وضع نگران کننده کم بارشی در پاییز؛ خشکسالی تداوم دارد

به گزارش سفر به کیش، تهران (پانا) - کاهش بارندگی در سال آبی گذشته به سال آبی تازه رسیده و طبقه گفته های رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، بارش های پاییزی دیرتر از حد معمول شروع می گردد.

وضع نگران کننده کم بارشی در پاییز؛ خشکسالی تداوم دارد

خشکسالی شدید، وقوع سیل های ناگهانی و بارش های عجیب در بعضی منطقه ها گرمسیر نشانه های تغییرات آب و هوایی است که نه فقط در کشور ایران، بلکه در سراسر دنیا مشاهده شده است. پیش نویس گزارش سازمان ملل متحد در تابستان امسال هم نشان داد هشدارها جدی تر از آن است که تا به امروز مطرح می شده و این تغییر اقلیم، آینده کشورها را در معرض تهدید قرار داده است. ایران هم از این قائده مستنثنی نیست و طبق پیش بینی 2 مرکزMeteo France و NCEP، شرایط بارش ها در فصل پاییز در بیشتر منطقه ها ایران کمتر از میانگین بلندمدت پیش بینی شده و این کاهش برای نیمه غربی کشور چشمگیر است که نگران کننده خواهد بود. علاوه بر آن در بیشتر منطقه ها کشور میانه دمای فصل پاییز هم نسبت به میانه بلندمدت افزایش می یابد و در بعضی منطقه ها، افزایش دما بیش از یک درجه سانتی گراد خواهد بود.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت وگو با پانا درباره شرایط بارشی طی پاییز امسال اظهار کرد: میزان بارندگی ها طی سال آبی گذشته مهرماه سال 99 منتهی به اول مهر ماه امسال کاهش چشمگیری داشت و در سال آبی گذشته 4/143 میلی متر بارندگی در کشور صورت گرفت که نسبت به بارش میانه کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: در نقشه های پیش بینی به جز در نوار شمالی کشور، طی دو تا سه هفته نخست مهرماه هیچ بارشی در کشور نخواهیم داشت و این به علت دیر شروع شدن بارندگی ها در سال آبی تازه است که دیرتر شروع می گردد.

وی تاکید نمود: مدل های هواشناسی بین المللی نشان می دهد که مهر و آبان کم بارشی خواهیم داشت و کاهش بارندگی به احتمال قوی کمتر از حد نرمال در دهه های اخیر است.

وظیفه با بیان اینکه بارش ها در فصل پاییز امسال کمتر از حد نرمال خواهد بود، گفت: تداوم کم بارشی می تواند تنش آبی و مشکل تامین آب شرب برای بعضی شهرها و روستاها را حادتر کند زیرا کم بارشی سال آبی گذشته به ویژه در جنوب غرب و غرب کشور مسائل زیادی را برای دبی رودخانه ها و آب پشت سدها ایجاد کرد و هنوز هم مخازن سدها با کسری روبرو هستند.

وی یادآور شد: بارش های تابستانه درصد کمی از بارش های سالانه را تشکیل می دهد اما با توجه به بارش های محدود تابستان و تداوم کم بارشی در فصول پاییز، در فصل زمستان و بهار خسارت قابل توجهی به جامعه کشاورزی وارد خواهد شد. از طرفی در 10 سال آبی گذشته حتی یک بار هم ترسالی نداشتیم و منابع آب های زیرزمینی و آب های پشت سدها به شدت افت نموده است و شرایط کم بارشی های پاییزی این شرایط را تشدید خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1804

به "وضع نگران کننده کم بارشی در پاییز؛ خشکسالی تداوم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضع نگران کننده کم بارشی در پاییز؛ خشکسالی تداوم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید