آب شرب روستاهای جنوب با یک دستگاه ایرانی تامین می گردد

به گزارش سفر به کیش، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تامین آب آشامیدنی روستاهای جنوب کشور با اتکاء به اقدامات فناورانه و دانش بنیان در حال گسترش است. روستای بهشتی در شهرستان شوش یکی از این روستاها است. مردم روستا از داشتن آب شیرین مناسب برخوردار نبودند تا اینکه سامانه الکترودیالیز نمک طعام در این روستا نصب شد.

آب شرب روستاهای جنوب با یک دستگاه ایرانی تامین می گردد

حال آب آشامیدنی شیرین با این فناوری در خود روستا تامین می گردد. این اقدام با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد. این سامانه با هدف فراوری آب شرب مطلوب با برخورداری از شاخص کیفی بالا نصب و راه اندازی شد و در ادامه به زودی چند روستای دیگر با نصب این سامانه، آب آشامیدنی خواهند داشت.

الکترودیالیز نوعی فرایند جداسازی غشایی است که منجر به انتقال یون ها از طریق اختلاف پتانسیل الکتریکی و در نهایت تصفیه آب می گردد. مهم ترین کاربرد آن در صنعت تصفیه آب، شیرین سازی آب های شور است.

بهاره کاویانی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: با توجه به مسائل کم آبی که جهانی است، تصمیم به توسعه این روش با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در کشور گرفتیم. یک ویژگی این روش فراوری بسیار کم پساب است. همچنین هزینه های بهره برداری کمی نیز دارد. پس این سامانه را با توجه به احتیاج بومی سازی کردیم.

وی ادامه داد: این سامانه برای جداسازی یون های آلاینده مانند نیترات هم کاربرد دارد. آب های جنوب کشور در حال شور شدن است، این سامانه علاوه بر شوری مشکل کدورت را نیز برطرف می نماید.

وی ادامه داد: به زودی در رود زرد و سایر روستاهای شهرستان از رامهرمز این سامانه نصب می گردد تا مسائل روستاییان برای تامین آب آشامیدنی شیرین برطرف گردد. دستگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته می گردد و سپس آب آشامیدنی سالم با مشارکت مردم به فروش می رسد که این اقدام اشتغالزایی برای مردم روستا هم به همراه دارد. حتی توزیع آب نیز با یاری مردم محلی انجام می گردد. انتخاب دستگاه و ظرفیت آن با توجه به جمعیت روستا انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 672

به "آب شرب روستاهای جنوب با یک دستگاه ایرانی تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب شرب روستاهای جنوب با یک دستگاه ایرانی تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید