انتخاب ناظر با طعم تخلف، شوقی که منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات نشریات دانشگاهی شد!

به گزارش سفر به کیش، ماجرا از این قرار است که یک انتخابات ساده نشریات دانشگاه تهران در پیچیده ترین حالت ممکن خود قرار گرفته و به جای عمل به قانون نشریات، بر خلاف آن پیش رفته است.

انتخاب ناظر با طعم تخلف، شوقی که منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات نشریات دانشگاهی شد!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تمکن مالی برای ویزای دانشجویی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، هر سال همزمان با آغاز نیم سال دوم تحصیلی در دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم (طبق تبصره دوم ماده اول شیوه نامه انتخابات کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم) پروسه ثبت نام انتخابات نشریات در دانشگاه ها آغاز می گردد. به این ترتیب که با آغاز ترم تحصیلی جدید در نیم سال دوم فراخوان ثبت نام کاندید ها از میان مدیران مسئول نشریات دانشجویی برای حضور در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه توسط معاونت فرهنگی دانشگاه اعلام شده و هر دانشگاهی موظف است تا انتها اسفند ماه همان سال انتخابات را برگزار و نتیجه آن را به وزارت علوم اعلام کند.

سال جاری نیز به مانند هر ساله دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم موظف به برگزاری این انتخابات تا انتها اسفندماه هستند اما این فرآیند در دانشگاه های شهر تهران در حالی رخ داد که بعضی به جای آغاز فرآیند ثبت نام در ابتدای نیم سال دوم تحصیلی به انجام آن در اواخر نیم سال اول تحصیلی اقدام نموده و نص صریح شیوه نامه نشریات را زیر پا گذاشتند.

برای دریافت این موضوع که سال جاری فرایند انتخابات در دانشگاه ها چگونه پیش می رود با دو عضو شورای مرکزی وزارت علوم که طبق آراء بیشترین رأی دانشجویی برای نماینده شدن در این کمیته را داشتند، به تبادل نظر پرداختیم.

محمدرضا محمدی و میلاد مفاخری درباره این موضوع به خبرنگار خبرنگاران خبردادند که طبق قانون شیوه نامه نشریات ثبت نام کاندید های انتخابات نشریات وزارت علوم می بایست از ابتدای نیم سال دوم تحصیلی در هر دانشگاهی برگزار گردد؛ درحالیکه دانشگاه تهران تا کنون از جمله دانشگاه هایی است که ثبت نام خود را خلاف قانون شیوه نامه نشریات از اواخر نیم سال اول تحصیلی آغاز نموده است.

میلاد مفاخری در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران پیرامون این موضوع گفت: تاریخ 17 دی ماه به گزارش اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ فراخوان ثبت نام کاندیداتوری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران منتشر شد، این فراخوان در ترم اول تحصیلی منتشر شده است و دانشجویان در حال گذراندن امتحانات ترم اول بودند.

مفاخری گفت: دلیل غیر قانونی بودن فرآیند انتخابات دانشگاه تهران ثبت نام نکردن دانشجویان و مواردی از این دست نبوده است. بلکه طبق ماده 1 تبصره 2 شیوه نامه: ((تبصره 1 ـ. معاونت فرهنگی دانشگاهها) طبق تبصره یک ماده یک (موظفند هر سال انتخابات کمیته ناظر دانشگاه را در نیم سالتحصیلی دوم حداکثر تا انتها اسفند ماه با شرکت کلیه مدیران مسئول نشریات دانشگاهی فعال برگزار نمیاد.))که منطقا 17 دی ترم دوم تحصیلی دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه ها نمی باشد.

این عضو کمیته ناظر بر نشریات توضیح داد: در جلسه شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم مسئله آغاز زود هنگام انتخابات توسط دانشگاه تهران توسط اعضای دانشجویی و با نیت جلوگیری از ضایع شدن حق فعالان آن دانشگاه در حین برگزاری جلسه و خارج از دستور جلسه مطرح شد و به اتفاق آراء در جلسه همه به توافق رسیدند که آغاز انتخابات در دانشگاه تهران خلاف قانون نشریات بوده چرا که از ترم دوم آغاز نشده است.

بیشتر بخوانید:

اطلاعیه انتخابات نمایندگان مدیران مسئول در کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه تهران

وی ادامه داد: ترم دوم تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران طبق گفته غفاری معاونت فرهنگی وزارت علوم از پنجم بهمن ماه آغاز شده، این امر درحالی است که چند هفته قبل از پنجم بهمن ماه فرآیند انتخابات آغاز شده و تاریخ رای گیری هم 27 بهمن ماه قرار داده شده است. طبق آنچه در جلسه به صورت شفاهی مطرح شد و به اطلاع مدیر فرهنگی دانشگاه تهران هم رسید، آغاز فرآیند انتخابات دانشگاه تهران با این شرایط باطل اعلام شده، اما این موضوع هنوز تصویب نشده و ابلاغ نشده است.

با وجود اینکه خلاف قانون بودن برگزاری انتخابات در دانشگاه تهران طبق نص صریح قانون بر همگان آشکار شده است، اما دانشگاه تهران در این باره واکنشی نشان نداده و همچنان به تخلف خود ادامه می دهد و در آخرین اطلاعیه ای که برای انتخابات نشریات در تاریخ 21 بهمن ماه منتشر نموده است لیست نمایندگانی که خارج از تاریخ قانونی ثبت نام نموده اند را منتشر نموده است.

دانشگاه تهران که پیش از این هم پرچمدار تخلف در حوزه نشریات دانشجویی بوده است این بار نیز پرچم این تخطی را زمین نگذاشته و شاید به سبب دانشگاه تهران بودن خود قصد ندارد این پرچم را زمین بگذارد.

البته ناگفته نماند که دانشگاه تهران در این گونه تخطی های مسبوق به سابق است، همانطور که پیش از این نماینده این دانشگاه در کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم کامفیروزی با تقلب و زیرپا گذاشتن اخلاق سعی در نماینده شدن در وزارت علوم داشت و یا همانطور که تعداد نشریات فعال دانشگاه تهران به سیصد عدد هم شاید نرسد، اما در آمار آن را 500 نشریه فعال اعلام می نمایند و هنگام سهم گیری برای انتخابات با نشریاتی که شاید سالی یکبار هم چاپ نگردد، نماینده نشریات وارد پروسه رأی دهی می نمایند.

این بار هم اتفاق جدیدی رخ نداده، فقط دنباله دار بودن این تخطی های آشکار و زیرپا گذاشتن حقوق فعالین نشریات دانشجویی در دانشگاه های دیگر که به قانون پایبند بوده اند آدمی را به تعجب وا می دارد که چرا سلسله حمایت های وزارت علوم یا بهتر است بگوییم سلسله چشم پوشی های وزارت علوم از این رفتارهای غیرقانونی دانشگاه تهران به انتها نمی رسد؟ و آقایان معاونت فرهنگی وزارت علوم تا کی می خواهند روی حق پا بگذارند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 770

به "انتخاب ناظر با طعم تخلف، شوقی که منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات نشریات دانشگاهی شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب ناظر با طعم تخلف، شوقی که منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات نشریات دانشگاهی شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید