کار و منعکس کننده نوع فعالیت شماست. ارائه لوگو در آیتم ها و ابزار ارتباطی از جمله بروشور و کاتالوگ می تواند به اسم یک ابزار تبلیغاتی به یادماندنی نقش مهمی ایفا نماید.

بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ پوستر در ایران کجاست ؟

رنگ مجذوب کننده برگزینید

رنگ ها گویاترین و پرمعناترین عناصر هر طرح هستند. ممکن است چاپ طرح های رنگی گران باشد اما به کار بردن رنگ در طراحی بروشور ارزش این هزینه را دارد. با استفاده از رنگ بندی متنوع و مجذوب کننده خود را به گونه ای برجسته تر و چشمگیرتر در بروشور و کاتالوگ معرفی می کنید.

میانگین زمانی که یک فرد صرف نگاه کردن به یک بروشور یا کاتالوگ می نماید 7 ثانیه است، و این رنگ است که بیننده را ترغیب به توجه و صرف زمان بیشتر می نماید. بروشورهای زیادی روی میز مشتریان و کاربران شما وجود دارد که در این میان بروشور شما باید جلب توجه کند و بدرخشد. هیچ چیز به جز رنگ زیبا و مجذوب کننده به چشم نمی گوید به من نگاه کن!

بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ ساک دستی کاغذی در ایران کجاست ؟

عکس هایی بهره ببرید که کیفیت بالا دارند

تصاویر و عکس های محصولات یا خدمات محور اصلی کاتالوگ شما هستند. نباید فراموش کنید که باید تصاویر محصولات و خدماتی را به نمایش بگذارید که دارای ارزش بیشتری هستند.

عکس های فوق العاده تقاضا برای محصولات را بالا می برند و باعث افزایش فروش می شوند. اطمینان حاصل کنید که همه تصاویر شما در نور خوب گرفته شده اند و وضوح آنها برای چاپ مناسب است. ما وضوح dpi 300 به بالا را پیشنهاد می کنیم.

بروشور یا کاتالوگ خود را با متن ها و مطالب خسته کننده دچار خفگی نکنید. یکی از عناصری که یاری می نماید بروشور شما جلب توجه کند عکس ها و عناصر گرافیکی هستند که بینندگان را مجذوب و شیفته می کنند. بنابراین صرف هزینه های بالا برای تهیه یک عکس مناسب ارزش دارد.

به علاوه، عکس های گروه یا تیم حاضر در شرکت شما باید حتما در کاتالوگ گنجانده شود. شما می توانید عکس هایی از افراد تازه استخدام شده را هم به مجموعه اضافه کنید. شما با معرفی اعضای گروه تان می توانید به افراد خوش آمدگویی کنید. سعی کنید عکسی از دفتر کار یا شرکت خود در کاتالوگ قرار دهید.

سازماندهی و چیدمان فیزیکی دفتر کار شما بازتابی از کوشش شما و کارمندان تان است. یک محیط مرتب و منظم، مقدار نظم و ترتیب و حرفه ای بودن شرکت شما را به مصرف کنندگان نشان می دهد. البته این موارد تنها در طراحی کاتالوگ کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ جعبه مقوایی ایران کجاست ؟

متن را ویرایش کنید

سعی کنید ابتدای متن ها را با نقطه گذاری تعیین کنید و تا حد امکان پاراگراف ها را کوتاه و مختصر نمایید. این باعث می شود علاقه خواننده به خواندن مطالب بیشتر شود. بین خطوط فاصله مناسب ایجاد کنید تا بروشور مجذوب کننده تر و خواناتر باشد.

بعلاوه کلمات را زیاد به هم نچسبانید. اگر در بروشور یا کاتالوگ شما غلط املایی وجود داشته باشد، گرامر جملات ضعیف باشد، اشتباهی در طراحی و با ارائه اطلاعات اتفاق افتاده باشد، کار سخت و طاقت فرسای شما به هدر خواهد رفت.

از یک ویراستار بخواهید بروشور یا کاتالوگ شما را ویرایش کند تا هیچ گونه اشتباهی در متن و یا طرح آن وجود نداشته باشد. پس از آن آن را به چند فرد صادق نشان دهید تا نظر خود را راجع به آن اعلام کنند. با توجه به آن چه که گفته شد سه نکته در طراحی کاتالوگ و بروشور باید در نظر گرفته شود:

  • در آن از کمترین المان استفاده شود.
  • در کوتاه ترین زمان پیغام خود را منتقل کند.
  • بیشترین پیغام را انتقال دهد.
منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1779

به "چاپ بروشور: تقاوت بروشور و کاتالوگ؛ بروشور بهتر است یا کاتالوگ ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ بروشور: تقاوت بروشور و کاتالوگ؛ بروشور بهتر است یا کاتالوگ ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید