کاربرد و مزایای دستگاه فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان چیست؟

به گزارش سفر به کیش، در این مقاله ریچارد رومانو، فرزند فرانک رومانو، متخصص برجسته چاپ در جهان، که به نظر می رسد رفته رفته پا، جای پای پدر می گذارد. برخی از کارهای چاپی منحصر به فرد را با دستگاه های فلت بد یا چاپگر جوهر افشان تخت، چاپ شده اند، معرفی می کند. در این مقاله مصور، علاوه بر معرفی کار چاپ شده، جزئیات هر کار و نوع ماشینی که عملیات چاپ را انجام داده هم توضیح داده شده است.

کاربرد و مزایای دستگاه فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان چیست؟

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید دستگاه فلت بد

کاربرد دستگاه های فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان چیست؟

چاپ روی شیشه، آکریلیک، سنگ، موم زنبور عسل، چاپگرهای یووی تخت طی سالها تحولات و تغییرات فراوانی را از سر گذرانده اند. گستره کاربرد آنها و موادی که می توانند روی آن چاپ کنند تنوع و افزایش فراوانی پیدا کرده است. تنها محدودیت این چاپگرها نیروی تخیل و خلاقیت طراحان آنها است. در این گالری عکس من برخی از پروژه های چاپی را که کاربران با استفاده از چاپگر تخت یووی انجام داده اند، به نمایش گذاشته ام. امیدوارم ایده هایی که در این گالری عکس مطرح می شود، بتواند الهام بخش طراحان در ارائه کاربردهای خلاق برای مشتریانشان باشد. معمولا چالش عمده برای طراحان آگاه کردن مشتریان است درباره آنچه میتوان چاپ کرد.

بیشتر بخوانید : چاپ فرمت عریض Wide Format چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چاپ روی شیشه بوسیله چاپگر افی ویوتک H 1625 LED

مشتریان شرکتی Moon Shadow Glas در شهرسندی، استان اورگان آمریکا معمولا معماران طراحان، پیمانکاران سازندگان کشور آمریکا هستند این شرکت با استفاده از یک چاپگر افی ویوتک H 1625 LED به طور مستقیم روی شیشه چاپ کرد. و دکورهای دیواری را برای باشگاه ورزشی Mariota Sports و Performace Center در دانشگاه اورگان چاپ کرده است این باشگاه از برجسته ترین و مهمترین مراکز ورزشی آمریکاست.

بیشتر بخوانید : دستگاه چاپ سالونت و اکوسالونت چیستند و چه تفاوتی با هم دارند ؟

چاپ دیوار نقش بوسیله دستگاه های فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان

شرکت Moon Shadow Glass دیوار نقشهایی (Murals) را به طور مستقیم روی شیشه به صورت پشت و رو چاپ کرده است. این دکورها برای باغ وحش اورگان به مناسبت نمایش Elephant Land (سرزمین فیلها) چاپ و تولید شده است.

بیشتر بخوانید : چاپ لاتکس یا لیتکس (Latex) چیست و کاربرد و مزیت های آن چه هستند ؟

چاپ روی کیف بوسیله دستگاه چاپگر تخت میماکی

سطح این کیف با استفاده از یک چاپگر تخت میماکی مدل MKII 6042 - UJF و با مرکب 170 - LUS چاپ شده است. لانه زنبوری های مشکی با استفاده از مرکب شفاف و تصویر زنبور هم با استفاده از مرکب آستری براق چاپ شده است.

بیشتر بخوانید : چاپ فرمت عریض Wide Format چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چاپ روی جواهرات بوسیله چاپگر میماکی

از چاپگرهای تخت برای چاپ روی جواهرات هم می توان استفاده کرد. برای چاپ روی جواهرات از چاپگر میماکی مدل UJF - 6042 MKI و مرکب های 100 LH استفاده شده است. برای چاپ این کار ابتدا طرح اصلی از طریق یک مرکب آستری که چسبندگی بالایی دارد، چاپ شده و سپس فویل های رنگی را روی کار نشانده است. سپس روی فویل بار دیگر عملیات چاپ انجام شده است. به همین علت رنگ های چاپ نشده جلوهای متالیک پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید : چاپ جوهر افشان چیست ؟ کاربرد پرینترهای جوهر افشان در کجاست؟

چاپ روی سنگ بوسیله چاپگر تخت یووی رولند

دیوید کرسلی از شرکت Sign lt Now در شهر ویکتور در استان آیداهو با استفاده از یک چاپگر تخت یووی رولند مدل LEJ640FT UV طرح های زیبا روی سنگهای از جنس عقیق ویشم چاپ کرده است. چاپ روی سنگ هایی که شکلهای نامتعارف و ناموزون دارند چالش فراوانی برای چاپکاران ایجاد می کند. جانمایی دقیق آنها روی بستر چاپگر معمولا کاری سخت است.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز چاپ دیجیتال ایران کجاست؟

بسته بندی مهم ترین کاربرد را چاپگرهای تخت

بسته بندی مهم ترین کاربرد را چاپگرهای تخت است به ویژه برای تیراژهای اندک، و بسته بندی های لاکچری و سفارشی شرکت Madovar Packagine در شهر مونترال کانادا چاپ جعبه های لاکچری برای هدایای تبلیغاتی، تولید و چاپ می کند. متخصصان این شرکت روی جعبه ها معمولا یک سطح لمینیت که لمس آن بسیار خوشایند است، می نشانند. اغلب جعبه ها از طریق یک چاپگر میماکی مدل 2513-200 JFX چاپ شده است.

بیشتر بخوانید : بهترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

چاپ تابلویی در هتل بوسیله دستگاه های فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان

شرکت سوئیسی Swiss Q Print از سازندگان چاپگرهای جوهر افشان تخت با کیفیت بالا هر ساله رقابت هایی تحت نام چالش خلاق (Creative Challenge) برگزار می کند. در تازه ترین دوره این رقابت ها شرکت Schiller System که مقر آن در شهر اویرندورف اتریش است پیروز شد جایزه اول این رقابت ها را، از آن خود کند، نام اثر چاپی این شرکت Reception Bikes است که در حقیقت تابلویی است برای یک هتل. در چاپ این کار از جلوه هایی چون حکاکی و چاپ برجسته استفاده شده است. برای چاپ این تابلو از چاپگر Impala ساخت شرکت Swiss Q Print استفاده شده است..

بیشتر بخوانید : بهترین کارگاه چاپ سیلک ایران کجاست؟{معرفی 10 چاپخانه سفارش چاپ سیلک اسکرین تهران}

مجسمه سازی و چاپ روی موم زنبور عسل بوسیله دستگاه های فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان

یکی دیگر از برندگان جوایز Creative Challenge شرکت Laumont Photographics در لانگ آیلند نیویورک بود. این اثر که نام آن Mlembrane (غشا) است، در حقیقت ترکیبی است از مجسمه سازی و چاپ روی موم زنبور عسل.

بیشتر بخوانید : تکنولوژی چاپ DI {مشخصات+قیمت+مزیت ها و معایب}

چاپ کارهای هنری بوسیله دستگاه های فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان

در دهه 90 میلادی هنر دیجیتال یکی از اولین کاربردهای چاپگرهای تخت دیجیتال بود. این چاپگرها به هنرمندان آزادی عمل می داد تا هر آنچه را در تخیل دارند به واقعیت تبدیل کنند. یکی از آثاری که در نمایشگاه Das ziel در هامبورگ در معرض دید عموم قرار گرفت. این کار ار شرکت Alpha sign که مقر آن در سوئیس است، طراحی و چاپ کرده است. ابعاد کار 100×70 سانتی متر است که روی چوب از طریق چایگر Oryx شرکت Swiss Q Print چاپ شده است.

بیشتر بخوانید : سال 2021 فروش و عرضه چه ساک دستی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است؟

چاپ های خاص و ویژه روی اجسام کوچک بوسیله دستگاه های فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان

چاپ های خاص و ویژه به ویژه روی اجسام کوچک را می توان با استفاده از چاپگرهای تخت یووی رو نیمکتی (benchtop) انجام داد. بطری آب از طریق یک چاپگر تخت میماکی مدل UJF-6042 چاپ شده است. این چاپگر دارای اپشنی است که کباب kebab)) نام دارد و با استفاده از آن می توان روی سطوح اجسام گرد و استوانه ای چاپ کرد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1751

به "کاربرد و مزایای دستگاه فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد و مزایای دستگاه فلت بد یا چاپ تخت جوهرافشان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید