یبوست دارید؟ سبزی بخورید

به گزارش سفر به کیش، یبوست یکی از شایع ترین شکایات گوارشی است. طبق تعریف، یبوست عبارت است از اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته که به طور معمول مدفوع سفت و خشک و همراه با ناراحتی هنگام دفع است و در بعضی موارد همراه با احساس پری و سنگینی است.

یبوست دارید؟ سبزی بخورید

یبوست دارید؟ سبزی بخورید

نویسنده:

تبادل نظر با دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران

یکی از مسائل شایع دستگاه گوارش، یبوست است. هر انسانی در طول زندگی خود دست کم یک بار این مشکل را تجربه می نماید. بنابراین توصیه می کنیم تبادل نظری ما با دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه متخصصان داخلی ایران را بخوانید تا با این مشکل و راه های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

تعریف متخصصان داخلی از یبوست چیست؟

یبوست یکی از شایع ترین شکایات گوارشی است. طبق تعریف، یبوست عبارت است از اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته که به طور معمول مدفوع سفت و خشک و همراه با ناراحتی هنگام دفع است و در بعضی موارد همراه با احساس پری و سنگینی است.

بعضی تصور می نمایند اگر روزی یک بار اجابت مزاج نداشته باشند، غیرطبیعی است. نظر شما چیست؟

تصور غلطی است زیرا تعداد دفعات اجابت مزاج در هر فرد بسته به مقدار و نوع مواد غذایی مصرفی و مقدار فعالیت فرق دارد. مطالعات نشان داده که هر انسانی در طول زندگی خود یبوست را به نوعی تجربه می نماید ولی اغلب این موارد گذرا و قابل چشم پوشی است.

نقش رژیم غذایی در یبوست چیست؟

برای جلوگیری از ایجاد یبوست، باید از غذاهایی که فیبر بالایی دارند مانند سبزی ها، میوه ها و غلات بیشتر استفاده کرد. مصرف غذاهای فیبردار سبب می گردد که مدفوع حجیم و نرم گردد اما باید توجه داشت که افزایش مصرف غذاهای فیبردار باید به آهستگی صورت گیرد تا بدن به آنها عادت کند، در غیر این صورت فرد دچار نفخ شکم و دل پیچه خواهد شد. بعلاوه حتی الامکان باید از غذاهایی که فیبر اندک دارند مانند بستنی، پنیر، گوشت، چیپس و سیب زمینی سرخ نموده، پیتزا، غذاهای کنسروی و غذاهای چرب مانند آبگوشت و کله پاچه پرهیز کرد.

مقدار مصرف آب و مایعات چه تاثیری در یبوست دارد؟

متاسفانه بسیاری از مواقع ما به علت مسائل کاری فراموش می کنیم که به مقدار کافی آب مصرف کنیم و این موضوع سبب خشکی دستگاه گوارش و در نتیجه خشکی و سفتی مدفوع می گردد. یکی از توصیه های مهم برای مبارزه با یبوست، مصرف مایعات به خصوص آب یا آب میوه ها به مقدار کافی است.

مصرف روزانه حداقل سه لیتر مایعات برای مبارزه با یبوست بسیار مفید است. توجه کنید که در این راستا از مایعات کافئین دار مانند قهوه، نوشابه و چای پررنگ یا نوشابه های الکلی باید جدا پرهیز گردد زیرا سبب خشکی دستگاه گوارش و اثر معکوس می شوند.

بعضی افراد می گویند با تحرک و ورزش کردن، یبوست شان رفع می گردد. نظر شما چیست؟

تحرک کافی یکی از کارهای بسیار مفید برای مبارزه با یبوست است. البته نیازی نیست که حتما ورزشکار باشید بلکه روزانه حداقل 20 تا 30 دقیقه پیاده روی که تداوم داشته باشد، بسیار موثر خواهد بود.

آیا در مورد شیوه اجابت مزاج نیز توصیه ای دارید؟

صرف وقت کافی برای اجابت مزاج از نکات بسیار مهم است. بیشتر مواقع به علت شتاب و عجله به زمان اجابت مزاج توجه و دقت کافی نمی گردد که این یکی از علل مهم بروز یبوست است. بنابراین توصیه می گردد که حتما ساعت معینی از روز به اجابت مزاج اختصاص داده گردد و در هنگام اجابت مزاج نیز این عمل را با حوصله انجام داد. حتی اگر فرد در ساعت فوق احساس اجابت مزاج ندارد حتما برای اجابت مزاج به دست شویی مراجعه کند. نکته مهم دیگر این است که هرگز نباید احساس اجابت مزاج را تنها به علت دوری از منزل یا کار داشتن نادیده گرفت.

بعضی از افراد برای رهایی از یبوست به داروهای ملین یا داروهای گیاهی روی می آورند. آیا این رفتار می تواند آثار سویی داشته باشد؟

باید از مصرف هر نوع ملین چه گیاهی و چه دارویی بدون تجویز پزشک پرهیز کرد. با اینکه مصرف کوتاه مدت ملین ها برای مبارزه با یبوست لازم است، مصرف بی رویه آنها می تواند مسائلی را به همراه داشته باشد. بعضی از مردم تصور می نمایند که مصرف ملین های گیاهی بی ضرر است در صورتی که همواره چنین نیست و می تواند مسائل زیادی را به همراه داشته باشد.

از طرفی، بعضی داروها سبب یبوست می شوند. برای مثال بعضی داروهای قلبی، قرص ادالات، قرص کلسیم، داروهای کدئین دار، شربت های آنتی اسید، قرص آهن و داروهای ضد افسردگی از جمله داروهایی هستند که می توانند سبب یبوست شوند.

آیا یبوست فقط مختص سالمندان است؟

هر فردی می تواند به یبوست مبتلا گردد به طوری که می توان ادعا کرد هر انسانی در طول زندگی خود حداقل یک بار یبوست و مسائل آن را تجربه نموده است. یک نکته را نیز اضافه کنم که بسیاری از افراد فکر می نمایند که یبوست دارند اما در واقع یبوست ندارند. بعلاوه به موضوع مهم دیگری اشاره می کنم که افراد باید مقدار مصرف فیبر غذایی و مایعات را افزایش دهند. انجام فعالیت های ورزشی و توجه و صرف زمان کافی برای اجابت مزاج در اغلب موارد موجب مرتفع شدن یبوست می شوند و در نهایت توصیه می کنم که در صورت مرتفع نشدن یبوست با راهکارهایی که اشاره شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2084

به "یبوست دارید؟ سبزی بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یبوست دارید؟ سبزی بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید