واگذاری غارهای دستکند بینه لر مشگین شهر به بخش خصوصی

به گزارش سفر به کیش، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهارکرد: غارهای دست کند مجموعه باستانی بینه لر در مشگین شهر محل استقرار اولیه انسان ها بوده است.

واگذاری غارهای دستکند بینه لر مشگین شهر به بخش خصوصی

وی هدف از واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی را معرفی هر چه بیشتر و بهتر این غارها دانست و اعلام کرد: در کنار این اقدام، فراهم سازی زمینه برای رونق بازدید از این غارها از جمله اهداف این واگذاری است.

او ادامه داد: این غارها به صورت به هم پیوسته بوده و در بعضی بخش ها به صورت دوطبقه و سه طبقه هستند که در گذر زمان تخریب شده که احیا و فراهم سازی زمینه برای معرفی و بازدید از این مجموعه از جمله برنامه هاست.

فلاحی غارهای بیله لر را یکی از مهم ترین آثار باستانی استان و از جاذبه های مهم تاریخی شهرستان مشگین شهر دانست و گفت: این شاهکارهای معماری و پناهگاه های دستکند بشری مربوط به استقرار انسان های اولیه به نحوی شایسته معرفی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی گامی مهم در راستای ایجاد رونق در غارهای تاریخی بینه لر و جذب گردشگران به این منطقه است.

غارهای بینه لر مشگین شهر در چهار کیلومتری دهکده اونار و 500 متری روستایی به نام بینه لر روستای اونار قرار دارند.

شهرستان مشگین شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی بولاغ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد، کهنه قلعه، چند حمام قدیمی است.

ایرنا نوشت، ده ها اثر باستانی و هم سایت تاریخی شهر یئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1696

به "واگذاری غارهای دستکند بینه لر مشگین شهر به بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری غارهای دستکند بینه لر مشگین شهر به بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید