افت قیمت گوجه فرنگی در فصل برداشت، کشاورزان منتظر حمایت دولت هستند

به گزارش سفر به کیش، مشخص تعرفه صادرات برای گوجه فرنگی باعث شده تا بازار فروش محصول دچار کسادی شده و در این شرایط، بسیاری از کشاورزان با مشکلاتی برای فروش تولیدات خود روبرو باشند.

افت قیمت گوجه فرنگی در فصل برداشت، کشاورزان منتظر حمایت دولت هستند

استان بوشهر به عنوان قطب فراوری گوجه فرنگی به ویژه گوجه فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می گردد و در روزهایی که سرما مانع از فراوری گوجه فرنگی در دیگر نقاط کشور می گردد، استان بوشهر انبوهی از این محصول را فراوری می نماید.

سالانه بیش از 600 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در این استان فراوری می گردد که بخشی از این محصول در داخل استان مصرف می گردد، بخش برای تأمین احتیاج دیگر نقاط کشور ارسال می گردد و بخشی از این محصول نیز به خارج از کشور صادر می گردد.

صادرات این محصول یک مزیت بسیار مهم برای گوجه کاران محسوب می گردد و بسیاری از کشاورزان با توجه به مزیت های صادراتی وارد عرصه کاشت گوجه فرنگی می شوند.

کشاورزان با وجود افزایش چشمگیر هزینه های فراوری از جمله تأمین بذر، نشا، کود، سم، آبیاری، نیروی انسانی و… همه توان و سرمایه خود را در این مسیر به کار می گیرند تا بتوانند درآمدی کسب نمایند ولی بعضی قوانین و مصوبات باعث تغییر در معادلات می گردد.

معین تعرفه صادرات برای گوجه فرنگی باعث شده تا بازار فروش محصول دچار کسادی شده و در این شرایط بسیاری از کشاورزان با مسائلی برای فروش فراوریات خود روبرو باشند.

یکی از کشاورزان استان بوشهر گفت: عدم توجه مسئولان به مسائل کشاورزان می تواند باعث ضرر و زیان شدید کشاورزان گردد و انتظار می رود حمایت ها به صورت ویژه ای در دستور کار قرار گیرد.

تعرفه سنگینی برای صادرات این محصول معین شده و تجار تمایلی برای صادرات این محصول پرهزینه ندارند و همین موضوع باعث بر هم خوردن تعادل بازار می گردد. احمد حیدری که سال ها است در عرصه فراوری گوجه فرنگی مشغول به فعالیت است با ابراز نگرانی از شرایط بازار گوجه فرنگی در فصل برداشت بیان نمود: معین تعرفه برای صادرات گوجه فرنگی باعث افت شدید قیمت شده است.

وی توضیح داد: وقتی که دولت یک تعرفه سنگین را برای صادرات این محصول معین نموده است، تجار تمایلی برای صادرات این محصول پرهزینه نخواهند داشت و همین موضوع باعث بر هم خوردن تعادل بازار می گردد.

این کشاورز خواهان ورود دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع شد و ادامه داد: دولت باید همین امروز وارد عرصه حمایت از کشاورز گردد و ضمن جدیت در خرید تضمینی این محصول، نرخ خرید تضمینی را بالا ببرد.

یکی دیگر از کشاورزان استان بوشهر نیز گفت: متأسفانه برنامه ریزی دقیقی برای ورود گوجه فرنگی به بازار نشده است و انتظار می رود مدیریت بهتری در زمان عرضه این محصول در بازار را ببینیم.

مراد بنافی خواهان خرید تضمینی گوجه فرنگی به وسیله دولت شد و ادامه داد: در صورتی که خرید تضمینی در دستور کار دولت قرار گیرد، کشاورزان می توانند هزینه های خود را تأمین نمایند.

وی افزود: اگر مسئولان حمایت کافی را از کشاورزان نداشته باشند، ضرر هنگفتی نصیب آنها می گردد و در سال های بعد هم قادر به فراوری نخواهند بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: استان بوشهر از قطب های فراوری گوجه فرنگی است که در نقاط مختلف استان کشاورزان مشغول فعالیت در این عرصه هستند.

غلامحسین کرمی با اشاره به پیگیری مستمر جهت برطرف مسائل گوجه کاران استان بوشهر گفت: طی تماس تلفنی امروز با وزیر جهاد کشاورزی خواهان اقدام سریع در ارائه راه حل و برطرف مشکل فروش محصول گوجه فرنگی کشاورزان استان بوشهر شدیم.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی برای برطرف این مشکل با هماهنگی انجام شده روز شنبه رئیس سازمان تعاونی روستایی کشور را به استان اعزام تا تصمیمات لازم و سریع به صورت میدانی در منطقه انجام و تا برطرف مشکل ایشان در استان مستقر خواهند بود.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده با وزیر جهاد کشاورزی خرید محصول کشاورزان از طرف سازمان تعاون روستایی می بایست در خود مزرعه انجام گردد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ارتباط مستمری با کشاورزان و بعلاوه وزیر و دیگر مسئولان حوزه کشاورزی در سطح ملی و استانی داریم.

ابراهیم رضایی افزود: به همراه اعضای مجمع نمایندگان استان بوشهر با وزیر جهاد کشاورزی ملاقات کردیم و مسائل و مسائل کشاورزان را مطرح و خواهان تسریع در حل مسائل و مسائل کشاورزان شدیم.

وی بیان نمود: امروز نیز مجدداً به صورت تلفنی با ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی مسائل و مسائل را مطرح کردیم و خواهان افزایش نرخ خرید تضمینی محصول کشاورزان و بعلاوه افزایش نرخ خرید تضمینی گوجه فرنگی داشتیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده وزیر کشاورزی برای پیگیری مستمر مسائل و مسائل کشاورزان فراورینماینده گوجه فرنگی گفت: انتظار این است که با رسیدگی فوری به این موضوع، زحمات کشاورزان به هدر نرود.

وی حذف تعرفه صادرات را بسیار مهم خواند و بیان نمود: در روزهای برداشت گوجه فرنگی، وضع تعرفه بر روی صادرات این محصول موجب کاهش شدید قیمت آن شده است و اگر به همین روال ادامه یابد، با ورشکستگی فراگیر کشاورزان روبرو خواهیم بود.

در کنار حمایتی که انتظار می رود مسئولان از فراورینمایندگان حوزه کشاورزی داشته باشند، معین الگوی کشت که در آن نوع محصول و اندازه فراوری تعیین باشد، از ضروریات است.

انتظار می رود ضمن معین الگوی کشت، خرید قراردادی محصولات نیز جدی تر دنبال گردد تا کشاورزان بدانند چه محصولی را با چه اندازه و کیفیتی باید فراوری نمایند و با چه قیمتی از آنها خریداری می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

خبرنگاران بوشهر بوشهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2160

به "افت قیمت گوجه فرنگی در فصل برداشت، کشاورزان منتظر حمایت دولت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت قیمت گوجه فرنگی در فصل برداشت، کشاورزان منتظر حمایت دولت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید