چرا مردم محتواهای کم ارزش اینترنتی را بیشتر از محتواهای خوب دوست دارند؟ (در مقام عمل و نه حرف!)

به گزارش سفر به کیش، مسئله عادت کردن کاربران اینترنت به محتوای کم ارزش و گریزان بودن از مطالب جدی، طولانی یا استدلالی چندین دلیل روانشناسی، اجتماعی و فناورانه دارد. این پدیده ریشه در نحوه کارکرد مغز انسان در مواجهه با اطلاعات سریع و سطحی، ساختار رسانه های دیجیتال و الگوریتم های شبکه های اجتماعی دارد. در ادامه به چند عامل مهم که باعث این نوع رفتار می گردد می پردازیم.

چرا مردم محتواهای کم ارزش اینترنتی را بیشتر از محتواهای خوب دوست دارند؟ (در مقام عمل و نه حرف!)

1. الگوریتم ها و محتوای کوتاه

یکی از دلایل اصلی این پدیده، طراحی الگوریتم های شبکه های اجتماعی است که برای افزایش مدت زمان تعامل کاربران با پلتفرم ها بهینه شده اند. این الگوریتم ها به محتوایی که بیشتر توجه کاربران را جلب می نماید و سریع تر پاسخ احساسی ایجاد می نماید، اولویت می دهند. اخبار سلبریتی ها، حواشی سیاسی و محتوای سطحی به دلیل مجذوب کنندهیت لحظه ای و سطحی بودن بیشتر به کاربر نمایش داده می گردد. بر خلاف محتوای جدی یا تحلیلی که احتیاجمند تمرکز و زمان بیشتری است، این نوع مطالب به سرعت قابل هضم هستند و با ایجاد لذت فوری و کوتاه مدت، باعث می شوند کاربران به تکرار این رفتار عادت نمایند.

2. اقتصاد توجه

در دنیای دیجیتال، جلب توجه کاربران، یک فاکتور مالی مهم است و رقابت شدیدی برای جلب توجه کاربران وجود دارد. از آنجایی که مغز انسان به صورت طبیعی به سمت پاداش های سریع و دسترسی فوری به اطلاعات متمایل است، محتوای سطحی و مجذوب کننده با تحریک این مکانیزم مغزی به سرعت باعث می گردد که افراد به آن عادت نمایند. محتوای طولانی یا استدلالی که احتیاج به تفکر عمیق دارد، برخلاف این نوع مطالب، نتایج فوری ارائه نمی دهد و ممکن است برای بسیاری از کاربران به خصوص در شرایط پرمشغله روزمره، مجذوب کنندهیت خود را از دست بدهد. بنابراین فراورینماینده های محتوا هم یاد می گیرند که مطلب سطحی فراوری نمایند.

3. خستگی شناختی

مطالعات نشان داده اند که مصرف محتوای طولانی و استدلالی، احتیاج به تمرکز و کوشش ذهنی بیشتری دارد که مغز انسان، به خصوص در شرایط پراسترس و با وجود حجم زیاد اطلاعات روزانه، کمتر تمایل به انجام آن دارد. خستگی شناختی و فشار روانی ناشی از اطلاعات بیش از حد (information overload) باعث می گردد که کاربران به سمت محتوای ساده و آسان راهنمایی شوند. اخبار فوری و مطالب کم ارزش به دلیل سادگی و قابلیت دسترسی سریع، به سرعت به انتخاب های اول تبدیل می شوند.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

4. احتیاج به تعلق اجتماعی و مقبولیت

در شبکه های اجتماعی، کاربران در پی جلب توجه و تعامل هستند. از آنجا که بسیاری از محتوای سطحی مانند اخبار سلبریتی ها یا درگیری های سیاسی بحث برانگیز به سرعت به وسیله دیگران لایک و به اشتراک گذاشته می گردد، کاربران به صورت ناخودآگاه به سمت این نوع مطالب کشیده می شوند تا احساس تعلق به گروهی خاص یا جامعه داشته باشند. در مقابل، محتوای عمیق یا طولانی ممکن است مجذوب کنندهیت کمتری برای تبادل اجتماعی داشته باشد و افراد را از جریان اصلی دور نگه دارد.

5. اثر تایید و اطلاعات تاییدنماینده

مغز انسان تمایل دارد در پی اطلاعاتی بگردد که دیدگاه های موجود او را تایید می نمایند. محتوای سطحی و اخباری که اغلب ساده سازی شده و به گونه ای طراحی شده اند که سریعاً احساسی را برانگیزند، باعث تقویت این نوع از تایید شناختی می شوند. این نوع اخبار و محتوا به کاربران اجازه می دهد بدون احتیاج به کوشش برای درک مطالب پیچیده، احساس رضایت داشته باشند. این در حالی است که محتوای جدی و تحلیلی ممکن است به چالش کشیدن باورهای موجود منجر گردد که برای بسیاری از افراد ناراحت نماینده است.

6. مصرف نماینده های منفعل

اینترنت باعث شده است که بسیاری از کاربران به مصرف نمایندگان منفعل محتوا تبدیل شوند. به این معنی که بیشتر از آن که در پی تفکر و تحلیل باشند، فقط اطلاعاتی را که سریع و آسان در دسترس است، می بلعند. این امر به مرور زمان باعث کاهش علاقه به مطالعه و تفکر عمیق می گردد و کاربر به جای آنکه در پی کشف و درک دنیا به وسیله محتوای جدی باشد، در پی تفریح های سریع و سطحی می رود.

7. سرعت زندگی دیجیتال

سرعت بالای زندگی دیجیتال و حجم زیاد محتوای فراوری شده، باعث می گردد که افراد نتوانند زمان کافی برای پردازش محتوای پیچیده اختصاص دهند. به دلیل کمبود زمان و فشار روانی، کاربران به مصرف محتوای کوتاه و سطحی روی می آورند که احتیاج به زمان و انرژی کمتری برای درک دارد.

به نظر شما با روندی که طی می کنیم، آینده محتوا به جه صورت درخواهد آمد؟

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 مهر 1403 بروزرسانی: 25 مهر 1403 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2334

به "چرا مردم محتواهای کم ارزش اینترنتی را بیشتر از محتواهای خوب دوست دارند؟ (در مقام عمل و نه حرف!)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم محتواهای کم ارزش اینترنتی را بیشتر از محتواهای خوب دوست دارند؟ (در مقام عمل و نه حرف!)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید