نسبت به پارسال 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در فراوری مواد دارویی داشتیم

به گزارش سفر به کیش، مهم ترین هدف و تفاوت نمایشگاه فارمکس 2020 با سایر رویداد های مشابه این حوزه، ملاقات رودرروی صاحبان دانش فنی فراوری مواد موثره دارویی و مواد شیمیایی وابسته مثل مواد واسطه با مصرف کنندگان و آن هایی که تمایل به سرمایه گذاری دارند است و إن شاءألله نتیجه نمایشگاه منجر به انعقاد قرارداد های متعدد نقل و انتقال دانش فنی گردد.

نسبت به پارسال 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در فراوری مواد دارویی داشتیم

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مهندس اختراعی رئیس نمایشگاه بین المللی فارمکس 2020 در مورد راه چاره های اجرایی جهت بسترسازی جابجایی دانش فنی گفت: در داخل کشور دو گروه متفاوت در حوزه صاحبان دانش فنی وجود دارد. گروه اول، نهاد های تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که سال هاست روی فراوری مواد شیمیایی و مواد دارویی کار می کنند، مانند شرکت های دانش بنیان و شرکت های شتاب دهنده و ...، که همگی جهت حضور در این نمایشگاه ابراز علاقه نموده اند.

گروه دوم، شرکت های فراوریکننده هستند. در حال حاضر برای بسیاری از فراوریکننده های داخلی، تعداد اقلامی که در لیست دارویی شان وجود دارد، بیشتر از ظرفیت فراوریی شان می باشد، چراکه تا همین چند ماه پیش، بخش عمده ای از بازار دارویی کشور در اختیار واردکننده های دارو قرار داشت. وارد کنندگان در دو محور داروی تحت لیسانس و دارو های سفارشی که در خارج از کشور فراوری و وارد می شد، بازار را در دست گرفته بودند، اما اخیراً که با تدابیر خوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو، از بسیاری از واردات بی مورد، به حد قابل توجهی جلوگیری شده است، ظرفیت شرکت های داروسازی و کارخانجات فراوریکننده مواد موثره و بسته بندی عملاً بین 30 تا 40 درصد در هر محصول افزایش پیدا نموده است.

مهندس اختراعی با اشاره به اینکه عمده شرکت های فراوریکننده مواد موثره ما چند منظوره هستند و اقلام متعددی را فراوری می کنند، ادامه داد:

وقتی که ظرفیت همه اقلام همزمان بالا می رود، طبیعتاً امکان فراوری همه این مواد در بلندمدت وجود نخواهد داشت؛ بنابراین فراوریکننده ها با دسته بندی محصولات، بعضی از اقلام که نزدیک تر به خانواده محصولات شان است یا از لحاظ مالی و فنی بیشتر به آن احاطه دارند، نگه می دارند و فراوری سایر اقلام را به اجبار کنار می گذارند. در چنین شرایطی، چه فرصتی بهتر از یک نمایشگاه تخصصی مانند فارمکس 2020 که فراوریکنندگان دانش فنی فراوری اقلام کنار گذاشته شده را به صورت مدت دار یا نقدی در اختیار سایر سرمایه گذارانی بگذارند که تازه وارد بازار شده اند یا تعداد مولکول های فراوریی کمتر از ظرفیت فراوری خود دارند.

این گروه در واقع گروه دوم صاحبان دانش فنی هستند که تجربیات خوبی دارند، منابع را به خوبی می شناسند، سال ها تجربه فراوری دارند و خیلی راحت می توانند نرم افزار را منتقل کنند و حتی نیرو های انسانی را در جابجایی، آموزش دهند. پس ما در حوزه دانش فنی در این نمایشگاه دستمان پر خواهد بود.

در حوزه مقابل هم بایستی ان شاءالله تا زمان نمایشگاه تمام علاقمندان را به وسیله نشریات، روابط عمومی، سایت ها و ... آگاه نماییم تا بتوانند با حضور در نمایشگاه، از فرصت ایجاد شده برای ملاقات مستقیم با صاحبان دانش فنی بهره ببرند.

وی همچنین در حوزه صاحبان دانش فنی خارجی گفت:

به حمدلله مدت زیادی است روش انتقال دانش فنی ثبت و معرفی شده است. در حال حاضر فراوریکنندگان کشور های مهم ماده اولیه ساز جهان، یعنی هند و چین، در قبال در اختیار گذاشتن دانش فنی فراوری، قرارداد های supply agreement می بندند و برای مدت معین و محدود، مواد واسطه یا میانی و مواد پایه را با قیمت بین المللی در اختیار فراوریکننده ها می گذارند. در این نمایشگاه راستا برای این گروه از صاحبان دانش فنی نیز باز شده است و در حال دعوت از آنان جهت حضور در این نمایشگاه هستیم.

سعی می کنیم تا یک ماه قبل از نمایشگاه، فهرستی از مولکول های داخلی و خارجی آماده جهت انتقال دانش فنی را منتشر نماییم و امیدواریم در این نمایشگاه بتوانیم به عنوان یک واسطه در انتقال دانش فنی، موفقیت های بزرگی را کسب نماییم.

رئیس سندیکای فراوریکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در مورد اقدامات اجرا شده در حوزه تأثیر نمایشگاه فارمکس بر تکمیل زنجیره تأمین گفت:

سندیکای فراوریکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی فارغ از نمایشگاه فارمکس 2020، اقدامات دیگری در حوزه تکمیل زنجیره تأمین در دست اجرا دارد، از جمله می توان به چاپ و نشر کتاب تبدیل مواد پایه به واسطه دارویی اشاره نمود که در آن روش های فراوری و مطالعات مالی فراوری مولکول های جدید در حوزه مواد واسطه ارائه می گردد. امیدواریم این کتاب در نمایشگاه فارمکس 2020 رونمایی گردد.

همچنین تسهیلات بانکی با همکاری بانک های کارآفرین و پارسیان در اختیار فراوریکننده ها قرار گرفته است و هفته آینده نیز با مسئولین وزارت صمت جلساتی برگزار خواهد شد که بتوانیم بخش عمده ای از تسهیلات تبصره 18 را در امسال برای فراوریکننده ها اخذ نماییم.

برآورد ما این است که در امسال بیش از 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در حوزه فراوری مواد موثره دارویی افزون بر مقادیر سال گذشته ایجاد خواهد شد.

مولکول های جدید زیادی در شرف فراوری داریم که فعالیت های اصلی تکمیل زنجیره تأمین در این بخش خواهد بود. امیدوارم نمایشگاه فرصتی باشد برای اینکه در حوزه نقل و انتقال دانش فنی جهت تسهیل و تسریع رسیدن به مراحل خودکفایی نتایج خوبی داشته باشد.

مهندس اختراعی در مورد حضور کشور های خارجی در نمایشگاه بین المللی فارمکس 2020 توضیح داد:

نمایشگاه فارمکس فرصت بسیار ایده آلی برای فراوریکنندگان مواد موثره دارویی خارجی است که می توانند با یاری به فراوریکننده های ایرانی در انتقال دانش فنی محصولات خود، روی کل بازار ایران حساب باز کنند و آن ها این مورد را به خوبی درک نموده اند. در نمایشگاه ایران فارما که توسط سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی در امسال برگزار گردید، حضور کمپانی های خارجی واقعاً دیدنی بود و کار بزرگی انجام شد که باید به دست اندرکاران آن تبریک بگوییم.

به نظر بنده نمایشگاه فارمکس 2020 برای تأمین کننده های مواد موثره دارویی یک فرصت طلایی و ویژه خواهد بود چراکه کسب همه بازار برای آن ها کار ساده ای نیست، ولی اگر به فراوریکننده ایرانی به صورت مشارکت در ساخت، یاری کنند و تکنولوژی را منتقل کنند، تقریباً می توانند همه بازار مواد پایه و مواد میانی آن مولکول را بگیرند.

روش لانچ کردن دانش فنی بدون انتقال پول بر اساس جبران در خرید مواد میانی و مواد پایه از فراوریکننده خارجی است.

البته این مرحله ای از خودکفایی است و مرحله بعد در واقع فراوری مواد پایه و مواد میانی است و همانطور که پیش تر گفته شد، برنامه های ویژه ای در این حوزه هم در حال اجراست.

در مجموع، حضور در نمایشگاه فارمکس 2020 برای شرکت های خارجی از رفتن سراغ تک تک مصرف کننده ها که گاهی ممکن است مشتری های کمی هم داشته باشند، بهتر است. اگر با یک شریک ایرانی قرارداد انتقال دانش فنی رو ببندند و آن مولکول در ایران فراوری گردد، معمولاً همه احتیاج کشور توسط آن شرکت تأمین خواهد شد. در حقیقت، شرکت خارجی با شریک ایرانی قرارداد می بندد که همه بازار کشور را، با توجه به حمایت هایی که دولت از فراوریکننده های داخلی می کند، خواهد داشت.

در زمینه انتقال دانش فنی تاکنون با 4 گروه خارجی مذاکراتی اجرا شده است و در روز های پیش رو نیز با 9 شرکت خارجی بزرگ دیگر مذاکراتی انجام خواهد شد. مطمئن هستم همه این موارد نتیجه بخش خواهد بود و دست ما را در مورد حضور دارندگان دانش فنی در نمایشگاه فارمکس 2020 بازتر خواهد نمود.

رئیس نمایشگاه بین المللی فارمکس 2020 در انتها با تأکید بر الزام همدلی و برطرف اختلافات بین تأمین کنندگان و مصرف کنندگان مواد موثره دارویی در داخل کشور گفت:

در سال گذشته کماکان شاهد هجوم کالا های خارجی رقیب در بازار داخلی بودیم، اما در امسال بسیاری از شرکت هایی که از خارج مواد موثره، بسته بندی و یا کالای آماده را وارد می کردند مجبور به تأمین احتیاج خود از فراوریکننده های داخلی شدند که البته در این زمینه مباحثی در مورد پروتکل های پرداخت وجه و مسائل کمی و کیفی مطرح می گردد.

در زمینه کیفیت محصولات به دلیل وجود نظارت ها و استاندارد های بین المللی، می توان گفت: تقریباً همه محصولات ایرانی از لحاظ کیفی مسئله ای ندارند، اما در حوزه ورود یک تأمین کننده جدید، همچنان مشکلاتی وجود دارد؛ بنابراین احتیاجمندی به مذاکره بین تأمین کننده و مصرف کننده اجتناب ناپذیر است.

امیدواریم نمایشگاه فارمکس فرصت خوبی باشد تا با حضور سندیکا های دارو های انسانی و مواد موثره دارویی، اگر همیتی در این زمینه ضروری است بین این دو گروه مصرف کننده و تأمین کننده مواد موثره دارویی صورت بگیرد و اگر اختلافاتی وجود دارد آرام آرام به تعامل منجر گردد تا رضایت طرفین از این کسب و کار داخلی برای داخلی (B2B) و افزایش توان فراوری ملی، بیشتر گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 478

به "نسبت به پارسال 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در فراوری مواد دارویی داشتیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسبت به پارسال 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در فراوری مواد دارویی داشتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید