برنج با طعم فاضلاب

به گزارش سفر به کیش، فاطمه حافظی - دورود - خبرنگار: با بالا رفتن قیمت برنج، انگیزه و رغبت برای کشت این محصول در سراسر استان و حتی کشور افزایش یافته است.

برنج با طعم فاضلاب

همین موضوع باعث شده است بعضی افراد سودجو، خصوصا در شهرستان دورود، با استفاده از فاضلاب خام انسانی به کشت برنج اقدام نمایند. نبود نظارت های درست و به موقع در همان ابتدای کار، باعث شده است کشت برنجی که با فاضلاب آبیاری می گردد، مورد استقبال برنجکاران قرار بگیرد. اکنون، در صورتی که اقدام درست و به موقعی صورت نگیرد، این برنج های آلوده وارد بازار می گردد و در سبد غذایی مردم قرار می گیرد و امنیت غذایی و سلامت مردم را به خطر می اندازد.

  • نبود نظارت بر کشت برنج

یکی از شهروندان دورودی در این زمینه می گوید: مدتی است خبردار شده ایم که محصول برنج در این شهرستان با فاضلاب آبیاری می گردد و در این میان هیچ کدام از سازمان های ناظر تا الان از این موضوع آگاه نشده بودند. امین پیامنی بیان می نماید: متاسفانه سازمان های متولی سلامت و امنیت غذایی در شهرستان نظارت ضعیفی دارند و شاید بسیاری دیگر از محصولات هم با فاضلاب آبیاری شوند. کسی چه می داند؟ وی ادامه می دهد: اگر هم الان ورود فاضلاب به زمین های برنج مشاهده شده، به دلیل نزدیکی اراضی به محدوده مسکونی شهری بوده است. این شهروند تاکید می نماید: ضروری است مسئولان هرچه سریع تر به معدوم سازی این محصولات اقدام نمایند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

  • همه چیز از نبود تصفیه خانه، آب می خورد

شهروند دیگری اظهار می نماید: یکی از دلایل اصلی بروز این گونه مسائل و خطرات برای سلامتی مردم، نبود تصفیه خانه فاضلاب در دورود است که باعث شده افراد به خود اجازه دهند این گونه با سلامت مردم در جهت سودآوری خود بازی نمایند. سمیه رضایی می افزاید: مشکل اصلی ضعف نظارت اداره جهاد کشاورزی و مقصر اصلی و زمینه ساز بروز این اتفاقات شرکت آب و فاضلاب شهری است که طی این سال ها هنوز نتوانسته تصفیه خانه شهر را راه اندازی کند.

  • شناسایی اراضی آلوده به فاضلاب

در این میان، رئیس اداره جهاد کشاورزی دورود می گوید: سطح زیر کشت برنج در این شهرستان طی سال های اخیر افزایش بی رویه ای داشته است. محسن اکبری ادامه می دهد: در شهرستان دورود بخشی از اراضی به کشت برنج اختصاص پیدا نموده است و فاضلاب مناطق مسکونی بالادست وارد این زمین ها می گردد و محصول را آلوده می نماید. وی بیان می نماید: این موضوع با سایر ارگان های مرتبط مطرح شده است که بتوان به وسیله دستگاه قضایی به معدوم سازی محصولات آلوده اقدام کرد.

رئیس جهاد کشاورزی دورود در ادامه درباره سطح زیر کشت برنج در این شهرستان می گوید: دورود 3500 هکتار اراضی زیر کشت برنج دارد که در هر هکتار 3 تن برنج برداشت می گردد و حدود 50 میلیون تومان در هر هکتار برای کشاورز درآمد دارد. اکبری با بیان این که سطح زیر کشت برنج در این شهرستان به گونه ای است که 50 درصد برنج استان را فراوری می نماید، می افزاید: برای آبیاری مزارع برنج از منابع زیرزمینی استفاده می گردد و زمین هایی که با فاضلاب آبیاری می شوند، محدود هستند.

  • تهدید سلامت با محصولات آلوده به فاضلاب

رئیس شبکه بهداشت و درمان دورود نیز در این مورد می گوید: موادی که در فاضلاب وجود دارد، می تواند جذب گیاه و وارد چرخه غذایی انسان گردد. امین ثروتی اظهار می نماید: انگل ها، میکروب ها، مواد بیولوژیک و شیمیایی، فلزات سنگین مثل سرب و... می توانند وارد چرخه غذایی انسان شوند و طبیعی است که انسان با مصرف این مواد دچار بیماری های انگلی، روده ای و حتی سرطان گردد.

  • لزوم شناسایی و معرفی به محیط زیست

همچنین، جواد صالحیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان در مورد کشت برنج در دورود و آبیاری آن با فاضلاب می گوید: هر محصولی که با فاضلاب انسانی آبیاری می گردد، سازمان جهاد کشاورزی شهرستان موظف است آن را شناسایی و برای برخورد قانونی به محیط زیست معرفی کند.

  • برخورد قانونی با متخلفان

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این مورد اظهار می نماید: متاسفانه نه تنها در لرستان، بلکه در سراسر کشور این اتفاق رخ می دهد که اراضی زراعی با فاضلاب آبیاری می شوند. الهام برنا می افزاید: از ابتدای امسال تاکنون 20 تا 30 پرونده مرتبط با موضوع آلودگی محصولات با فاضلاب را به دادگاه معرفی نموده ایم. حتی چند مورد در شهرستان کوهدشت وجود داشت که با نصب دستگاه، فاضلاب به زمین های کشاورزی پمپاژ می شد که با دستور قضایی، این پمپ ها جمع آوری شدند. وی ادامه می دهد: برخورد با آبیاری اراضی با فاضلاب تنها در حیطه اختیارات محیط زیست نیست و خود جهاد کشاورزی نیز می تواند به امحای محصول آبیاری شده با فاضلاب به منظور جلوگیری از ورود آن به بازار اقدام کند.

  • لزوم بستن راه دسترسی کشاورز به فاضلاب

برنا می گوید: در مورد محصولاتی مثل سبزی و هندوانه که به صورت خام مصرف می شوند، محصولات آلوده به فاضلاب بلافاصله بعد از شناسایی معدوم می شوند. وی می افزاید: در مورد اراضی برنج دورود تا الان هیچ اطلاعی به محیط زیست داده نشده است، اما قطعا اقدامات لازم و برخوردهای قانونی برای از بین بردن محصول کشت شده و پاک سازی اراضی در دستور کار قرار می گیرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان می نماید: متاسفانه به دلیل نبود تصفیه خانه فاضلاب در شهرستان دورود همواره این مشکل وجود دارد و راه اندازی این تصفیه خانه باید اولویت اصلی متولیان باشد تا سلامت مردم به خطر نیفتد. این مسئول می افزاید: همچنین ضروری است راه های دسترسی کشاورز به فاضلاب از بین برود تا از آن فاضلاب برای آبیاری محصولات خود استفاده ننمایند. نبود شبکه فاضلاب و دسترسی کشاورز به آن باعث می گردد که چنین مسائلی به وجود بیاید.

  • آنالیز موضوع برنج های آلوده در کمیسیون امنیت غذایی دورود

سرپرست فرمانداری دورود می گوید: بخشی از زمین های کشاورزی در حوزه شهرستان و حتی به صورت غیرقانونی در محدوده شهری با فاضلاب کشت شده اند و این یک تهدید برای سلامت غذایی مردم است. فریبا بهاری در گفت وگو با خبرنگاران می افزاید: کمیسیون امنیت و سلامت غذایی شهرستان تشکیل و موارد این حوزه آنالیز شده است. وی ادامه می دهد: با توجه به گزارشی که شبکه بهداشت داده، موارد آنالیز و به حوزه قضایی ابلاغ شده است و امیدواریم دستگاه قضا تصمیم قاطعی در این زمینه بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 315

به "برنج با طعم فاضلاب" امتیاز دهید

1 کاربر به "برنج با طعم فاضلاب" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج با طعم فاضلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید