مکان های دیدنی و توریستی چهارمحال و بختیاری

به گزارش سفر به کیش، بام ایران کجاست؟ در این مطلب مکان های توریستی و دیدنی استان چهارمحال و بختیاری در شهرهای شهرکرد، بروجن، سامان، کوهرنگ، لردگان و... معرفی می شوند.

مکان های دیدنی و توریستی چهارمحال و بختیاری

لذت بخشترین تجربه سفر را با مسافرت تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

چهارمحال و بختیاری منطقه ­ای کوهستانی است و قسمت عمده­ ایاز وسعت آن را کوه ها و تپه­ ها در بر گرفته ­اند. زرد کوه از مرتفع ­ترین نقاط منطقه،همواره برف پوش است که با 4536 متر ارتفاع محصور در برف­ های دائمی و سرچشمهاصلی دو رودخانه بزرگ ایران یعنیزاینده­ رودو کارون می­ باشد.

منطقه چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع آب و هوائی نواحی هم ­جوار،وسعت ناهمواری ها و تغییرات بسیار شدید ارتفاع، از شرایط اقلیمی گوناگون و متنوعی برخورداراست. قسمت­ هایی از استان دارای اقلیمی بسیار مرطوب، خنک با زمستان ­های نیمه سرد وقسمت­ هایی از اقلیم نیمه مرطوب با زمستان ­های نیمه سرد تا معتدل برخوردار است.

ارتفاعات برف گیر استان منشاء چشمه ­های جوشان و سر چشمهجویبارها و رودهای دائمی بسیار است. از به هم پیوستن این روان آب­ ها، رودخانه ­هایمتعددی پدید آمده که سر شاخه­ های پر آب­ ترین رودهای کشور یعنی زاینده رود و کارونهستند.

این استان بالغ بر یکصد جاذبه سیاحتی و توریستی شناخته شدهدارد که در ادامه به معروف ترین این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

پل زمانخان سامان

پل زمانخان در 20کیلومتری شهرکرد و در مجاورت شهرستان سامان بر روی رودخانه زاینده رود به­ دست یکیاز روسای عشایر بنام زمانخان به صورت دو دهنه هشت متری احداث شده است. این بنادو بار، یکی در سال 1022 (ه-ق) توسط کارگزاران صفوی و بار دوم در سال 1322(ه-ق) به­ دست حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالیتعمیر و مرمت شد.

سنگ نوشته ­های مشروطیت (پیر غار)

پیر غار در 35 کیلومتری شهرکرد و در نزدیکی شهر فارسان واقعاست. در این محل، چشمه ­های آب از داخل سنگ ­ها در جریان است. در این منطقه بر رویقسمتی از صخره­ ها سنگ نوشته هایی وجود دارد که حاکی از نقش بختیاری­ ها در انقلابمشروطه می­ باشد. پیرغار از امکانات استراحت و اطراق خوبی برخوردار است.

امامزاده حمزه علی بروجن

این امامزاده در 35 کیلومتری بروجن در بالای تپه ­ای مرتفعقرار گرفته و در اطراف آن دشتی وسیع دامن گسترده است. به مناسبت موقعیت طبیعی و آبو هوا دیگر جاذبه های پیرامون آن همه ساله هزاران نفر از داخل و خارج استان به اینمحل می ­آیند و با برپائی چادر، چندر روزی در آنجا اقامت می­ نمایند. بازارچه، کمپینگ،مرغزار وسیع و سایر امکانات رفاهی در محل وجود دارد.

خانه ستوده

بنایی که امروزهبه نام خانه ستوده خوانده می ­گردد در واقع جزء آخرین بخش­ های بر جا مانده از مجموعهبناهای مرتبط با ارگ چالشتر مربوط به اواخر دوره صفوی تا آخر دوره قاجاری به­ حساب می­ آید. شالوده اصلی این بخش در سال 1326 (ه-ق)به خاتمه رسیده که دارای ازاره­ های سنگی ارزشمند تراش خورده و نقاشی ­های نفیس می باشد.

قلعه جونقان (سردار اسعد بختیاری)

قلعه جونقان درشهر جونقاندر فاصله 45 کیلومتری شهرکرد واقع است. این قلعه را علی­قلی خانسرداراسعد بختیاری در سال 1318 (ه-ق) برای سکونت خود ساخت که 14 هزار متر مربعمساحت داشت. ستون ­های سنگی آن هر کدام شامل چند قطعه و در اشکال مختلف بنا شده به­طوری­ که در قسمت بالائی، این ستون­ ها چهار گوش است.

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد

این منطقه که پارک ملی تنگ صیاد را با وسعت 5400 هکتار دردل خود جای داده است دارای مساحتی معادل 21600 هکتار می­ باشد و در 12 کیلومتری شرقشهرکرد واقع شده است. این منطقه به واسطه دارا بودن تپه ماهورهای متعدد، زیستگاهمناسبی جهت گونه قوچ و میش اصفهانی می­ باشد که از جانوران مهم این منطقه به­ شمارمی­ رود.

کوهستان­ های جنوبی منطقه دارای صخره ­های صعب العبور می­ باشدکه زیستگاه پلنگ، کل و بز با جمعیت قابل توجهی می­ باشند. از دیگر جانوران منطقه می­ توان:گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی نظیر کبک دری، کبک چیل، تیهو، عقاب و... رانام برد. نزدیکترین شهر به منطقه، فرخ­شهر می ­باشد.

کمربند سبز حاشیه زاینده ­رود

تمامی جهت زاینده ­رود از سد زاینده ­رود تا چم خرم درنزدیکی شهرستان سامان از جاذبه ­های اصلی و کانون­ های عمده تفرجگاهی استان به شمارمی ­آید. این ناحیه با آب و هوای مطلوب و فضای سبز مناسب به مدت 6 ماه پذیرایهزاران خانوار است.

تالاب چغاخور

این تالاب در 50 کیلومتری شهرکرد و با مساحتی حدود 2300هکتار یکی از زیبا ترین و بزرگترین تالاب های ایران است. رشته کوه کلار در سمتجنوب مشرف بر تالاب است که قله آن 3830 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقهدارای آب و هوایی مرطوب با تابستان­ های معتدل و زمستان­ های بسیار سرد است و ازنقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری محسوب می ­گردد. وجود انواع پرندگان بومی و مهاجر،انواع ماهیان به­ ویژه گونه نادر گوره خری در کنار ترکیب زیبائی از گیاهان آبزیجذابیت تالاب را دو چندان نموده است.

تالاب گندمان

این تالاب به­ عنوان یکی از آبگیر­های حوزه آبریز آقبلاغ بافاصله­ ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است. به­ طوری­ که بخشی از آبخروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می­ گردد. رشته کوه چرو با ارتفاع 3500 متراز غرب تا جنوب تالاب کشیده شده است. شکارچیان مجاز در زمان خاص خود از این تالاببهره برداری­ های چند منظوره­ ای می ­نمایند.

چشمه سیاه سرد بروجن

این تفرجگاه در 5 کیلومتری بروجن واقع شده است. به مناسبتشرایط آب و هوائی و نزدیکی این مکان به شهر بروجن و وجود امکانات تفریحی همه روزهپذیرای صدها دنیاگرد می باشد.

چشمه برم لردگان

این چشمه در وسط شهر لردگان و در کنار بقایای شهر تاریخیلردگان واقع شده است. چشمه ­ای است مصفا و مظهر حیات شهر لردگان و روستاهای همجوار می ­باشد.در حاشیه این چشمه امکانات رفاهی، توسط شهرداری مستقر شده است.

آبشار آتشگاه لردگان

این آبشار در 50 کیلومتری شهر لردگان در جوار روستائی بههمین نام واقع شده است. روستای آتشگاه که دره ­ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر طبیعیاست در میان دره نهر خروشانی جاری است که سنگ­ های آهکی و درختان کهنسال گردو وبلوط پیرامون آن را فرا گرفته است و شیب زیاد و پستی بلندی های آن آبشارهایکوچک و بزرگ متعددی را در طول سه کیلومتر ایجاد نموده است. با آن­ که هوای منطقه معتدل مایل به گرم است لیکن در میاندره هوا به­ غایت خنک و روح افزا است.

دشت لاله­ های واژگون

دشت لاله­ ها با مساحت حدود 3400 هکتار، در فاصله 95 کیلومتری شهرکرد،شمال غربی شهرستان فارسان و در نزدیکی روستای بنواستکی واقع است. محدوده ای از این دشت به عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحتحفاظت سازمان محیط زیست ایران واقع شده است. مجموعه این مناظر چشم نواز باعث شده همه سالهخیل بزرگ دنیاگردان و دوستداران طبیعت از سراسر کشور به این منطقه سرازیر شوند. در ایندشت زیبا و منحصر به فرد دو نوع نادر از گل های لاله واژگون به نام های سوسن چل­ چراغ واشک مریم با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی متر می روید.

چشمه کوهرنگ

چشمۀ زیبا و پر نزهت کوهرنگ که از جمله چشمه ­های صد گانه استان و ازسر چشمه­ های اصلی کارون است، با خروش فراوان و دبی آب زیاد از دامنۀ کوه­ های پرصلابت و همواره پوشیده از برف زرد کوه جاری می­ گردد.

پیست اسکی چهلگرد کوهرنگ

این پیست با 800 متر طول و شیب 20 درصد در حاشیهروستای چلگرد، در دامنه کوه کار کنان و در کنار تونل اول کوهرنگ قرار گرفته است.پیست مذکور دارای سه محوطه تفکیک شده و مجهز جهت استفاده خانواده­ ها، آقایان و خانم­ ها می­ باشد و بهدلیل طولانی بودن فصل سرما، برف زیاد و نیز آرامش هوای بیشتر روز­های سال در تمامفصل زمستان قابل استفاده می­ باشد. این پیست دارای سه دستگاه تله اسکی می ­باشد. هتل کوهرنگدر مجاورت پیست دنیاگردان هفتگی را به­ خود فرا می­ خواند.

چشمه دیمه

چشمه دیمه واقع در منطقه کوهرنگ و درمجاورت روستای دیمه واقع شده است. آب این چشمه علاوه بر خواص درمانی به­ عنوانگواراترین آب دنیا شناخته شده است. به دلیل حضور مشتاقان طبیعت امکانات رفاهی-خدماتی و فضاسازی مناسبی در اطراف این چشمه برای استراحت دنیاگردان فراهم شده است.

منطقه حفاظت شده سبز کوه

این منطقه در سه شهرستان اردل، لردگان و بروجن واقع شده وبا وسعتی در حدود 62000 هکتار دارای اکوسیستم­ های ویژه و چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی می­ باشد. آبشارهایپر آب و دیدنی مثل تنگ زندان و آبشار معدن زیبایی منطقه را دو چندان نموده است. اینمنطقه دارای سه تنوع آب و هوایی می­ باشد و به تبع آن جانورانی چون پلنگ، خرس قهوه ­ای،سنجاب بلوط­ های غرب ایران، کل، بز و کبک دری در این منطقه زندگی می­ نمایند.

حاشیه رود کارون

فضاهای حاشیه رودخانه کارون به علت دارا بودن ویژگی­ هایمنحصر به فرد و امکان دسترسی آسان، دارای استعداد قابل ملاحضه­ ای را برای جذبتوریست است. جریان رودخانه در دره ­ها شگفت انگیز و ترکیب با جنگل­ های بلوط وسبزینگی و طراوت طبیعت و کوه، مناظر بدیعی را عرضه می­ کند.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ در مجاورت روستایدره عشق و در فاصله 110 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. آبشار دره عشق با بیش از صدمتر ارتفاع با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می­جهد و منظره چشم نوازی پدید می­ آورد.قرار دریافت در بین دو روستای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای نسبتا وسیع دامنه آبشارو ارتفاع زیاد، آنرا در سرتاسر ایران کم نظیر و شاید بی­ نظیر ساخته است.

گروه دنیاگردی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 904

به "مکان های دیدنی و توریستی چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان های دیدنی و توریستی چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید