پنج گام برای سلامت روان

به گزارش سفر به کیش، شواهد علمی نشان می دهند 5 گام برای بهبود سلامت روان وجود دارد. اگر آن ها را امتحان کنید احساس شادی بیشتری خواهید کرد و احساس مثبت تری نسبت به زندگی خواهید داشت.

پنج گام برای سلامت روان

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

شواهد علمی نشان می دهند 5 گام برای بهبود سلامت روان وجود دارد. اگر آن ها را امتحان کنید احساس شادی بیشتری خواهید کرد و احساس مثبت تری نسبت به زندگی خواهید داشت.

سلامت روان شما حائز اهمیت است. بعضی از بیماری های روحی مانند اضطراب و افسردگی بسیار شایع هستند. اگر شما مبتلا به چنین بیماری هایی هستید باید درمان مناسب دریافت کنید.

چرا سلامت روان مهم است؟ اول اینکه، همه ما می خواهیم احساس خوبی نسبت به خود و دنیا اطرافمان داشته باشیم، و از زندگی خویش بیشترین استفاده را بکنیم.

شواهدی هم وجود دارند حاکی از این که سلامت روانی برای سلامت جسم هم بسیار مهم است، و می تواند به ما یاری کند به اهدافی که برای خود تنظیم نموده ایم دست پیدا کنیم.

سلامت روان چیست؟

هنگامی که ما در خصوص سلامت روان صحبت می کنیم، منظورمان تنها شادی نیست. بهتر است به یاد داشته باشیم که سلامت عمومی هم فکر و هم بدن را در برمی گیرد ، می دانیم که سلامت جسم و روان بسیار به هم مرتبط هستند.

مطمئناً، احساس شادی بخشی از سلامت روانی است؛ اما تمام آن نیست. یک نوع عمیق تر از سلامت روانی هم وجود دارد که در خصوص انتخاب شیوه زندگی ایست که برای شما و دیگران مناسب باشد.

احساس قناعت، لذت بردن، تعامل با دنیا، عزت نفس و اعتمادبه نفس همه بخش هایی از سلامت روان هستند. روابط خوب، که برای شما و کسانی که در اطراف شما هستند شادی را به همراه می آورند هم جزء سلامت روان محسوب می شوند.

البته داشتن سلامت روان به این معنا نیست که شما هرگز با احساسات و یا موقعیت های سخت رو به رو نشوید؛ بلکه به آن معنا است که شما احساس کنید انعطاف پذیری لازم را برای کنار آمدن با شرایط سخت دارید.

سلامت روانی می تواند اشکال مختلف بسیاری داشته باشد، اما تعریف مفید آن می تواند داشتن احساس خوب و عملکرد مناسب باشد.

سلامت روان و جامعه

در طول 50 سال گذشته، مردم انگلیس ثروتمندتر شده اند، با این وجود شواهد حاکی از آن است که سلامت روانی و شادی آن ها افزایش و بهبودی نیافته است. این مسئله نشان می دهد که بسیاری از چیزهایی که اغلب فکر می کنیم سلامت روانی ما را بهبود خواهند بخشد - مانند املاک و دارایی های بیشتر، داشتن پول بیشتر برای خرج کردن و یا رفتن به تعطیلات گران قیمت - خود به خود به صورت پایدار احساس ما را در خصوص خود و زندگی مان بهبود نمی دهند.

پیغام روشن است: زمان آن فرا رسیده است که در دیدگاه خود نسبت به سلامت روان تنونظر کنید.

شواهد و سلامت روان

در طول 20 سال گذشته، شواهد نوی در خصوص آنچه واقعاً باعث بهبود پایدار سلامت روانی می گردد، به دست آمده است. بعضی از این شواهد از مطالعات مشاهده ای برآمده اند که در آن ها دانشمندان رفتار و سلامت بخش های خاصی از جمعیت را مورد آنالیز قرار داده اند؛ شواهد دیگر از آزمایش هایی برآمده اند که در آن دانشمندان یک گروه از مردم را در نظر گرفته اند و از آن ها درخواست نموده اند که رفتار خود را تغییر دهند و یا در یک درمان یا برنامه (مثلاً یک برنامه ورزشی) شرکت نمایند، و سپس سلامت روانشان مورد ارزیابی قرار گیرد.

برای به دست آوردن شواهد در خصوص سلامت روان، دانشمندان باید راه هایی برای میزان گیری آن پیدا نمایند. آن ها اغلب، سلامت روان را با استفاده از پرسیدن سؤالاتی از افراد در خصوص احساسشان در خصوص خود، زندگی شان و دنیا اطرافشان میزان گیری می نمایند.

به یاد داشته باشید که هیچ کس به شما سلامت روان را نخواهد بخشید. این خود شما هستید که باید برای آن اقدام کنید.

پنج گام برای رسیدن به برای سلامت روان

شواهد حاکی از آن است که برای بهبود سلامت روان 5 اقدام را می توان انجام داد. اگر شما با فکری باز آن ها را انجام دهید به زودی نتایج مثبت آنها را مشاهده خواهید کرد.

ارتباط برقرار کنید- با افرادی که در اطراف شما هستند ارتباط برقراری کنید: خانواده خود، دوستان، همکاران و همسایگان. برای توسعه این روابط زمان اختصاص دهید.

ورزش کنید - لازم نیست حتماً به باشگاه های ورزشی بروید. می توانید پیاده روی کنید، یوگا کار کنید، به دوچرخه سواری بروید و یا فوتبال بازی کنید. فعالیتی را پیدا کنید که از انجام آن لذت ببرید و آن را در زندگی خود جای دهید.

یادگیری را ادامه دهید - یادگیری مهارت های نو می تواند به شما احساس موفقیت و اعتمادبه نفس ببخشد. بنابراین می توانید برای کلاس های آشپزی ثبت نام کنید، آغاز به یادگیری یک ساز موسیقی کنید، یک زبان نو بیاموزید و یا یاد بگیرید که چطور می توانید دوچرخه خود را تعمیر کنید.

به دیگران هدیه بدهید - حتی کوچک ترین عمل هم می تواند ارزشمند باشد؛یک لبخند، یک کلمه تشکرآمیز و یا قدری محبت می تواند به شما و دیگران انرژی ببخشد. بعلاوه می توانید در فعالیت های داوطلبانه شرکت کنید. این کارها می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد و به شما یاری کند شبکه های اجتماعی و دوستی خویش را توسعه دهید.

توجه کنید - از لحظه حال آگاه باشید، از احساسات خود، افکارتان، بدنتان و دنیا اطرافتان آگاه باشید. بعضی این کار را توجه آگاهانه به حال می نامند، که می تواند شیوه زندگی شما را به شکلی مثبت تغییر دهد و شما را برای مواجهه با چالش های زندگی آماده کند.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1826

به "پنج گام برای سلامت روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج گام برای سلامت روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید