ویروسی که زندگی همه را مختل کرد، چه باید کرد؟

به گزارش سفر به کیش، دیگر همه نامش را شنیده و شهرتش را می شناسند. اگر چه هنوز بعضی از افراد آن را جدی نگرفته اند اما در کارش جدی است.

ویروسی که زندگی همه را مختل کرد، چه باید کرد؟

به گزارش از ، نامش کروناست. می گویند قدیمی است، اما حالا نمونه جدیدش انسان ها را دچار مشکل نموده است.شیوع ویروس کرونا (Coronavirus) جدید با نام nCov-2019 در تاریخ 31 دسامبر 2019 برای نخستین بار در ووهان چین گزارش شد و پس از آن به بعضی کشور های دیگر راه یافت.

این روز ها تب کرونا ویروس در کشور ما نیز بالا گرفته است. بعضی از هموطنان به این بیماری مبتلا شده و تعدادی نیز قربانی آن شده اند.

نخستین جلسه برای آنالیز شرایط ویروس کرونا در استان بوشهر شنبه سوم اسفند در استانداری برگزار گردید تا تصمیم ها برای پیشگیری از این ویروس گرفته گردد.در این جلسه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به عنوان متولی تصمیم گیری ها در این خصوص معرفی گردید.در همان جلسه به دستور استاندار قرار شد رویداد ها و برنامه های مختلف که محل تجمع عده ای است، تعطیل گردد.

مدارس هم که شنبه در روز بعد از انتخابات تعطیل بودند از یکشنبه تا آخر هفته نیز برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل شدند. بعد از آن هم دانشگاه ها را تعطیل کردند.خیابان ها و کوچه ها با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، روز های خلوتی را تجربه می نمایند. وقتی قدم در خیابان های شهر می گذارید بیشتر مردمی را می بینید که با ماسک و دستکش در حال عبور هستند.

برای اینکه بدانیم مردم چقدر با کرونا و راه های پیشگیری از آن آشنا هستند به نقاط مختلف شهر بوشهر سر زدیم.

مردی سالخورده ای که گویا به مطالبی که این روزها در مورد این ویروس از رسانه های مختلف منتشر شده خوب توجه نموده است، گفت: در مرحله اول باید در ملاقات ها دست ندهیم، روبوسی نکنیم، دست های خود را مرتب با آب و صابون بشوییم و سعی کنیم به جا های شلوغ نرویم.

خانمی جوان هم در پاسخ به ما اعلام کرد: مردم نباید در اجتماعات شرکت نمایند، باید از ماسک و دستکش استفاده نمایند و دست های خود را با آب و صابون به طور مرتب بشویند.

مردی جوان هم معتقد بود تقویت سیستم ایمنی بدن از همه موارد مهم تر است، می گوید: نباید به خود استرس وارد کنیم، زیرا استرس ضعف سیستم ایمنی بدن ما را به همراه دارد.

این جوان به شوخی های اجرا شده با کرونا در فضای مجازی هم اشاره نمود و اضافه نمود: شوخی با این ویروس زیاد است، اما خطر شیوع و ابتلا به ویروس کرونا را باید جدی بگیریم.

کودکی هم از والدینش یاد گرفته بود که نباید به سطوح آلوده دست زد، با توجه به آموزش هایی که به شکل های مختلف ارائه شده، می گردد گفت: همه مردم راه های پیشگیری از ابتلا به این ویروس را می دانستند، اما از کمبود ماسک، دستکش، الکل و مایع ضدعفونی نماینده گلایه داشتند.

پس از اعلام خبر درباره ورود ویروس کرونا به کشور، مردم به سمت خرید ماسک و مواد ضدعفونی رفتند تا از خطر این ویروس در امان بمانند.

اما این روز ها اگر به داروخانه ها بروید اولین چیزی که بر روی در آنها می بینید اطلاعیه تمام شدن مواد ضدعفونی نماینده، ماسک و دستکش است.

مردی میانسال که ماسکی ساده بر روی دهان و بینی خود دارد، با گلایه از نبود ماسک در داروخانه ها، گفت: این ماسک را سه روز است که استفاده می کنم در صورتی که می گویند این ماسک ها تنها برای چند ساعت کاربرد دارد.

مردی سالخورده دیگری در یکی از داروخانه ها پس از اینکه شنید داروخانه ماسک ندارد، گفت: خودم، همسرم و پسرم بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی و تنفسی داریم و از همه بیشتر خطر ابتلا به ویروس کرونا ما را تهدید می نماید، اما همه داروخانه های شهر را به دنبال ماسک، ژل ضدعفونی نماینده دست و الکل گشته ام، اما هنوز هیچ یک را پیدا ننموده ام.

مرد جوانی هم حرف این پدر نگران را تکرار کرد و گفت: به همه داروخانه ها سر زده ام، اما هنوز یک ماسک هم نتوانسته ام پیدا کنم.

بعضی از مراجعه نمایندگان به داروخانه ها می گفتند ماسک، دستکش، ژل شستشو، ژل ضد عفونی نماینده و الکل حتی با قیمتی چند برابر هم، دیگر یافت نمی گردد.

برای پیگیری کمبود ماسک به داروخانه ها رفتیم، مسئولان داروخانه ها گفتند: مراجعه مردم برای خرید این اقلام از پنجشنبه هفته پیش چند برابر شده و با کمبودماسک، مواد ضدعفونی نماینده، الکل و دستکش روبه روشده ایم.

آنان مطرح کردند: هر میزان از این اقلام را داشتیم در اختیار مردم گذاشتیم و طبق قانون نمی توانیم خودمان این اقلام را بخریم و باید منتظر توزیع باشیم.

مسئولان داروخانه ها گفتند درخواست داده اند که این محصولات را برایشان تهیه نمایند، اما زمان توزیع را نمی دانند.

در حالی که مسئولان مدارس و مراکز آموزشی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تعطیل نموده اند، بعضی افراد از این تعطیلی برای سفر به استان بوشهر و استفاده از هوای بهاری این استان استفاده نموده اند!

این موضوع باعث نگرانی بعضی شهروندان استان شده است. به ویژه اینکه بعضی مسافران از استان های درگیر با کرونا به این استان آمده اند.

در نزدیکی ساحل بوشهر با مردی صحبت می کنیم که مسافر است و چادر برپا نموده او می گوید: اگر می دانست کرونا مدارس را تعطیل می نماید فرزندانش را هم با خود به بوشهر می آورد!

در حالی که همه به دنبال ماسک هستند، معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، می گوید استفاده از ماسک برای همه ضروری نیست و تنها سه دسته از افراد هستند که حتما باید از ماسک استفاده نمایند.

به گفته دکتر محمد مهدی خواجه ئیان، دسته اولی که باید ماسک استفاده نمایند، کسانی هستند که سرما خورده اند که نباید ذرات تنفسی آنها از دهان و بینی به افراد دیگر منتقل گردد یا کسانی که بیماری های زمینه ای مانند آسم و مسائل ریوی دارند که باید مراقب باشند ترشحات افراد بیمار به آنها منتقل نگردد.

او اضافه نمود: دسته دوم، افرادی هستند که در تماس نزدیک با فرد بیمار هستند و یا از آنها مراقبت می نمایند و دسته سوم، کادر پزشکی هستند که در تماس نزدیک و مستقیم با بیمار هستند.

این پزشک تاکید نمود: احتیاج نیست که همه مردم از ماسک استفاده نمایند، زیرا که این ویروس از راه تماس با فرد آلوده منتقل می گردد.

دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: مسئولان وزارت بهداشت درتلاشند اقلام بهداشتی مورد احتیاج مردم به دستشان برسد و سازمان تعزیرات و وزارت صنعت، معدن وتجارت هم بازار را کنترل می نمایند.

کشمیری ادامه داد: احتیاجی که در کشور برای استفاده از اقلامی مانند ماسک و ژل های ضدعفونی نماینده به وجود آمده، احتیاج کاذب است و به همین علت تقاضا نسبت به عرضه ای که وجود داشته بالا رفته و تعادل بازار نسبت به قبل بهم خورده است.

او تاکید نمود: استفاده از ماسک برای همه ضروری نیست پس کسانی که به ماسک احتیاج ندارند به داروخانه ها برای خرید ماسک مراجعه ننمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با درخواست از مردم برای حضور نیافتن در تجمعات، اضافه نمود: تعطیلی مدارس، لغو جشنواره ها، نمایشگاه ها و برنامه های فرهنگی و ورزشی به منزله جلوگیری از شیوع ویروس کروناست پس از مردم می خواهیم در خانه بمانند و مسافرت نروند.

کشمیری بهترین راه مقابله با ویروس کرونا را حفظ آرامش و رعایت بیشتر بهداشت فردی مطرح کرد و گفت: موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه است و استفاده از ژل فقط مربوط به زمانی است که صابون در دسترس نباشد.

سعید کشمیری،رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد: تا به امروز پنج مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر تشخیص داده شده است.

او توضیح داد: بیمار قبلی مبتلا شده به کرونا بعد از در دوره یک هفته ای درمان امروز آدینه از بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر مرخص و تحت قرنطینه خانگی نهاده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: برای بیمارانی که قرنطینه خانگی می شوند به خانواده های آنان قبل از ترخیص آموزش های لازم ارائه می گردد.

کشمیری اضافه نمود: از دو بیمار جدیدی که آزمایش آن ها امروز مثبت اعلام شده است، یکی از بیماران فردی 35 ساله اهل مازندران است که خانواده وی نیز ساکن مازندران هستند، بهبودیافته و از بیمارستان مرخص و با توصیه های لازم به مازندران برگشته است.

او گفت: فرد دیگر 61 ساله اهل تهران و شاغل عسلویه بوده که به محض ورود به عسلویه به خاطر تب و علائم بلافاصله تشخیص داده شد و به بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر برای مراقبت و درمان منتقل شد و در حال حاضر نیز حال عمومی وی مساعد است.

ویروس کرونا زندگی همه مردم کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری درمان ندارد و تنها راه مقابله با آن پیشگیری است.

حالا وقت آن رسیده که شعار پیشگیری بهتر از درمان است را عملی کنیم و با حفظ آرامش کرونا را شکست دهیم.

خاطره خواجگانی

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 856

به "ویروسی که زندگی همه را مختل کرد، چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروسی که زندگی همه را مختل کرد، چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید