گچ و گچ پزی تا پل هفتصدساله، آن روی سکه روستای گچسر

به گزارش سفر به کیش، اهالی روستای گچسر کرج، وجه تسمیه آن را به معادن گچ اطراف آن نسبت می دهند.

گچ و گچ پزی تا پل هفتصدساله، آن روی سکه روستای گچسر

حسن شاهمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: گچسر از روستاهای دهستان آسارا در فاصله 30 کیلومتری آسارا و 79 کیلومتری کرج در حاشیه جاده کرج-چالوس واقع شده است و وجه تسمیه آن را اهالی به معادن گچ اطراف آن نسبت می دهند.

او با بیان این که جمعیت روستا بسیار اندک و تنها حدود 20 تا 30 خانوار است که گویش آن ها به لهجه مازندرانی است، افزود: طبیعت سرد و کوهستانی منطقه سبب شده است پیشه اهالی این روستا باغداری و تولید صیفی جات باشد .

شاهمحمدی گفت: گچسر از امکانات رفاهی اولیه نسبتاً خوبی برخوردار است و علاوه بر آن هتل گچسر که در واقع کاخی به جا مانده از دوران پهلوی است، پذیرای مسافران و گردشگران است.

او افزود: چشم اندازهای کوهستانی و باغ های فراوان میوه، غار زیبای یخ مراد در پنج و نیم کیلومتری غرب روستا، پل سنگی آهنین راه در 2 کیلومتری میدان روستا کنار رودخانه، کوره های آهک و گچ پزی اطراف گچسر و بالاخره باغ بسیار زیبای لاله ها در فصل بهار از دیدنی های این روستا محسوب می شود.

این البرز پژوه گفت: قدمت پل سنگی آهنین راه با معماری ویژه خود به دوره ایلخانی می رسد که احتمالا در دوره صفوی نیز بازسازی شده است.

او افزود: کوره های گچ پزی در فاصله 3 کیلومتری جنوب گچسر قرار دارند و قدمت این کوره ها به دوره قاجاریه منسوب شده است.

د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1224

به "گچ و گچ پزی تا پل هفتصدساله، آن روی سکه روستای گچسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گچ و گچ پزی تا پل هفتصدساله، آن روی سکه روستای گچسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید